
BMW neemt geen halve maatregelen als het gaat om het plug-in-hybridiseren van hun modellengamma. Na de i8, X5 en 7-serie laat het merk in Frankfurt twee nieuwe stekkermodellen los: de 225xe Active Tourer en de 330e.
Voor iedereen die zich nog altijd niet verzoend heeft met het feit dat BMW nu ook voorwielaangedreven busjes maakt, is er goed nieuws: als je deze 2-serie enkel elektrisch rijdt, heeft ie achterwielaandrijving. Een elektromotor van 88 pk stuwt je naar een topsnelheid van maximaal 125 km/u met een actieradius van 41 kilometer. Opladen via een normaal stopcontact duurt iets meer dan drie uur.
Schakel je de 1,5-liter driecilinder benzinemotor bij, dan heb je gecombineerd 224 pk en 385 Nm tot je beschikking en kun je van 0 naar 100 km/u accelereren in 6,7 seconden. De topsnelheid is dan een comfortabele 202 km/u. Volgens officiële opgave bedraagt het gemiddelde verbruik 2,0 l/100 km en de CO2-uitstoot 46 g/km, wat voor volgend jaar een bijtelling van 15 procent betekent.
Interessanter vinden wij de nieuwe 330e, die dezelfde 88 pk sterke elektromotor inzet naast een viercilinder turbo benzinemotor. Samen zorgen ze voor 252 pk en 420 Nm, goed voor een 0-naar-100-tijd van 6,1 seconden en een top van 225 km/u. De ongetwijfeld erg optimistische cijfers voor verbruik en uitstoot bedragen respectievelijk 1,9 l/100 km en 44 g/km.
Met z'n accupakket van 7,6 kWh komt de 3-serie 40 kilometer ver op een volle lading; z'n totale actieradius is 600 kilometer. De batterijen zijn onder de vlakke laadvloer weggewerkt. De elektromotor zelf is vóór de achttraps Steptronic-automaat geplaatst, waardoor er geen koppelomvormer meer nodig is. Zo komt de gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras van de 330e toch nog uit op de immer door BMW nagestreefde 50/50.
Wanneer (en voor welke prijzen) de 225xe Active Tourer en de 330e precies op de markt komen, is nog niet bekend; maar aangezien iedereen en hun moeder om dit soort auto's staat te springen, gokken we dat het nooit lang kan duren.
Meer van TopGear


Nieuwe BMW 2-serie Gran Coupé is fraaier, duurder en goedkoper geworden

Waarom de BMW 2-serie duurder zou kunnen worden dan de X6

700 pk was nog nooit zo bereikbaar (maar je gaat er niet beter van rijden)

Vermogen BMW M2 CS bekend: heel erg veel

Waarom de vernieuwde benzineversies van de 2-serie nog wel een ‘i’ dragen op de bips

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Pas op: dit lijkt een verkeerscamera, maar deze nieuwe flitser deelt een van de duurste boetes uit

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar
