McLaren deed het hele ‘Grand Touring’-principe net even anders. De McLaren GT kreeg geen motor in de neus zoals bij de meeste GT’s, maar een V8 vlak achter de cabine en een koolstofvezel monocoque. Nu is ie vier jaar oud en krijgt ie een update én een nieuwe naam. De langeafstandskoning van het merk wordt vandaag opgevolgd door de McLaren GTS.

Het doel van de auto is hetzelfde als zijn voorganger: een perfecte middenweg zijn tussen een spijkerharde racer en softe kilometervreter. Wederom gebeurt dat met een achtcilinder en een koolstofvezel kuip, want waarom zou McLaren dat veranderen? Hetzelfde geldt trouwens voor het uiterlijk, want de McLaren GT en GTS lijken als twee druppels water op elkaar.

De voorbumper is wat bijgepunt, net als de luchtinlaten bovenop de wielkasten áchter. Onderhuids zorgt het adaptieve onderstel dat je duidelijk het verschil voelt tussen de rijmodi Comfort, Sport en Track. Optioneel is er een sportuitlaatsysteem. Ook prettig: het liftsysteem tilt het neusje nu in vier seconden naar 130 millimeter in plaats van acht seconden.

Specificaties van de McLaren GTS

De 4,0-liter twinturbo-V8 is nu 15 pk sterker en produceert nu 635 pk. De GTS weegt 10 kilo minder dan de GT met een gewicht van 1.520 kilo. Vanuit stilstand kun je met de launchcontrol na 3,2 seconden aan 100 km/u zitten. Door naar 200 duurt in 8,9 seconden en accelereren stopt pas bij 326 km/u. Schakelen doet een zeventraps transmissie met dubbele koppeling en het vermogen gaat naar de achterwielen.

Vanbinnen is er een 10,25-inch bestuurdersdisplay en een 7-inch middenscherm. De GTS wordt standaard geleverd met een twaalfdelige speakerset van Bowers & Wilkins. Verder kun je het interieur naar hartenlust personaliseren en zijn er natuurlijk pakketten voor wat zichtbaar koolstofvezel.

Wanneer komt de McLaren GTS?

Wat de McLaren GTS gaat kosten, maakt het Britse automerk nog niet bekend. De GT ging in eerste instantie voor ongeveer 250.000 euro. In die richting moet je denken. Wel weten we dat de eerste klanten hun vernieuwde GT ergens in 2024 binnenkrijgen. We zullen hem eerst nog eens moeten rijden, maar op papier lijkt het erop dat McLaren weer puik werk heeft geleverd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)