Als je nu een auto koopt in de showroom met nul kilometer op te teller, dan heb je een grote kans dat alles werkt. Kijken naar wat de meest betrouwbare automerken van 2024 zijn onder ongebruikte modellen, dat heeft geen zin. Organisaties zoals de Nederlandse Consumentenbond en het Amerikaanse Consumer Reports richten zich daarom liever naar auto’s als ze net een paar jaartjes oud zijn. Zo weet je wat de betrouwbaarste automerken zijn, maar ook de onbetrouwbaarste.

Auto’s ‘met de kop eraf’ zijn over het algemeen ook de fijnste koopjes. Ze zijn een stuk aantrekkelijker geprijsd van nieuwe modellen, soms hebben ze nog garantie en ze zijn jong genoeg dat ze nog lang meekunnen. Maar wat zijn dan de meest betrouwbare automerken als je gaan shoppen voor een auto met een beetje ervaring? Daarover bracht Consumer Reports deze week een onderzoek uit. Als je iets naar onderen gaat, zie je de hele lijst.

Laten we het vergelijken met Nederland

Maar om nou alleen naar de Amerikaanse markt te kijken, is ook zo wat. Daarom leggen we de resultaten van de Consumentenbond van januari naast dit verse onderzoek. Consumer Reports kijkt naar gebruikte auto’s van 5 tot 10 jaar oud. De Consumentenbond kijkt naar auto’s die gebouwd zijn tussen 2014 en 2021. De twee organisaties kijken dus min of meer naar auto’s uit dezelfde bouwjaren.

Lees ook: Dit zijn de veiligste auto’s van dit moment

De meest betrouwbare automerken van 2024 zijn voorspelbaar

Elke keer nemen we ons weer voor om aandelen Toyota en Lexus te kopen voordat we een artikel zoals de meest betrouwbare auto’s van 2024 te produceren. Op de een of andere manier komt het concern altijd bijzonder hoog uit dit soort onderzoeken. Toyota en Lexus zijn dus de meest betrouwbare automerken van 2024. Suzuki scoort in Nederland erg goed, maar in de VS wordt het merk al eventjes niet meer nieuw verkocht. Dit merk ontbreekt dus op de Amerikaanse lijst.

Opvallend is dat Subaru hier op nummer drie staat en in de VS op nummer acht. We gokken dat dit te maken heeft met het aanbod van modellen en de kopers. In Nederland zijn het vooral boswachters en caravantrekkers die een verstandig model kopen, in de VS heb je nog wat jongere kopers die snellere WRX of BRZ kopen. Auto’s waar sportief mee gereden wordt, zullen wellicht eerder stuk gaan.

Nissan staat op beide lijstjes op plek negen. Nog opvallender is het verschil van Kia en Hyundai in Nederland en in de VS. Dit zou ermee te maken kunnen hebben dat de Zuid-Koreaanse auto’s in Amerika veel (héél veel) gejat werden en ongetwijfeld na de joyride naar de dealer moesten – of later daar klachten van hadden. Dit is overigens slechts een aanname.

De meest onbetrouwbare merken van 2024

Volgens het Nederlandse onderzoek bungelen Citroën, Peugeot, Opel en Land Rover onderaan. Op Land Rover na allemaal merken die ze in de VS niet kennen. Chrysler, Dodge, Tesla en Jeep scoren daar dan weer erg slecht. Hieronder zie je de volledige lijst van de meest betrouwbare merken en de minst betrouwbare merken, gekeken naar auto’s van een paar jaar oud.

Lees ook: Eigenaren van deze merken zijn het minst tevreden over hun auto

De meest betrouwbare merken van 2024

ConsumentenbondConsumer Reports
1Lexus (9,6)Lexus (7,5)
2Suzuki (9)Toyota (7,2)
3Subaru (8,9)Mazda (5,9)
4Toyota (8,6)Acura (5,7)
5Kia (8,5)Honda (5,5)
6Smart (8,5)Buick (4,7)
7Honda (8,3)BMW (4,6)
8Mitsubishi (8,3)Subaru (4,6)
9Nissan (8,1)Nissan (4,5)
10BMW (8)Mercedes (4,3)
11DS  (8)Cadillac (4,2)
12Mazda (8)Mini (4,2)
13Mini (8)Lincoln (4,2)
14Dacia (7,9)VW (4,1)
15Jaguar (7,9)Volvo (4,0)
16Audi (7,8)Audi 3,9)
17Jeep (7,8)Hyundai (3,8)
18Mercedes (7,7)Chevrolet (3,8)
19Hyundai (7,6)Kia (3,8)
20Tesla (7,6)Ford (3,6)
21Fiat (7,5)GMC (3,6)
22Seat (7,5)Ram (3,5)
23Alfa Romeo (7,4)Jeep (3,2)
24Volvo (7,3)Tesla (3,0)
25Renault (7,2)Dodge (2,8)
26Skoda (7,2)Chrysler (2,7)
27Ford (7,1)
28Lancia (7,1)
29Volkswagen (7,1)
30Citroën (7)
31Peugeot (7,0)
32Opel (6,5)
33Land Rover (4,8)

De testmethodes

Beide onderzoeken zijn met een enquête onder bestuurders uitgevoerd. Consumer Reports berekende eerst het gemiddelde aantal problemen dat een auto heeft. Het cijfer dat ze een merk geven, hangt af van hoeveel een auto van dat gemiddelde afwijkt. De consumentenbond houdt rekening met de ernst van de problemen en corrigeert aan de hand van de leeftijd en kilometerstand van de auto. Het Amerikaanse onderzoek was onder 150.000 eigenaren en het Nederlandse onderzoek onder 30.000 eigenaren.

50 reacties op “Dit zijn de meest betrouwbare automerken in 2024 (en de minst betrouwbare)”

  1. Ik rijd met mijn alfa 159 vaak door Duitsland en het valt me op hoeveel audi en andere “betrouwbare” merken met pech staan.
    Oude VAG auto’s waren goed maar met die nwe motoren tfsi ofzo gaat het helemaal mis.
    Ik rij alleen maar met e5 benzine vanwege directe inspuiting een beetje duur dat wel.
    Maar verder probleemloos
    Wel heb ik het membraan van de Carter ventilatie vervangen. Daarna geen olie verbruik meer.

  2. Diegene die de foto van de Alfa Romeo heeft geplaatst bij dit artikel heeft geen verstand van het onderwerp en denkt ook niet na. De feiten van het onderzoek spreekt voor zich.

    • Degene die de foto heeft geplaatst heeft toekomst visie. Alfa Romeo is helaas ook door Stellantis opgeslokt. Opel was vroeger gemiddeld in de statistieken, nu onder Stellantis helemaal onderaan.

  3. Waarom geen foto van een auto van het slechtst presterende merk? Deze foto is weer “voer” voor onzinnig anti Alfa Romeo commentaar. Ik heb inmiddels mijn 9e Alfa, ook een Giulia. Weer een geweldige auto zonder problemen.

    • Dat was precies mijn gedachte. Op dit moment heeft mijn Giulia een dikke twee ton op de klok en probleemloos.
      De vorige Alfa (159) reed probleemloos naar de 345000 km.

      • ik heb alfa romeo gt uit 2007 nooit geen gedoe mee gehad ding rijdt als een beer zie tot mijn verbazing een alfa romeo gulia staan ik denk dat je een ander merk had moeten nemen die onderaan staat in de lijst in de plaats van alfa romeo pakken de gene die dit artikel in elkaar heeft geflanst

      • In 2012 een Alfa 147 Distinctive 1.6 met 185.00 km op de teller gekocht. Anno 2024 augustus 480.61 km op de teller. Rijdt op 10W60.
        Net als je haar, je huis of gebit, moet je je auto ook onderhouden. Blij dat ik Alfa rij.

      • Diegene die de foto van de Alfa Romeo heeft geplaatst bij dit artikel heeft geen verstand van het onderwerp en denkt ook niet na. De feiten van het onderzoek spreekt voor zich.

    • ik heb alfa romeo gt uit 2007 nooit geen gedoe mee gehad ding rijdt als een beer zie tor mijn verbazing een alfa romeo gulia staan ik denk dat je een ander merk had moeten nemen die onderaan staat in de lijst in de plaats van alfa romeo pakken de gene die dit artikel in elkaar heeft geflanst

    • Redelijk belangrijk om dat af te zetten tegen het totaal aantal auto’s op de weg en hoeveel daarmee wordt gereden. BMW / Audi etc zijn relatief vaak leaseautos waarmee veel vaker wordt gereden en waarmee grotere afstanden worden afgelegd. (In het algemeen maar ook vaker op de snelweg). Dus niet zo vreemd als je deze merken vaker langs de kant vd snelweg ziet staan.

