
De McLaren P1 conceptcar, die in september 2012 in Parijs werd voorgesteld, blijkt meer dan een stevige hint te zijn geweest naar de productieversie die je op bovenstaande foto's ziet. Klanten gaven bij McLaren aan dat ze het eerder gepresenteerde ontwerp helemaal prima vonden, dus werd het 1 op 1 overgenomen; enkel een stel koelsleuven voor de voorwielen werden toegevoegd. Dit is op geen enkele manier een teleurstelling te noemen, want het visuele spektakel druipt er nog steeds van af.
De specificaties van de auto zijn inmiddels bekend. McLaren spreekt niet over een motor – dat is zó 2012 – maar over een Instant Power Assist System (IPAS). Whatever: het gaat erom dat een 3,8-liter biturbo V8 en een elektromotor samen zorgen voor een bizarre 916 pk en 900 Nm. Dit zorgt voor allesverschroeiende cijfers: 0 tot 100 km/u in minder dan 3 seconden, 0 tot 200 in minder dan 7 seconden, en 0 tot 300 in minder dan 17 seconden. Dat laatste is 5 seconden sneller dan de legendarische en zelden geklopte McLaren F1 van twintig jaar geleden. Deze prestaties vragen om goede banden en remmen, en die krijgt de P1: Pirelli ontwikkelde speciale P Zero Corsa's, en McLaren's F1-partner Akebono zorgde voor een nieuw type keramische remschijven van een hitte-afstotend materiaal dat voorheen alleen in ruimtevaartuigen werd gebruikt.
De topsnelheid van de P1 wordt overigens wel begrensd. Op 350 km/u.
Er zijn nog meer cijfers die indruk maken: McLaren heeft na zorgvuldige marktanalyse bepaald dat er slechts 375 exemplaren gebouwd zullen worden, en dat deze een prijskaartje van 866.000 pond mee zullen krijgen. Dat is ruim 990.000 euro, exclusief alle buitensporige Nederlandse belastingen die de prijs waarschijnlijk nog net niet zullen verdubbelen.
Aan de andere kant: de P1 is aardig lief voor het milieu, en krijgt daarom misschien wel wat korting. Je kunt 'm volledig elektrisch rijden; bij een snelheid van 50 km/u komt ie zo tot 20 kilometer ver, waardoor je er ook in emissievrije zones in steden mee mag rollen. In de gecombineerde cyclus is de CO2-uitstoot minder dan 200 g/km. Niet gek voor een van de snelste productieauto's ooit.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Koop de McLaren P1 van Häkkinen en krijg er een gratis rijles van de F1-kampioen bij

Eigenaren van de McLaren P1 kunnen nu terug voor een lichtere batterij

Straatlegale McLaren P1 GTR met Gulf-jasje

De beste Bottle Cap Challenge tot nu toe

McLaren P1 GTR ’Beco’ eert Senna’s eerste F1-zege

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
