
Een stel werknemers van het Honda Automotive Development Center in het Amerikaanse Raymond, Ohio hadden even genoeg van het werken aan verstandige SUV’s. Het was tijd om beetje lol te gaan trappen in het zand. Daarom trok het groepje collega’s een Acura Integra uit de schappen en bouwde de veredelde Honda om tot rallyauto. Het resultaat zie je hierboven.
De groep Honda-werknemers noemt zichzelf HART, wat staat voor Honda of America Rally Team. Eerder bouwde HART een Civic Type R en een Passport om naar rallyspecificaties. Met de SUV werd het team vorig jaar zelfs Amerikaans kampioen. Ook leverden ze een aangepaste NSX aan bij de Pikes Peak-beklimming van dit jaar. Nu is het tijd om het offroad-terrein te verkennen met de vierdeurs Integra.
Specificaties van de Honda Acura Integra rallyauto
De rallyauto gaat meedoen aan de Limited 2WD-klasse van de ARA (American Rally Assiciation). In deze rallyklasse is de maximale cilinderinhoud 1,6 liter. Daarom valt HART terug op de 1.5 VTEC-motor uit de gewone Integra in plaats van de 2,0-liter VTEC die in de Type S ligt. Toch moet 204 pk en 260 Nm genoeg zijn om hard te gaan.
Het rallyteam vertelt aan TopGear Nederland dat het het onderstel ‘zoveel mogelijk’ met rust heeft gelaten. Er zijn alleen wat versterkingen doorgevoerd en de veren en dempers zijn verruild voor rallyspecifieke exemplaren. Verder is er een rolkooi en een vijfdelige set led-lampen toegevoegd, zijn er speciale ‘agressieve’ remblokken en staat de Integra op dikke rallybanden van Yokohama.

Dit weekend maakt de Acura Integra rallyauto van de Honda-medewerkers zijn wedstrijddebuut. De shakedown voor de Lake Superior Performance Rally verliep volgens het team in ieder geval geweldig. Eens zien of HART met deze Integra ook een gooi kan doen naar het kampioenschap.


Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

VIDEO: Luister hoe de vijfcilinder van de Audi Sport Quattro in een tunnel klinkt

Aan deze betaalbare rally in Afrika mag je alleen meedoen met een oude Renault Twingo

VIDEO: Deze Ford Fiesta ST heeft een Volvo-vijfcilinder met 1.000 pk

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)