      • Klopt. De hybrids zijn electronisch nog verre van goed. En de 3L 6 cilinder diesels hebben bij 2 ton wel heel vaak al totale revisie nodig.

    • Het is beleving, ik heb BMW, Mercedes en Ford gereden, altijd ellende gehad. Sinds 2010 heb ik een Chrysler en Dodge gereden en inmiddels mijn derde Jeep onderweg. Buiten onderhoud en normale slijtage nooit wat aan gehad. Bovendien zijn onderhoud en reparatiekosten vele malen goedkoper……

    • Ja totdat je de service van Mercedes nodig heeft bij pech. Wat een drama is dat altijd. Soms zitten mensen gewoon 30min in de wacht aan de telefoon om vervolgens nog even een paar uurtjes moeten wachten op de monteur

  4. Dit zegt wel wat. Ik heb zelf ook wel veel ervaring met verschillende merken, Europees en Aziatisch. En rij nu al 10 jaar Japanse auto’s. Na jaren van ellende met franse en Duitse merken. Japanse auto’s zijn gewoon betrouwbaarder dan Europees auto’s. Er is nog veel werk aan de winkel bij die merken.

    • Ik denk dat je onderschat hoe goed die merken hun betrouwbaarheid sturen. Reparaties leveren meer geld op dan de verkoop van nieuwe auto’s dus het laatste wat deze merken willen is hun betrouwbaarheid verder vergroten. De uitstraling hebben van een betrouwbaar merk terwijl je daar ‘redelijk betrouwbare’ auto’s tegenover stelt is wat dat betreft het beste business model.

      • Met “die merken” doel je op de Duitse merken, denk ik? Ik bedoel: statistieken liegen niet en zijn interessanter dan individuele succesverhalen hier. Die n=1 verhalen zijn immers niet te controleren.

  5. Kia (hyundai) verkopen in amerika bootladingen sonatas (juist ja die hebben wij hier niet of bijna niet). Vooral aan mensen met een lage credit score en geen auto liefhebbers. Deze autos gebruiken de theta 2 motor die enkele ontwerpfouten heeft. Hier in nederland zijn de meeste kias van deze leeftijd de toen net nieuwe picanto/i10.
    Ook is de brandstof flink anders, de amerikaanse gasoline zou in een groot deel van de autos hier voor problemen zorgen. Soms zit er veel water in (de kwaliteitseisen zijn laag) en er zit veel zwavel in.
    Op dit 2e reageert de hoge druk brandstofpomp van de subaru brz niet goed.

  6. Allemaal flauwekul
    Je gewoon geluk hebben met een auto en moet je je niet van de wijs laten brengen door zo’n test.
    Ik koop gewoon een auto die ik leuk vind.

    • Tuurlijk laten we een Alfa met de motorkap op zien…..we rijden al jaren Alfa, 3x 156, 166, 2x 159 en onze huidige Alfa is een Giulia met al deze auto’s geen noemenswaardige problemen.
      Toen we tussendoor de fout maakten een Volvo C70 te gaan rijden hadden we de hoofdprijs!
      Ongelooflijk wat er aan zo’n ding kapot kan, en gaat!! Om het nog maar niet te hebben over service en kosten bij de dealer.
      Wat ons betreft volvo met stip op één wat betreft onbetrouwbaar.

      • @ Marco
        Alsof één maandagochtend auto meteen een heel merk vertegewoordigd. Zeer onvolwassen en kort door de bocht redenatie over het merk Volvo. Jaren diverse Volvo’s gereden en nooit wat aan de hand gehad.

        • Oftewel gewoon bevestiging van wat Marcel zegt.
          Hele onderzoek is gewoon onzin wat zijn nou 30 duizend occasions op 7 of 8 miljoen autos?
          DC als Citroen met hoogmoed zou veel betrouwbaarder zijn?
          Mazda scoort veel beter in vs dan hier.. misschien omdat Mazda daar ook veel populairder is en meer verkocht wordt?

        • Ik rij al 40 jaar auto’s van de VAG oa Audi Seat en vooral VW, heb er goede ervaring mee, voor mijn werk reed ík Peugeot dit was niet mijn ding.

