
Ligt het aan ons of viert iedereen dit jaar wel een bijzondere verjaardag? Porsche wordt 75, het Festival of Speed 30 en buurvrouw Lisette wordt 50. Hoe dan ook, de Mazda RX-8 mag ook een speciaal aantal kaarsjes uitblazen. De sportcoupé is vanaf dit jaar geen tiener meer. Dit feestje viert Mazda met een tentoonstelling, waar je kunt kennismaken met de enige Mazda RX-8 cabrio die het merk ooit bouwde.
De tentoonstelling is in de Mazda Brand Space in het Japanse Osaka. Niet om de hoek, helaas. Wat ook jammer is, is dat Mazda deze RX-8 cabrio nooit in productie nam. Dat kan ermee te maken hebben dat ze de MX-5 van de NC-generatie toen ook al hadden, en die is van onderen voor een groot deel hetzelfde. Al weerhield de MX-5 het merk er niet van van de RX-7 ook ooit een cabrio te bouwen.
Wat is die gekke boog boven de voorstoelen?
Het grote verschil met de MX-5 is natuurlijk de wankelmotor, de achterbank en de suicide doors. Want ja: die hebben ze laten zitten. Zo te zien heeft de RX-8 geen stoffen klapdak; je rijdt dus altijd open met deze unieke cabrio. Al met al is het best leuk ding om naar te kijken, ondanks die boog boven de hoofdsteunen van de voorstoelen.
In zijn loopbaan deed de RX-8 mee aan parades. Leidinggevenden van Mazda en andere belangrijke mensen mochten achterin plaatsnemen. Later kwam er ook een Mazda 6 paradeauto. Bij verschillende parades is te zien dat de inzittenden achterin staan en zich vasthouden aan deze balk. Wellicht dat dit de reden is van de lelijke boog boven de hoofdsteunen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De MX-5 te krap? Mazda bouwde ooit één RX-8 cabrio mét suicide doors”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mazda RX-8 vs Mazda MX-30

Mazda RX Vision nagebouwd in Japan

Verdachte activiteit blijkt photoshoot Daft Punk-fans te zijn

Kijk (en luister) naar deze Mazda RX-8 rallyauto

De Mazda RX-8 is een koopje, maar waarom?

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s hebben heel erg rare deuren (maar soms is dat best handig)

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Het lijkt me logischer dat die balk er gewoon is omdat het een afgezaagde ‘gewone’ RX8 is, en dat bij het wegvallen van die balk de auto zichzelf uit elkaar trekt bij een beetje doorrijden. Of op zijn minst ongewenst veel tordeert.
Dat de balk daarnaast ook dienst kan doen als handvat is vooral een bijzaak.