Een stel werknemers van het Honda Automotive Development Center in het Amerikaanse Raymond, Ohio hadden even genoeg van het werken aan verstandige SUV’s. Het was tijd om beetje lol te gaan trappen in het zand. Daarom trok het groepje collega’s een Acura Integra uit de schappen en bouwde de veredelde Honda om tot rallyauto. Het resultaat zie je hierboven.
De groep Honda-werknemers noemt zichzelf HART, wat staat voor Honda of America Rally Team. Eerder bouwde HART een Civic Type R en een Passport om naar rallyspecificaties. Met de SUV werd het team vorig jaar zelfs Amerikaans kampioen. Ook leverden ze een aangepaste NSX aan bij de Pikes Peak-beklimming van dit jaar. Nu is het tijd om het offroad-terrein te verkennen met de vierdeurs Integra.
Specificaties van de Honda Acura Integra rallyauto
De rallyauto gaat meedoen aan de Limited 2WD-klasse van de ARA (American Rally Assiciation). In deze rallyklasse is de maximale cilinderinhoud 1,6 liter. Daarom valt HART terug op de 1.5 VTEC-motor uit de gewone Integra in plaats van de 2,0-liter VTEC die in de Type S ligt. Toch moet 204 pk en 260 Nm genoeg zijn om hard te gaan.
Het rallyteam vertelt aan TopGear Nederland dat het het onderstel ‘zoveel mogelijk’ met rust heeft gelaten. Er zijn alleen wat versterkingen doorgevoerd en de veren en dempers zijn verruild voor rallyspecifieke exemplaren. Verder is er een rolkooi en een vijfdelige set led-lampen toegevoegd, zijn er speciale ‘agressieve’ remblokken en staat de Integra op dikke rallybanden van Yokohama.
Dit weekend maakt de Acura Integra rallyauto van de Honda-medewerkers zijn wedstrijddebuut. De shakedown voor de Lake Superior Performance Rally verliep volgens het team in ieder geval geweldig. Eens zien of HART met deze Integra ook een gooi kan doen naar het kampioenschap.
Reacties