Daar is ie weer: rekeningrijden. Het is een onderwerp dat al sinds de jaren negentig met enige regelmaat terugkeert op de agenda. Tot nu toe is het niet gelukt om het ‘betalen voor gebruik’ erdoor te krijgen. Enerzijds omdat het technisch een uitdagend iets blijkt, maar anderzijds omdat er veel weerstand was vanuit de politiek zelf of vanuit de bevolking.
Volgens een onderzoek van Multiscope zijn de Nederlanders inmiddels om. Of in ieder geval de mensen die zij ondervroegen. Het bureau deed een onderzoek onder ruim 3.000 Nederlanders waaruit blijkt dat rekeningrijden bij 58 procent van hen de voorkeur geniet boven vaste belastingen.
Belasting gebruik op auto
Volgens het onderzoek is de meerderheid van de Nederlands dus voorstander van rekeningrijden. In deze belastingvorm betaal je niet (of waarschijnlijk: minder) voor het bezit van de auto, en juist meer voor het gebruik. Kilometerheffing, dus eigenlijk. Er zijn ook vormen van rekeningrijden waar je extra betaalt als je in de spits rijdt. Of meer betaalt als je een auto hebt die veel uitstoot.
Hoe werkt rekeningrijden dan?
Daar is de politiek het nog niet over eens. Een manier zou zijn een kastje dat op basis van GPS het aantal gereden kilometers bijhoudt. Of de tijdstippen waarop wordt gereden. Een andere manier zou kentekenherkenning langs de weg zijn. Het zijn allemaal dingen die uiteraard erg gevoelig liggen op privacy-gebied.
Het eenvoudigste zou zijn om de benzineprijzen te verhogen en de wegenbelasting af te schaffen. Officieel geen rekeningrijden, maar het effect is gelijk. Dan betaal je meer naarmate je meer verbruikt en ‘vieze’ auto’s krijgen automatisch een extra toeslag. Mensen die plug-in hybride hebben maar niet opladen, worden dan tenminste ook belast. De vraag is of er een politicus is die het aandurft om voor te stellen de brandstofprijzen te verhogen.
Wat vinden de ondervraagden belangrijk?
Van de 3.000 mensen vindt 36 procent het verhogen van de verkeersveiligheid in Nederland belangrijk. Elektrisch rijden stimuleren staat op de tweede plaats op de prioriteitenlijst met 30 procent medestanders. Daarnaast wil 29 procent extra fietspaden. Als het gaat om de maximumsnelheid gaat het bijna gelijk op: 22 procent wil het zo laten en 21 procent wil hogere snelheden.
Mi heeft op 27 september 2021 geschreven:
Laten ze het eerlijk doen.
bijvoorbeeld, laten betalen naar het inkomen, verdiend men veel , dan betaalt men meer.
Zo hou je een goed evenwicht en raakt het ons allemaal.
Nu zijn de mensen met de lage inkomens weer de sjaak.
Mi heeft op 27 september 2021 geschreven:
Het eerlijkste zou zijn, betalen naar het inkomen, verdien je veel dan betaal je meer.
Zo houd je een goed evenwicht en hoeven de mensen met de lagere inkomens, niet weer hiervan de dupe te worden.
André H heeft op 22 juli 2021 geschreven:
Allemaal leuk en prima wanneer je in de randstad woont. Dus alle voorzieningen binnen een bereik van 10 tot max 20 km. Daarbuiten ben je aangewezen op eigen vervoer en aangezien het ov wegbezuinigd is rijd je noodzakelijkerwijs veel meer kilometers. Kortom geen goed plan. De belastingen op vervoer worden bovendien aan andere zaken besteed dan vervoer en zouden onder de algemene belastingen moeten vallen.
Pjotr heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Rekeningrijden is pure waanzin. De kosten voor de invoering zijn al eens geschat op 10 miljard euro, maar reken op het dubbele. De duurste belastingadministratie die de mensheid heeft voortgebracht. Daar kunnen we een kerncentrale van bouwen, die echt nut heeft.
Verder is rekeningrijden een nieuwe aantasting van onze privacy. Dat moeten we niet willen. Gelukkig is dit onderzoek geen bindend referendum.
Vraag voor Pjotr heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Je gebruikt grote woorden. Kan je ook een bron geven voor die 10 miljard aan kosten? En dan geen Facebook groepje van Thierry Baudet natuurlijk, maar een ‘echte’, betrouwbare bron.