    • Hier idem dito. Na een reeks goede Fiat exemplaren aan de derde Alfa Romeo momenteel. Nooit noemenswaardige problemen mee gehad. Één keer een Nissan tussendoor gereden en dat was pure ellende.

  7. Dus de Volkswagen van de wegenwachter is onbetrouwbaarder dan de Alfa Romeo op de voorgrond.
    De stigmatiserende foto bij dit artikel draagt dus het verkeerde beeld uit.

      • Onzin..
        Ik rij in een oud golfje 3 met ruim 3 ton op de teller en komt nog ieder jaar zonder problemen door de APK.
        Het is het oude wagentje van mijn pa.
        Ligt er helemaal aan hoe je met een auto omgaat.
        Ik hoop dat karretje nog jaren te mogen rijden.

  8. Staat Alfa Romeo op nr 23, met daaronder merken als Skoda, Volkswagen, Volvo, Ford en Opel, maar nee, op de foto moet natuurlijk een Alfa met pech. Echt te zielig voor woorden.

    • Helemaal mee eens en zo komen ze nooit van dit stigma af ben zelf al 28 jaar een tevreden alfa Romeo rijder dat hoor ik mijn vrienden van de v.a.g niet zo uitbundig roepen!

      • Helemaal eens! De blinde vlek voor Duitse “kwaliteit” slaat al jaren nergens meer op en begint knap irritant te worden. Hoe serieus kan je die bladen nog nemen!

      • En zo is het! Die blinde vlek voor Duitse “kwaliteit” begint langzamerhand een lachertje te worden. Hoe serieus kun je zulke “journalisten” nog nemen?

      • Mijn eerste auto in 1989 was een Alfa Romeo Gulietta 2.0 en rij ik op 57 jarige leeftijd een Alfa Romeo Giulietta 1.4 Sport ! Dus hoe lang blijf een merk trouw
        dus deze auto jou dan ook trouw , dat kan niet anders ! En ook een verdienstelijke plek 23 boven de altijd betere auto’s zeggen ze , er is ook altijd ook nog de passie ! Haal die foto maar gauw weg dat geeft een negatief beeld van een merk die echt zijn best doet om zich goed in de markt te profileren!!🤨

        • Precies,
          Ik heb dat met volkswagen.
          Ik heb vanavond 1989 mijn rijbewijs en mijn 1e auto was een vw golf 1
          Nu heb ik een golf 3 uit 1999 met ruim 3 ton op de teller.
          En daarbij een tiguan uit 2017.
          Beide heerlijke auto’s.
          Het ligt er ook helemaal aan hoe je er mee omgaat.
          Ik ben van beroep vrachtwagenchauffeur dus geen wilde chauffeur.
          Dat neem ik ook mee in mijn personenauto.
          Dus normaal optrekken en rond de 2500 toeren schakelen.
          Misschien voor een ander te langzaam, maar daar heb ik lak aan.

    • Ik rij ook al bijna mijn hele leven Alfa Romeo en de enige waar ik minder dan een 6 (op een schaal van 10) voor zou geven is een 156 1.9jts. De auto had geen zuigerveer modificatie gehad waardoor hij olie (1:5000) verbruikte. Hierdoor kreeg je ook vaak meldingen van sensoren. Niets om van in paniek te raken, wel irritant. Ik rij nu al ruim 3 jaar met een 159 1.9jts waar bijna 300.000km op de klok staat en die loopt als een zonnetje.

      • Ik kom bij verschillende alfa specialisten. Allemaal raden ze de 2.0 JTS. Door de direkte inspuiten vervuilen ze snel waardoor ze meer onderhoud vergen. Zelf houd ik van de T.S. rijd in een GTV uit 1999. Hiervoor de 156 gehad. JTD en een T.S.
        Ik stond niet vaker in de garage dan met andere merken
        Tis maar net wiens ellende je koopt en hoeveel het je waard is om op te knappen

        • Lijstje is niet van Top Gear..
          Waarom Ford onderaan? Rij elke dag in een mondeo uit 2004. Heb hem al 7 jaar en naast vervangen van de normale verbruiksdingen geen cent aan reparaties uitgegeven.
          Motorkap gaat open met een schroevendraaier. Achterklep met een schoenveter maar hij start altijd en gaat als de brandweer

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear