Nee, lekker: 30 graden, net volop aan de vrijmibo, komt deze jongen even langs. Maar voor iets met een spektakelgehalte als deze McLaren X-1 zetten we het biertje graag even aan de kant. En ja, dat wil wat zeggen.

Maar het is dan ook niet zomaar iets dat McLaren op ons afstuurt. Maak kennis met de X-1, een volstrekt unieke concept die op Pebble Beach, het autoshowfestijn van de allerrijksten, wordt gepresenteerd. Wat is de X-1? Wel, als gezegd, een concept, maar niet zomaar een. Volgens McLaren werd grote baas Ron Dennis een jaar of drie geleden gecontacteerd door een klant die al een McLaren F1 en een SLR McLaren had (en inmiddels ‘natuurlijk’ ook een MP4-12C). Hij wilde ‘iets unieks, iets met tijdloze en klassieke elegantie’. Geen geringe opgave voor een fabrikant die zich voornamelijk met modern futurisme bezighoudt. Maar goed, voor geld kan alles en blijkens de X-1 is geld nooit een probleem geweest.

Om je een voorbeeld te geven van de klus die McLaren voorgeschoteld kreeg: de klant had ‘ter inspiratie’ een lijstje ingeleverd. Daarop prijkten: een Facel Vega uit 1961, een Chrysler D’Elegance Ghia uit 1953, de 1959 Buick Electra, de Mercedes-Benz 540K van 1939 en de Citroën SM. Daarnaast enige architectuurhoogstandjes zoals de Guggenheim museums in New York en Bilbao, een Jaeger LeCoultre art deco klok, de bekende Airstream caravan, de Montblanc-pen van Thomas Mann, een zwartwit-foto van Audrey Hepburn, een concertvleugel en… een aubergine. ‘Vanwege die mooie glans’, aldus McLaren.

De 12C staat technisch aan de basis van de X-1, maar daarmee houdt zoals je kunt zien elke verdere vergelijking op. Elk carrosserie-onderdeel, met uitzondering van de ‘greenhouse’ (alles waar glas in zit, dus), is anders én van koolstofvezel gemaakt. Er is 2,5 jaar aan de X-1 gewerkt, en ja: hij is dankzij een eigen homologatie volkomen straatlegaal. 

Het opvallendst zijn waarschijnlijk de dichte achterwielen – dat deden ze vroeger ook zo en dus is ie tijdloos, vindt McLaren. De ‘covers’ over die achterwielen kunnen uitschuiven, zodat je een lekke band nog wel kunt verwisselen. Of dat ook kan tijdens het rijden, om even korte metten te maken met dat hinderlijke groepje amateurwielrenners dat zich maar niet wilde laten passeren, laat McLaren in het midden. 

 

Reacties

Meer van TopGear