Je bent waarschijnlijk wel bekend met ‘restomods’. Dat zijn oude auto’s die helemaal opnieuw opgebouwd worden en zowel technisch als optisch een make-over krijgen. Natuurlijk zijn het geweldige auto’s, want je hebt de sensatie van een oude auto, met enkele moderne voorzieningen. Maar we zijn natuurlijk niet op ons achterhoofd gevallen en begrijpen ook wel dat het qua betrouwbaarheid, veiligheid en stijfheid geen moderne auto is. Daarom zwaren we erg verrast te horen dat HWA gaat racen met de 190.

Mocht je de HWA 190 Evo niet kennen, even een kleine samenvatting. De Mercedes 190 Evo II is een van de meest legendarische DTM-racewagens ooit. In 1991 won deze het kampioenschap. De straatversie met enorme bodykit met name die vleugel werden legendarisch. We zijn nu 35 jaar verder en HWA (dat destijds ook racete met 190’s) heeft een restomod gemaakt van de 190 Evo.

Het is niet een geinige toerrit, maar de zwaarste race van de kalender

En het is dus die auto waarmee ze gaan racen. En dan bedoelen we niet mee doen op een klassieker-race op een zomeravond op Zandvoort. Nee, ze gaan meedoen aan misschien wel de zwaarste race ter wereld, de 24 uur van de Nürburgring. Dit jaar gaat dat niet meer lukken, want aankomend weekend wordt deze verreden. HWA gaat volgend jaar meedoen met twee auto’s.

Klaus Ludwig zal dit weekend er al de nodige rondjes mee rijden

HWA maakt dat nu bekend, nu het juiste publiek aanwezig is op de Nürburgring. Sterker nog, er zullen dit weekend al een paar demo-runs plaatsvinden voordat de race van start gaat. Wat de doelstelling is, is niet bekend. Wel dat ze gaan meedoen in de SP-X raceklasse. Dat is de raceklasse met experimentele auto’s. Ze geven al aan dat ze niet meedoen voor de overwinning, wat een nuchtere inschatting is qua kansen. De GT3-raceauto’s zijn traditioneel het snelste op de Nürburgring.

HWA is meer Mercedes dan het lijkt

De naam HWA komt je misschien niet bekend voor, maar is onlosmakelijk verbonden met Mercedes. HWA staat voor Hans Werner Aufrecht en die is ook de eerste A in AMG. Aufrecht richtte AMG (samen met meneer Melcher in het plaatsje Grossapach, weet je ook waar AMG voor staat). Toen Mercedes in 1998 AMG overnam, ging Aufrecht verder onder HWA.

Lees ook: Van het bedrijf HWA heb je misschien niet gehoord, maar het werk ken je sowieso

Voor raceactiviteiten werd vaker de hulp van HWA ingeroepen, net als voor bijzondere Mercedessen. De CLK GTR race- en straatauto’s zijn door HWA gebouwd. Dus wat betreft, is HWA de aangewezen partij voor de restomods en de racewagens ervan. We zijn benieuwd hoe de 190 zich gaat houden volgend jaar. Ondanks dat de auto’s helemaal opnieuw opgebouwd zijn, blijven het in basis veertig jaar oude auto’s.

Geef een reactie

(verplicht)