De McLaren P1 conceptcar, die in september 2012 in Parijs werd voorgesteld, blijkt meer dan een stevige hint te zijn geweest naar de productieversie die je op bovenstaande foto's ziet. Klanten gaven bij McLaren aan dat ze het eerder gepresenteerde ontwerp helemaal prima vonden, dus werd het 1 op 1 overgenomen; enkel een stel koelsleuven voor de voorwielen werden toegevoegd. Dit is op geen enkele manier een teleurstelling te noemen, want het visuele spektakel druipt er nog steeds van af.
De specificaties van de auto zijn inmiddels bekend. McLaren spreekt niet over een motor – dat is zó 2012 – maar over een Instant Power Assist System (IPAS). Whatever: het gaat erom dat een 3,8-liter biturbo V8 en een elektromotor samen zorgen voor een bizarre 916 pk en 900 Nm. Dit zorgt voor allesverschroeiende cijfers: 0 tot 100 km/u in minder dan 3 seconden, 0 tot 200 in minder dan 7 seconden, en 0 tot 300 in minder dan 17 seconden. Dat laatste is 5 seconden sneller dan de legendarische en zelden geklopte McLaren F1 van twintig jaar geleden. Deze prestaties vragen om goede banden en remmen, en die krijgt de P1: Pirelli ontwikkelde speciale P Zero Corsa's, en McLaren's F1-partner Akebono zorgde voor een nieuw type keramische remschijven van een hitte-afstotend materiaal dat voorheen alleen in ruimtevaartuigen werd gebruikt.
De topsnelheid van de P1 wordt overigens wel begrensd. Op 350 km/u.
Er zijn nog meer cijfers die indruk maken: McLaren heeft na zorgvuldige marktanalyse bepaald dat er slechts 375 exemplaren gebouwd zullen worden, en dat deze een prijskaartje van 866.000 pond mee zullen krijgen. Dat is ruim 990.000 euro, exclusief alle buitensporige Nederlandse belastingen die de prijs waarschijnlijk nog net niet zullen verdubbelen.
Aan de andere kant: de P1 is aardig lief voor het milieu, en krijgt daarom misschien wel wat korting. Je kunt 'm volledig elektrisch rijden; bij een snelheid van 50 km/u komt ie zo tot 20 kilometer ver, waardoor je er ook in emissievrije zones in steden mee mag rollen. In de gecombineerde cyclus is de CO2-uitstoot minder dan 200 g/km. Niet gek voor een van de snelste productieauto's ooit.
Reacties