Waar we al jaren stiekem op hoopten, is nu gebeurd: Mazda geeft aan dat ze de venerabele rotatiemotor nog niet vergeten zijn en komt op de autoshow van Tokyo met een heerlijke conceptcar om het te bewijzen. De RX-Vision laat zien waar we aan moeten denken als we het hebben over een opvolger van de gillende RX-modellen.
In 1961 begon Mazda met het bouwen van wankelmotoren en ondanks dat alles en iedereen erop wees dat die dingen helemaal niet zo praktisch of efficiënt waren, ontwikkelden ze het concept eigenhandig door tot een beproefd stuk techniek. Uiteindelijk wisten ze er zelfs Le Mans mee te winnen. De laatste productieauto met een rotatiemotor was de RX-8, die in 2012 het onderspit moest delven en geen opvolger kreeg.
Tot nu, wellicht. De RX-Vision, die eruitziet als de droom van een MX-5 met zelfbeeldproblemen, belichaamt volgens Mazda de ziel van het merk: gewaagd, vooruitstrevend en – inderdaad – voorzien van een geheel nieuw ontwikkelde SkyActiv-R wankelmotor. Natuurlijk wil Mazda het spannend houden en geven ze geen enkele technische details vrij, maar als je een geïnformeerde gok wilt doen naar de inhoud of het vermogen, ga gerust je gang. Wel geeft het merk aan grote stappen gezet te hebben op het vlak van de belangrijkste punten bij een dergelijke motor: verbruik, uitstoot en betrouwbaarheid.
Omdat de rotatiemotor zo compact is, kon de motorkap bijzonder laag worden vormgegeven. De relatief lange wielbasis en geringe lengte en hoogte zorgen voor een gestrekt silhouet dat volledig beantwoordt aan Mazda's zogeheten Kodo-vormtaal. En dat wat ons betreft zo op de weg mag verschijnen om de F-type Coupés en AMG GT's qua visuele impact naar de kroon te steken.
Productieplannen? Die zijn er vast, anders zou Mazda niet de moeite nemen om een dergelijke motor te ontwikkelen. Oftewel: wij doen een dansje, want hier hebben we het laatste nog niet over gehoord.
Reacties