Dit is de langverwachte opvolger van een van de meest geweldige auto’s aller tijden, de McLaren F1. En de Britten hebben er één simpel doel mee voor ogen: het moet de beste rijdersauto ter wereld worden, zowel op de weg als op het circuit.
De auto op deze foto’s is trouwens nog niet helemaal de opvolger van de F1; het is een conceptcar, die ons moet warmhouden tot de presentatie van de productieversie in 2013. Waarna we nóg eens een jaar moeten wachten tot de auto daadwerkelijk op de weg verschijnt. Dat het allemaal zo lang moet duren, is logisch: het zijn behoorlijke voetsporen waarin deze P1 treedt.
De details over de auto zijn vooralsnog schaars, maar van McLaren-baas Ron Dennis kregen we het volgende te horen: ‘De McLaren P1 zal het resultaat zijn van 50 jaar race- en straatauto’s. Twintig jaar geleden legden we de supercar-lat hoog met de McLaren F1. Met de P1 zullen we opnieuw een maatstaf stellen.’
Die maatstaf was al behoorlijk indrukwekkend: ook al is de McLaren F1 een oud beestje, hij ging wel 391 km/u, waarmee hij het snelheidsrecord voor productie-auto’s destijds verpulverde. Hij was het geesteskind van F1-ontwerper Gordon Murray, die Ron Dennis overhaalde om de snelste straatauto ter wereld te gaan bouwen. Het resultaat is nog steeds een van de snelste voertuigen op aarde. (Weet je nog wat er gebeurde toen Richard er eentje tegenover de Bugatti Veyron zette?)
Om de sleutel van deze indrukwekkende machine ten overstaan van je vrienden op de bar te kunnen gooien, kostte je wel een lieve duit. De Britse prijs was in 1993 500.000 pond – ruim 620.000 euro – maar daar kreeg je een hoop voor. Zo was de motorruimte bekleed met 16 gram goud, als hittewerend middel. Er was een volledig nieuwe en unieke zesversnellingsbak – omdat niets anders de 626 pk van de BMW V12 aankon – van 0 naar 100 km/u ging de F1 in 3,2 seconden, en het was de eerste auto ooit met een volledig uit koolstofvezel opgebouwde carrosserie.
Veel elektronische hulpjes kreeg je echter niet voor je geld. Geen ABS, geen tractiecontrole, niets eigenlijk. Je kreeg alleen een stel onbekrachtigde aluminium remmen met vier zuigers per stuk, en een paar handgemaakte banden.
Zal de P1 ook maar half zo puur zijn als de F1? In deze tijd zal ‘m dat niet lukken, maar dat betekent niet dat hij niet minstens even goed zal zijn. Veel technische inspiratie voor de P1 komt van de racedivisie van McLaren. Antony Sheriff, McLaren Automotive MD, zegt: ‘Ons doel is niet per se om de snelste productie-auto te maken, maar om op een circuit de snelste en best rijdende auto neer te zetten. Dat is de echte test van de allround-kwaliteiten van een supercar, en een veel belangrijker technisch statement. Ons doel is om van de McLaren P1 de spannendste, meest capabele, meest technologisch geavanceerde en meest dynamische supercar ooit te maken.’
Over de prijs weten we nog niets, behalve dat de P1 logischerwijs ‘boven de 12C en 12C Spider gepositioneerd wordt’. Later deze maand weten we meer, wanneer McLaren voor het eerst in zijn geschiedenis een autoshow aandoet: die van Parijs.
Reacties