Bassie heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Grappig hoe sommige hier roepen, meer belasting, hogere benzine kosten bla bla bla
Wij betalen in Nederland meer belasting en benzine kosten als waar ook,
Worden geleefd en uitgekleed! En al onze afdankertjes worden netjes opgehaald in aftandse vrachtwagens die vervolgens zonder roetfilters in arme landen voortploeteren waarbij er nog eens 600 kerncentrales gebouwd gaan worden
Maar nee het kleinste landje op de wereldbol zal het verschil maken haha
Ik wil benzine prijzen terug van voor de euro tijd toen betaalden we 1 gulden 60 ipv 4 gulden huidige tijd
En als het kan de belasting regelen van Duitsland hier hebben,
De rijken kopen electriche auto’s worden beloond en de hardwerkende krijgen een schop na
En wat is er nodig om een electriche auto volledig te recyclen al die accu’s maken en afbreken etc steek je kop niet in het zand
Ja er moet iets gebeuren de huidige regering die minstens te vergelijken valt op hitlers naarste dagen, moet gaan zorgen dat we het eens worden met buurlanden etc maar hier kunnrn we het per gemeente nog niet eens eens worden alleen maar wijzen naar automobilisten
Schaf dan alles af, geen autos meer
Geen geloofsovertuigingen meer
Geen vaderdag meer
Geen moederdag meer
Geen pappa dag meer
Geen mamma dag meer
Geen weekenden meer
Geen wegenbouw meer
Geen luchthavens of lucht verkeer meer
Geen leger meer
Geen suikerfeest meer mag zoiezo niet naar mijn idee il heb suiker en dat is geen feest hoop dat iedereen die het niet met me eens is het krijgt
Maar lig niet te kankeren met automobilsten kijk verder dan je jankneus lang is egoïstisch flikkers
Snap dat mensen steeds vaker een kort lontje hebben want vrijheid van meningsuiting bestaat niet meer en criminaliteit zal alleen maar blijven steigen brafo hippies en nu op het fietspad blijven anders rijd ik je gerust dood kankerjood
Spiegel heeft op 21 juli 2021 geschreven:
@ Redactie: kunnen jullie deze rommel verwijderen?
@ Bassie: gaat het goed met je? Kleine tip: zoek een psycholoog en ga over je frustraties praten.
bvdp heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Begin eens om iedereen gelijk te behandelen. Dus iedereen betaalt volgens hetzelfde systeem wegenbelasting, ook de busjes, ook de campers, ook de oldtimers ed. Geen uitzonderingspositie voor dit soort categorie voertuigen. Ik vind het vreemd dat je met je oude diesel stratenmakersbusje 140 op de A1 kunt rijden en dan ook nog minder wegenbelasting hoeft te betalen.
Hans heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Wat een waanzin. We betalen al wegenbelasting (houderschap) en btw op benzine en accijns op benzine. Dus hoe meer je verbruikt deste meer je betaald. Dat is dus al rekening rijden. Gelukkig zijn nieuwe auto’s door de extra bpm belasting (die volgens het Europese hof niet mag) niet voor jan met de pet te betalen. En al onze Europese gastarbeiders betalen ook minder. Overal gemiste kansen om hetbeter te doen.
@Hans heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Je opmerking over BPM is onjuist. Dit mag gewoon volgens het Europese Hof. Het is ook vrij simpel: als het niet zou mogen dan was die hele regeling al lang verleden tijd geweest.
Misha heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Als je met uitstoot gaat werken en de mensen met auto’s die meer uitstoten meer laat betalen pak je het dus echt verkeerd aan. Dit zijn al de mensen met minder geld en die dus een oudere, auto (want heb je geld dan zul je toch snel een nieuwe(re) auto kopen en die zijn hoe dan ook zuiniger fan oudere auto’s). Oudere auto’s vervuilen meer en verbruiken ook meer, maar is wel dat wat voor erg veel mensen als enige betaalbaar is. Laat je deze mensen nog meer betalen en de rijken dus minder krijg je allemaal een grotere kloof tussen rijk en arm, terwijl we die kloof juist moeten zien te verkleinen.
Ga je wegenbelasting via brandstofgebruik afnemen, dan krijg je hetzelfde probleem als via uitstoot.
Dan zou je dus moeten gaan bijhouden waar iedereen heen rijdt, maar dit is een stevige greep in de privacy van mensen.
Nee ik denk dat het beter is om het zo te houden, omdat er nog geen goed, eerlijk alternatief is.
John heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Hoe gaan ze dat doen met de buitenlandse kenteken platen die hier al jaren wonen en werken. Ze betalen hier geen wegenbelasting maar rijden de dikste auto’s.
Youri heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Als oplossing daarvoor zou ik een verplichte stikker zoals in Duitsland. Als je door Nederland wilt rijden, moet je een stikker (per dag, per week, per maand of voor 1 jaar) kopen.
Prima idee heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Elke dag zie ik weer hele colonnes vrachtwagens met witte kentekenplaten die hier wel de infrastructuur gebruiken maar niet betalen. Als die – net als in Duitsland – dit wel zouden doen, zou het al een heel stuk beter zijn. De gebruiker betaalt maar dan niet op basis van accijns maar op basis van gereden kilometers. Niets mis mee.
bvdp heeft op 21 juli 2021 geschreven:
De buitenlandse vrachtwagens moeten voor gebruik in Nederland een eurovignet aanschaffen. Afhankelijk van de Euronorm betalen ze minimaal €12/dag of €1250/Jr.
stuffie heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Ik ben voor. De vervuiler betaalt.
Met het verhogen van de benzineprijzen pak je echter niet de EV’s, die ook vervuilend zijn. Productie can de auto, vervoer van de auto, gebruik van de auto, afvoer van de auto, allemaal een aanslag op de flora en fauna.
Dan ben ik toch meer voor het ontmoedigen van het hebben van een auto: aanschafbelasting verhogen, wegenbelasting verhogen, etc.
Adje heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Zonder de vragen te hebben is het lastig om conclusies te trekken, waren het zoals gewoonlijk weer suggestieve vragen? Of als wij de wegenbelasting afschaven dan ….
Typische het voorbewerken van het volk cq brainwashing.
Kom het op elke autosite tegen
Yinci heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Wat een onzin dit. De staatskas krijgt miljarden binnen per jaar, en het wordt niet bepaald nuttig gebruikt. Huizenmarkt is een drama, maar woningcorporaties moeten wel flink betalen om nieuwbouw neer te zetten. 70% van je benzine is al belasting. Auto rijden is zo duur als maar kan, en met die ongelofelijk domme Brusselse plannen om helemaal over te gaan op EVs wordt het alleen maar duurder. Ga lekker belasting vragen bij Shell, en geef die maar is een een extra flink percentage erbovenop als het gaat om vervuiling. Nee, lekker subsidiëren dat ze zometeen CO2 de grond in kunnen pompen, in plaats van ze echt milieuvriendelijk te laten worden. Bedrijven lekker doorgaan, en wie is weer de dupe? De normale burger.
Hans heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Die vuile dikkoppen kunnen rijden wel betalen maar de gewone burger moet de auto laten staan
Patrick heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Ik vind rekening rijden in de vorm van brandstof duurder maken een belachelijk idee. Dat zou betekenen dat mensen met een elektrische auto geen wegenbelasting hoeven te betalen. Dat terwijl de meeste elektrische auto’s de wegen veel meer belasten dan traditionele auto’s (vaak 2000+kg en trekken de stoeptegels uit de straat bij optrekken. Als er dan toch een kilometerheffing komt, laat het dan voor iedereen zijn.
Nibbit heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Stop hiermee, “de Nederlander” wil helemaal niet rekeningrijden! dit wil alleen het kabinet omdat er anders geen inkomsten meer binnen komen vanwege dat er steeds meer EV’s komen die niet hoeven te tanken.
Chase heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Sorry 3000 mensen op meer als 17 miljoen mensen is niet representeren of neer als 7 miljoen auto bezitters. De overheid moet alleen reiskostenvergoeding afschaffen. Voor mij worden mensen betaald om de milieu te vervuil. Misschien alleen met openbare vervoer nog reiskosten vergoed. Toch zal ik ook voorkiezen voor goedkopere openbare vervoer. Top Gear zal moet prijzen vergelijken met treinkaartjes met omringende landen . Ja dan horen we de spoor kan niet allemaal aan. Nederland is gewoon te vol als ik dit zo bekijken.
Bertje heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Tuurlijk verhoog de brandstof prijs maar weer..de mensen met een oldtimer en die in biet aan de grens wonen worden lekker gestraft..en woon je aan de grens ben je dan vrij van wegenbelasting?? Lekker tanken ik belgië of duitsland..jongens gaat toch niet werken dit..ik weer de staatskas moet weer gespekt worden na deze corona crisiszooi ..lekker laten zoals het is..gooi maar nog meer belasting op sigaretten en alcohol
ZPK heeft op 21 juli 2021 geschreven:
… Benzineprijzen verhogen. Dat is een goeie. De voornaamste reden dat deze discussie terug naar boven komt zijn EV’s.
Gerrit heeft op 21 juli 2021 geschreven:
Benzine nog duurder? Is al duur genoeg en als je voor je werk afhankelijk bent van je auto, dan word je, mijns insziens dus extra gestraft? Ik denk dat het een lastig proces wordt.