
Ligt het aan ons of viert iedereen dit jaar wel een bijzondere verjaardag? Porsche wordt 75, het Festival of Speed 30 en buurvrouw Lisette wordt 50. Hoe dan ook, de Mazda RX-8 mag ook een speciaal aantal kaarsjes uitblazen. De sportcoupé is vanaf dit jaar geen tiener meer. Dit feestje viert Mazda met een tentoonstelling, waar je kunt kennismaken met de enige Mazda RX-8 cabrio die het merk ooit bouwde.
De tentoonstelling is in de Mazda Brand Space in het Japanse Osaka. Niet om de hoek, helaas. Wat ook jammer is, is dat Mazda deze RX-8 cabrio nooit in productie nam. Dat kan ermee te maken hebben dat ze de MX-5 van de NC-generatie toen ook al hadden, en die is van onderen voor een groot deel hetzelfde. Al weerhield de MX-5 het merk er niet van van de RX-7 ook ooit een cabrio te bouwen.
Wat is die gekke boog boven de voorstoelen?
Het grote verschil met de MX-5 is natuurlijk de wankelmotor, de achterbank en de suicide doors. Want ja: die hebben ze laten zitten. Zo te zien heeft de RX-8 geen stoffen klapdak; je rijdt dus altijd open met deze unieke cabrio. Al met al is het best leuk ding om naar te kijken, ondanks die boog boven de hoofdsteunen van de voorstoelen.
In zijn loopbaan deed de RX-8 mee aan parades. Leidinggevenden van Mazda en andere belangrijke mensen mochten achterin plaatsnemen. Later kwam er ook een Mazda 6 paradeauto. Bij verschillende parades is te zien dat de inzittenden achterin staan en zich vasthouden aan deze balk. Wellicht dat dit de reden is van de lelijke boog boven de hoofdsteunen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De MX-5 te krap? Mazda bouwde ooit één RX-8 cabrio mét suicide doors”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mazda RX-8 vs Mazda MX-30

Mazda RX Vision nagebouwd in Japan

Verdachte activiteit blijkt photoshoot Daft Punk-fans te zijn

Kijk (en luister) naar deze Mazda RX-8 rallyauto

De Mazda RX-8 is een koopje, maar waarom?

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Deze 8 Mercedessen faalden keihard, maar het zijn wel leuke (en betaalbare) tweedehandsauto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s een 16-volt badge en wat is daar zo bijzonder aan?’

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Deze acht toffe auto’s worden nog cooler van goedkope stalen velgen

Het lijkt me logischer dat die balk er gewoon is omdat het een afgezaagde ‘gewone’ RX8 is, en dat bij het wegvallen van die balk de auto zichzelf uit elkaar trekt bij een beetje doorrijden. Of op zijn minst ongewenst veel tordeert.
Dat de balk daarnaast ook dienst kan doen als handvat is vooral een bijzaak.