BMW neemt geen halve maatregelen als het gaat om het plug-in-hybridiseren van hun modellengamma. Na de i8, X5 en 7-serie laat het merk in Frankfurt twee nieuwe stekkermodellen los: de 225xe Active Tourer en de 330e.

Voor iedereen die zich nog altijd niet verzoend heeft met het feit dat BMW nu ook voorwielaangedreven busjes maakt, is er goed nieuws: als je deze 2-serie enkel elektrisch rijdt, heeft ie achterwielaandrijving. Een elektromotor van 88 pk stuwt je naar een topsnelheid van maximaal 125 km/u met een actieradius van 41 kilometer. Opladen via een normaal stopcontact duurt iets meer dan drie uur.

Schakel je de 1,5-liter driecilinder benzinemotor bij, dan heb je gecombineerd 224 pk en 385 Nm tot je beschikking en kun je van 0 naar 100 km/u accelereren in 6,7 seconden. De topsnelheid is dan een comfortabele 202 km/u. Volgens officiële opgave bedraagt het gemiddelde verbruik 2,0 l/100 km en de CO2-uitstoot 46 g/km, wat voor volgend jaar een bijtelling van 15 procent betekent.

Interessanter vinden wij de nieuwe 330e, die dezelfde 88 pk sterke elektromotor inzet naast een viercilinder turbo benzinemotor. Samen zorgen ze voor 252 pk en 420 Nm, goed voor een 0-naar-100-tijd van 6,1 seconden en een top van 225 km/u. De ongetwijfeld erg optimistische cijfers voor verbruik en uitstoot bedragen respectievelijk 1,9 l/100 km en 44 g/km.

Met z'n accupakket van 7,6 kWh komt de 3-serie 40 kilometer ver op een volle lading; z'n totale actieradius is 600 kilometer. De batterijen zijn onder de vlakke laadvloer weggewerkt. De elektromotor zelf is vóór de achttraps Steptronic-automaat geplaatst, waardoor er geen koppelomvormer meer nodig is. Zo komt de gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras van de 330e toch nog uit op de immer door BMW nagestreefde 50/50.

Wanneer (en voor welke prijzen) de 225xe Active Tourer en de 330e precies op de markt komen, is nog niet bekend; maar aangezien iedereen en hun moeder om dit soort auto's staat te springen, gokken we dat het nooit lang kan duren.

Reacties