McLaren P1 GTR: racefeestbeest

Ach, als je het de gevestigde orde zó lastig maakt, wat heet: als je ze geregeld links en rechts om de oren mept, mag je je af en toe ook wel als de gevestigde orde gedragen, nietwaar? En dus komt McLaren binnenkort met de P1 die alle P1's, om niet te zeggen alle supercars, overbodig moet maken. Dat wil zeggen: op het circuit, want daarbuiten is hij niet welkom. Graag even jullie aandacht voor de P1 GTR, een hyperexclusief racespeeltje voor de puissant rijken.

De P1 GTR werd, nu nog als concept, onthuld op het behoorlijk aristocratische Concours d'Élégance van het Amerikaanse Pebble Beach, uiteraard tijdens een privéfeestje. Wat heeft McLaren zoal met de P1 uitgespookt? Wel, om te beginnen kreeg de biturbo V8 er een pk'tje of 100 bij: van 916 naar 1.002 stuks. De spoorbreedte werd 80 millimeter vergroot, de neus kreeg er een luchtvretende en -geleidende frontsplitter bij en de immense achterspoiler zorgt ervoor dat de GTR niet opstijgt tijdens het accelereren. Een even woest ogende als aerodynamisch effectieve hoeveelheid spoilers en gaten in de carrosserie completeert het geheel. Omdat één uitlaatje een beetje lullig oogt onder zo'n monster, heeft de GTR er twee, van het formaat voetgangerstunnel. Een leuk historisch detail is de 'snorkel'-luchthapper op de cockpit: die had geestelijk vader F1 GTR immers ook.

Nu kennen we dit soort grappen natuurlijk al van Ferrari, Lamborghini, Maserati en kompanen, dus dan weet je dat zo'n P1 GTR niet goedkoop gaat worden. Klopt: zo'n 2,5 miljoen euro. Wat krijg je daar dan voor, behalve een auto waarmee je niet eens even boodschappen kunt doen? Nou, ook het lidmaatschap van wat McLaren niet geheel zonder reden 'de meest exclusieve rijdersclub ter wereld' noemt. Er wordt een hele serie speciale evenementen voor je georganiseerd, waarbij je mentaal en fysiek klaargestoomd wordt om de P1 GTR aan te kunnen. Je wordt zo'n beetje embedded in de McLaren-fabriek, maakt gebruik van hun race-simulator en maakt kennis met iedereen die ook maar iets met de ontwikkeling van de GTR te maken heeft gehad. Oh ja, het laatste geintje waarmee McLaren definitief toetreedt tot de gelederen van die gevestigde orde: je kunt alleen een GTR kopen als je al een 'normale' P1 hebt…

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken