Ligt het aan ons of viert iedereen dit jaar wel een bijzondere verjaardag? Porsche wordt 75, het Festival of Speed 30 en buurvrouw Lisette wordt 50. Hoe dan ook, de Mazda RX-8 mag ook een speciaal aantal kaarsjes uitblazen. De sportcoupé is vanaf dit jaar geen tiener meer. Dit feestje viert Mazda met een tentoonstelling, waar je kunt kennismaken met de enige Mazda RX-8 cabrio die het merk ooit bouwde.

De tentoonstelling is in de Mazda Brand Space in het Japanse Osaka. Niet om de hoek, helaas. Wat ook jammer is, is dat Mazda deze RX-8 cabrio nooit in productie nam. Dat kan ermee te maken hebben dat ze de MX-5 van de NC-generatie toen ook al hadden, en die is van onderen voor een groot deel hetzelfde. Al weerhield de MX-5 het merk er niet van van de RX-7 ook ooit een cabrio te bouwen.

Wat is die gekke boog boven de voorstoelen?

Het grote verschil met de MX-5 is natuurlijk de wankelmotor, de achterbank en de suicide doors. Want ja: die hebben ze laten zitten. Zo te zien heeft de RX-8 geen stoffen klapdak; je rijdt dus altijd open met deze unieke cabrio. Al met al is het best leuk ding om naar te kijken, ondanks die boog boven de hoofdsteunen van de voorstoelen.

In zijn loopbaan deed de RX-8 mee aan parades. Leidinggevenden van Mazda en andere belangrijke mensen mochten achterin plaatsnemen. Later kwam er ook een Mazda 6 paradeauto. Bij verschillende parades is te zien dat de inzittenden achterin staan en zich vasthouden aan deze balk. Wellicht dat dit de reden is van de lelijke boog boven de hoofdsteunen.

Reacties

  • Dave heeft op 27 juli 2023 geschreven:

    Het lijkt me logischer dat die balk er gewoon is omdat het een afgezaagde ‘gewone’ RX8 is, en dat bij het wegvallen van die balk de auto zichzelf uit elkaar trekt bij een beetje doorrijden. Of op zijn minst ongewenst veel tordeert.
    Dat de balk daarnaast ook dienst kan doen als handvat is vooral een bijzaak.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)