McLaren 600LT Spider: dakloos circuitspeeltje

De 600LT Spider bewijst hoe indrukwekkend de koolstofvezel structuur van McLaren is

McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider
McLaren 600LT Spider

Cabrio en circuitauto waren lange tijd twee kenmerken die elkaar tegenspraken. De Ferrari 458 Speciale Aperta bewees al eerder dat het ene kenmerk het andere niet uit hoeft te sluiten. De McLaren 600LT Spider doet dat dunnetjes over.

Wat maakt de McLaren 600LT Spider zo bijzonder?

Dankzij het wonder dat ‘koolstofvezel MonoCell’ heet, kon het merk eenvoudig het dak van de McLaren 600LT Spider zagen zonder dat er extra verstevigingen nodig waren. De Spider weegt een kleine 50 kilo meer door het driedelige klapmechanisme.

De McLaren 600LT Spider weegt slechts 1.297 kilo en dat is 80 kilo minder dan een Ferrari 488 Pista Spider en zelfs 100 kilo minder dan de 570S Spider, waar de auto op gebaseerd is. De Weight Watchers zijn ongetwijfeld jaloers op de effectiviteit van McLaren.

Je moet er wel offers voor brengen. De McLaren 600LT Spider komt standaard zonder radio of airconditioning. En wil je het gewicht van nét geen 1.300 kilo bereiken, dan moet je plaatsnemen op stoelen uit de McLaren Senna, die zo dun zijn dat ze haast niet bestaan. Die stoelen zijn overigens een optie (inclusief nog wat koolstofvezel en titanium wielmoeren) van 20.569 euro zonder Nederlandse belastingen.

McLaren 600LT Spider: de specificaties

De 3,8-liter V8 produceert 600 pk en 620 Nm koppel. Dat is 463 pk per ton. Hiermee schiet de McLaren 600LT Spider in 2,9 seconden naar 100 km/u – identiek aan de dichte versie. In 8,4 seconden zit ie op 200 km/u, wat 0,2 seconden langzamer is dan de dichte versie. De topsnelheid is 324 km/u.

Schakelen doet een zeventraps automaat voor je. In de Sport-mode activeert de ‘Ignition Cut’, wat zorgt voor sneller schakelwerk en een vlammenspel uit de omhoog wijzende uitlaten. Rij maar niet te snel achteruit met het dak omlaag. Je weet hoe erg verbrand haar stinkt.

Prijs van de McLaren 600LT Spider

In Engeland kost de McLaren 600LT omgerekend 228.000 euro. Dat is inclusief belastingen voor Engeland en de prijs zegt dus nog niet zo veel over wat ie in Nederland gaat kosten. Ongetwijfeld zal de Belastingdienst erbij blij worden van je onvrijwillige donatie.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws