Rekeningrijden: meerderheid is voorstander

Volgens dit onderzoek wil 58 procent betalen naar gebruik

Foto('s): Alfa RomeoGrijze Alfa Romeo Giulietta op Nederlands kenteken
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI op de snelweg in Nederland
Foto('s): Jeshua Deher / Unsplashhoeveel mensen mag je in de auto
Foto('s): MG EuropeMG EHS Plug-in Hybrid
Foto('s): PolestarPolestar 2 met Nederlands kenteken
Grijze Alfa Romeo Giulietta op Nederlands kenteken
Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI op de snelweg in Nederland
hoeveel mensen mag je in de auto
MG EHS Plug-in Hybrid
Polestar 2 met Nederlands kenteken

Daar is ie weer: rekeningrijden. Het is een onderwerp dat al sinds de jaren negentig met enige regelmaat terugkeert op de agenda. Tot nu toe is het niet gelukt om het ‘betalen voor gebruik’ erdoor te krijgen. Enerzijds omdat het technisch een uitdagend iets blijkt, maar anderzijds omdat er veel weerstand was vanuit de politiek zelf of vanuit de bevolking.

Volgens een onderzoek van Multiscope zijn de Nederlanders inmiddels om. Of in ieder geval de mensen die zij ondervroegen. Het bureau deed een onderzoek onder ruim 3.000 Nederlanders waaruit blijkt dat rekeningrijden bij 58 procent van hen de voorkeur geniet boven vaste belastingen.

Belasting gebruik op auto

Volgens het onderzoek is de meerderheid van de Nederlands dus voorstander van rekeningrijden. In deze belastingvorm betaal je niet (of waarschijnlijk: minder) voor het bezit van de auto, en juist meer voor het gebruik. Kilometerheffing, dus eigenlijk. Er zijn ook vormen van rekeningrijden waar je extra betaalt als je in de spits rijdt. Of meer betaalt als je een auto hebt die veel uitstoot.

Hoe werkt rekeningrijden dan?

Daar is de politiek het nog niet over eens. Een manier zou zijn een kastje dat op basis van GPS het aantal gereden kilometers bijhoudt. Of de tijdstippen waarop wordt gereden. Een andere manier zou kentekenherkenning langs de weg zijn. Het zijn allemaal dingen die uiteraard erg gevoelig liggen op privacy-gebied.

Het eenvoudigste zou zijn om de benzineprijzen te verhogen en de wegenbelasting af te schaffen. Officieel geen rekeningrijden, maar het effect is gelijk. Dan betaal je meer naarmate je meer verbruikt en ‘vieze’ auto’s krijgen automatisch een extra toeslag. Mensen die plug-in hybride hebben maar niet opladen, worden dan tenminste ook belast. De vraag is of er een politicus is die het aandurft om voor te stellen de brandstofprijzen te verhogen.

Wat vinden de ondervraagden belangrijk?

Van de 3.000 mensen vindt 36 procent het verhogen van de verkeersveiligheid in Nederland belangrijk. Elektrisch rijden stimuleren staat op de tweede plaats op de prioriteitenlijst met 30 procent medestanders. Daarnaast wil 29 procent extra fietspaden. Als het gaat om de maximumsnelheid gaat het bijna gelijk op: 22 procent wil het zo laten en 21 procent wil hogere snelheden.

Reacties
  1. André H zegt op 22 juli 2021 om 20:59:

    Allemaal leuk en prima wanneer je in de randstad woont. Dus alle voorzieningen binnen een bereik van 10 tot max 20 km. Daarbuiten ben je aangewezen op eigen vervoer en aangezien het ov wegbezuinigd is rijd je noodzakelijkerwijs veel meer kilometers. Kortom geen goed plan. De belastingen op vervoer worden bovendien aan andere zaken besteed dan vervoer en zouden onder de algemene belastingen moeten vallen.

  2. Pjotr zegt op 21 juli 2021 om 14:03:

    Rekeningrijden is pure waanzin. De kosten voor de invoering zijn al eens geschat op 10 miljard euro, maar reken op het dubbele. De duurste belastingadministratie die de mensheid heeft voortgebracht. Daar kunnen we een kerncentrale van bouwen, die echt nut heeft.
    Verder is rekeningrijden een nieuwe aantasting van onze privacy. Dat moeten we niet willen. Gelukkig is dit onderzoek geen bindend referendum.

    • Vraag voor Pjotr zegt op 21 juli 2021 om 16:41:

      Je gebruikt grote woorden. Kan je ook een bron geven voor die 10 miljard aan kosten? En dan geen Facebook groepje van Thierry Baudet natuurlijk, maar een ‘echte’, betrouwbare bron.

  3. Bassie zegt op 21 juli 2021 om 13:20:

    Grappig hoe sommige hier roepen, meer belasting, hogere benzine kosten bla bla bla
    Wij betalen in Nederland meer belasting en benzine kosten als waar ook,

    Worden geleefd en uitgekleed! En al onze afdankertjes worden netjes opgehaald in aftandse vrachtwagens die vervolgens zonder roetfilters in arme landen voortploeteren waarbij er nog eens 600 kerncentrales gebouwd gaan worden

    Maar nee het kleinste landje op de wereldbol zal het verschil maken haha

    Ik wil benzine prijzen terug van voor de euro tijd toen betaalden we 1 gulden 60 ipv 4 gulden huidige tijd
    En als het kan de belasting regelen van Duitsland hier hebben,

    De rijken kopen electriche auto’s worden beloond en de hardwerkende krijgen een schop na

    En wat is er nodig om een electriche auto volledig te recyclen al die accu’s maken en afbreken etc steek je kop niet in het zand

    Ja er moet iets gebeuren de huidige regering die minstens te vergelijken valt op hitlers naarste dagen, moet gaan zorgen dat we het eens worden met buurlanden etc maar hier kunnrn we het per gemeente nog niet eens eens worden alleen maar wijzen naar automobilisten

    Schaf dan alles af, geen autos meer
    Geen geloofsovertuigingen meer
    Geen vaderdag meer
    Geen moederdag meer
    Geen pappa dag meer
    Geen mamma dag meer
    Geen weekenden meer
    Geen wegenbouw meer
    Geen luchthavens of lucht verkeer meer
    Geen leger meer
    Geen suikerfeest meer mag zoiezo niet naar mijn idee il heb suiker en dat is geen feest hoop dat iedereen die het niet met me eens is het krijgt

    Maar lig niet te kankeren met automobilsten kijk verder dan je jankneus lang is egoïstisch flikkers

    Snap dat mensen steeds vaker een kort lontje hebben want vrijheid van meningsuiting bestaat niet meer en criminaliteit zal alleen maar blijven steigen brafo hippies en nu op het fietspad blijven anders rijd ik je gerust dood kankerjood

    • Spiegel zegt op 21 juli 2021 om 14:16:

      @ Redactie: kunnen jullie deze rommel verwijderen?

      @ Bassie: gaat het goed met je? Kleine tip: zoek een psycholoog en ga over je frustraties praten.

  4. bvdp zegt op 21 juli 2021 om 13:08:

    Begin eens om iedereen gelijk te behandelen. Dus iedereen betaalt volgens hetzelfde systeem wegenbelasting, ook de busjes, ook de campers, ook de oldtimers ed. Geen uitzonderingspositie voor dit soort categorie voertuigen. Ik vind het vreemd dat je met je oude diesel stratenmakersbusje 140 op de A1 kunt rijden en dan ook nog minder wegenbelasting hoeft te betalen.

  5. Hans zegt op 21 juli 2021 om 12:26:

    Wat een waanzin. We betalen al wegenbelasting (houderschap) en btw op benzine en accijns op benzine. Dus hoe meer je verbruikt deste meer je betaald. Dat is dus al rekening rijden. Gelukkig zijn nieuwe auto’s door de extra bpm belasting (die volgens het Europese hof niet mag) niet voor jan met de pet te betalen. En al onze Europese gastarbeiders betalen ook minder. Overal gemiste kansen om hetbeter te doen.

    • @Hans zegt op 21 juli 2021 om 13:10:

      Je opmerking over BPM is onjuist. Dit mag gewoon volgens het Europese Hof. Het is ook vrij simpel: als het niet zou mogen dan was die hele regeling al lang verleden tijd geweest.

  6. Misha zegt op 21 juli 2021 om 11:38:

    Als je met uitstoot gaat werken en de mensen met auto’s die meer uitstoten meer laat betalen pak je het dus echt verkeerd aan. Dit zijn al de mensen met minder geld en die dus een oudere, auto (want heb je geld dan zul je toch snel een nieuwe(re) auto kopen en die zijn hoe dan ook zuiniger fan oudere auto’s). Oudere auto’s vervuilen meer en verbruiken ook meer, maar is wel dat wat voor erg veel mensen als enige betaalbaar is. Laat je deze mensen nog meer betalen en de rijken dus minder krijg je allemaal een grotere kloof tussen rijk en arm, terwijl we die kloof juist moeten zien te verkleinen.

    Ga je wegenbelasting via brandstofgebruik afnemen, dan krijg je hetzelfde probleem als via uitstoot.

    Dan zou je dus moeten gaan bijhouden waar iedereen heen rijdt, maar dit is een stevige greep in de privacy van mensen.

    Nee ik denk dat het beter is om het zo te houden, omdat er nog geen goed, eerlijk alternatief is.

  7. John zegt op 21 juli 2021 om 09:17:

    Hoe gaan ze dat doen met de buitenlandse kenteken platen die hier al jaren wonen en werken. Ze betalen hier geen wegenbelasting maar rijden de dikste auto’s.

    • Youri zegt op 21 juli 2021 om 12:19:

      Als oplossing daarvoor zou ik een verplichte stikker zoals in Duitsland. Als je door Nederland wilt rijden, moet je een stikker (per dag, per week, per maand of voor 1 jaar) kopen.

  8. Prima idee zegt op 21 juli 2021 om 09:10:

    Elke dag zie ik weer hele colonnes vrachtwagens met witte kentekenplaten die hier wel de infrastructuur gebruiken maar niet betalen. Als die – net als in Duitsland – dit wel zouden doen, zou het al een heel stuk beter zijn. De gebruiker betaalt maar dan niet op basis van accijns maar op basis van gereden kilometers. Niets mis mee.

    • bvdp zegt op 21 juli 2021 om 12:58:

      De buitenlandse vrachtwagens moeten voor gebruik in Nederland een eurovignet aanschaffen. Afhankelijk van de Euronorm betalen ze minimaal €12/dag of €1250/Jr.

  9. stuffie zegt op 21 juli 2021 om 08:55:

    Ik ben voor. De vervuiler betaalt.

    Met het verhogen van de benzineprijzen pak je echter niet de EV’s, die ook vervuilend zijn. Productie can de auto, vervoer van de auto, gebruik van de auto, afvoer van de auto, allemaal een aanslag op de flora en fauna.

    Dan ben ik toch meer voor het ontmoedigen van het hebben van een auto: aanschafbelasting verhogen, wegenbelasting verhogen, etc.

  10. Adje zegt op 21 juli 2021 om 08:44:

    Zonder de vragen te hebben is het lastig om conclusies te trekken, waren het zoals gewoonlijk weer suggestieve vragen? Of als wij de wegenbelasting afschaven dan ….
    Typische het voorbewerken van het volk cq brainwashing.

    Kom het op elke autosite tegen

  11. Yinci zegt op 21 juli 2021 om 08:28:

    Wat een onzin dit. De staatskas krijgt miljarden binnen per jaar, en het wordt niet bepaald nuttig gebruikt. Huizenmarkt is een drama, maar woningcorporaties moeten wel flink betalen om nieuwbouw neer te zetten. 70% van je benzine is al belasting. Auto rijden is zo duur als maar kan, en met die ongelofelijk domme Brusselse plannen om helemaal over te gaan op EVs wordt het alleen maar duurder. Ga lekker belasting vragen bij Shell, en geef die maar is een een extra flink percentage erbovenop als het gaat om vervuiling. Nee, lekker subsidiëren dat ze zometeen CO2 de grond in kunnen pompen, in plaats van ze echt milieuvriendelijk te laten worden. Bedrijven lekker doorgaan, en wie is weer de dupe? De normale burger.

    • Hans zegt op 21 juli 2021 om 08:57:

      Die vuile dikkoppen kunnen rijden wel betalen maar de gewone burger moet de auto laten staan

  12. Patrick zegt op 21 juli 2021 om 08:17:

    Ik vind rekening rijden in de vorm van brandstof duurder maken een belachelijk idee. Dat zou betekenen dat mensen met een elektrische auto geen wegenbelasting hoeven te betalen. Dat terwijl de meeste elektrische auto’s de wegen veel meer belasten dan traditionele auto’s (vaak 2000+kg en trekken de stoeptegels uit de straat bij optrekken. Als er dan toch een kilometerheffing komt, laat het dan voor iedereen zijn.

  13. Nibbit zegt op 21 juli 2021 om 08:10:

    Stop hiermee, “de Nederlander” wil helemaal niet rekeningrijden! dit wil alleen het kabinet omdat er anders geen inkomsten meer binnen komen vanwege dat er steeds meer EV’s komen die niet hoeven te tanken.

  14. Chase zegt op 21 juli 2021 om 08:01:

    Sorry 3000 mensen op meer als 17 miljoen mensen is niet representeren of neer als 7 miljoen auto bezitters. De overheid moet alleen reiskostenvergoeding afschaffen. Voor mij worden mensen betaald om de milieu te vervuil. Misschien alleen met openbare vervoer nog reiskosten vergoed. Toch zal ik ook voorkiezen voor goedkopere openbare vervoer. Top Gear zal moet prijzen vergelijken met treinkaartjes met omringende landen . Ja dan horen we de spoor kan niet allemaal aan. Nederland is gewoon te vol als ik dit zo bekijken.

  15. Bertje zegt op 21 juli 2021 om 07:54:

    Tuurlijk verhoog de brandstof prijs maar weer..de mensen met een oldtimer en die in biet aan de grens wonen worden lekker gestraft..en woon je aan de grens ben je dan vrij van wegenbelasting?? Lekker tanken ik belgië of duitsland..jongens gaat toch niet werken dit..ik weer de staatskas moet weer gespekt worden na deze corona crisiszooi ..lekker laten zoals het is..gooi maar nog meer belasting op sigaretten en alcohol

  16. ZPK zegt op 21 juli 2021 om 07:32:

    … Benzineprijzen verhogen. Dat is een goeie. De voornaamste reden dat deze discussie terug naar boven komt zijn EV’s.

  17. Gerrit zegt op 21 juli 2021 om 07:05:

    Benzine nog duurder? Is al duur genoeg en als je voor je werk afhankelijk bent van je auto, dan word je, mijns insziens dus extra gestraft? Ik denk dat het een lastig proces wordt.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken