Met de krapte op de arbeidsmarkt kun je er maar beter goed met stagiairs omgaan. Laat ze niet wegrotten in een bezemkast of baristaatje spelen, maar laat de studenten écht werk doen. Die kans kreeg Tiffany Yang bij het ontwerphuis van Mazda Amerika. Haar scriptie werd gesteund door het merk en dit is waarmee is op de proppen kwam: de Mazda DX-Vision rallyauto.
Yang vertelt over haar schoolproject tegenover TopGear. Het doel was om een auto te maken met de proporties van een Dakar-auto. Circuitauto’s bestaan volgens haar al genoeg terwijl het rallyconcept ‘een nieuwe categorie’ voor Mazda is, volgens Yang. Overigens heeft Mazda in het verleden al eens meegedaan aan de roemruchtige Groep B.
Mazda in de rallysport
In 1984 en 1985 deed Mazda mee aan het Groep B-kampioenschap met de RX-7. Heel succesvol waren de rallyjaren van Mazda niet. De RX-7 in rallyjas haalde als beste resultaat één keer de derde plaats. Helaas werd het Groep B-kampioenschap in 1986 opgedoekt omdat het te gevaarlijk werd. Ook reden ze bijvoorbeeld Groep A met een Mazda 323F.
Even terug naar het ontwerp van de Mazda DX-Vision. Daarbij heeft de ontwerpster gespiekt bij McLaren: ‘Als we aan driezitters denken, denken we aan de McLaren Speedtail.’ Yang wil hierbij niet klakkeloos dat interieur overnemen en vraagt zich af hoe ze een Mazda-sausje over de drie stoelen kon gooien. Ze kiest uiteindelijk voor een ‘F1-achtige cockpit’ die ‘minimalistisch en functioneel’ moet zijn.
Met auto’s als de Lamborghini Huracán Sterrato en de Porsche 911 Dakar, zou je zeggen dat er wel markt is voor een betaalbaarder alternatief van Mazda. Helaas heeft Yang nog niet van Mazda gehoord dat ze een productieversie gaan ontwikkelen. Van de andere kant: het ontwerp ligt er toch al. Allemaal even Mazda lief aankijken de komende tijd.
Reacties