
Je bent waarschijnlijk wel bekend met ‘restomods’. Dat zijn oude auto’s die helemaal opnieuw opgebouwd worden en zowel technisch als optisch een make-over krijgen. Natuurlijk zijn het geweldige auto’s, want je hebt de sensatie van een oude auto, met enkele moderne voorzieningen. Maar we zijn natuurlijk niet op ons achterhoofd gevallen en begrijpen ook wel dat het qua betrouwbaarheid, veiligheid en stijfheid geen moderne auto is. Daarom zwaren we erg verrast te horen dat HWA gaat racen met de 190.
Mocht je de HWA 190 Evo niet kennen, even een kleine samenvatting. De Mercedes 190 Evo II is een van de meest legendarische DTM-racewagens ooit. In 1991 won deze het kampioenschap. De straatversie met enorme bodykit met name die vleugel werden legendarisch. We zijn nu 35 jaar verder en HWA (dat destijds ook racete met 190’s) heeft een restomod gemaakt van de 190 Evo.
Het is niet een geinige toerrit, maar de zwaarste race van de kalender
En het is dus die auto waarmee ze gaan racen. En dan bedoelen we niet mee doen op een klassieker-race op een zomeravond op Zandvoort. Nee, ze gaan meedoen aan misschien wel de zwaarste race ter wereld, de 24 uur van de Nürburgring. Dit jaar gaat dat niet meer lukken, want aankomend weekend wordt deze verreden. HWA gaat volgend jaar meedoen met twee auto’s.

HWA maakt dat nu bekend, nu het juiste publiek aanwezig is op de Nürburgring. Sterker nog, er zullen dit weekend al een paar demo-runs plaatsvinden voordat de race van start gaat. Wat de doelstelling is, is niet bekend. Wel dat ze gaan meedoen in de SP-X raceklasse. Dat is de raceklasse met experimentele auto’s. Ze geven al aan dat ze niet meedoen voor de overwinning, wat een nuchtere inschatting is qua kansen. De GT3-raceauto’s zijn traditioneel het snelste op de Nürburgring.
HWA is meer Mercedes dan het lijkt
De naam HWA komt je misschien niet bekend voor, maar is onlosmakelijk verbonden met Mercedes. HWA staat voor Hans Werner Aufrecht en die is ook de eerste A in AMG. Aufrecht richtte AMG (samen met meneer Melcher in het plaatsje Grossapach, weet je ook waar AMG voor staat). Toen Mercedes in 1998 AMG overnam, ging Aufrecht verder onder HWA.
Lees ook: Van het bedrijf HWA heb je misschien niet gehoord, maar het werk ken je sowieso
Voor raceactiviteiten werd vaker de hulp van HWA ingeroepen, net als voor bijzondere Mercedessen. De CLK GTR race- en straatauto’s zijn door HWA gebouwd. Dus wat betreft, is HWA de aangewezen partij voor de restomods en de racewagens ervan. We zijn benieuwd hoe de 190 zich gaat houden volgend jaar. Ondanks dat de auto’s helemaal opnieuw opgebouwd zijn, blijven het in basis veertig jaar oude auto’s.
Meer van TopGear


Een nacht in Tokio met Mick Schumacher en een Mercedes 190 E Evo II

Genietmomentje: Mercedes 190 E 2.3 16 Group A

Mercedes 190 E 2.5-16V Evo ll kan van jou zijn

Mercedes-AMG C 63 krijgt een 190E EVO-body

Homologatie-speciaaltjes willen je garage vullen

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen
