
Wat je hierboven in de galerij ziet, is onberispelijk voorbeeld van de Mercedes-Benz E 201 190E 2.5-16V Evo II – waarschijnlijk een van de coolste sportsedans ooit gemaakt. Die discussie zou anders zijn als er van de oude BMW M3 (E30) ook een sedan-versie zou zijn. Zoals je waarschijnlijk wel hebt opgemerkt aan de titel of aan de kentekenplaat, staat deze schoonheid te koop. Een Duitse dealer genaamd Mechtronik verleidt je om drie ton uit te geven. En waarom zou je ook niet?
Deze 190 E zag voor het eerst de schijnwerpers op de Autosalon van Genève in 1990, één jaar na de Evo I. Van beide auto’s waren er 502 geproduceerd, waarin een getunede 2,5-liter versie van de Cosworth-motor lag. De Evo II claimde de prijs voor de begeerlijkste van de twee met zijn dikkere aeropakket en 235 pk. De circuitprestaties maakte de 190 E onsterfelijk. In 1992 pakten de DTM-racers van Mercedes de eerste, tweede en derde plaats in het kampioenschap, ondanks veel meer teams met BMW M3’s.
Kunnen we hem alsjeblieft een keer lenen?
Het is eigenlijk een DTM-auto waarmee je over de Autobahn mag scheuren. Hij ziet er niet alleen heel gaaf uit, de Evo II heeft een gelimiteerde slip-differentieel, een coulantere toerenbegrenzer en een dogleg-vijfversnellingsbak. Alsof dat niet genoeg was, heeft Mercedes hem voorzien van een snellere stuuroverbrenging, grotere remmen, een grotere spoorbreedte en een stijvere ophanging dan ooit tevoren op een W201-variant.
Dus, laten we teruggaan naar dit exemplaar dat van jou kan zijn. Hij heeft een belachelijk lage kilometerstand van 13.126 kilometer en heeft het grootste gedeelte van zijn leven doorgebracht in een stalling. Gelukkig werd hij om de zoveel tijd uit zijn schuur gehaald door zijn Duitse eigenaar. Dat is Hans Jürgen Tiemann, coureur en ondernemer die in de jaren negentig zijn eigen raceteam leidde.
Volgens Mechatronik liet Hans zijn monteurs deze Evo II professioneel onderhouden, omdat deze toch in de garage naast zijn DTM-raceauto stond. Iemand drie ton over, toevallig?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Een nacht in Tokio met Mick Schumacher en een Mercedes 190 E Evo II

Genietmomentje: Mercedes 190 E 2.3 16 Group A

Mercedes-AMG C 63 krijgt een 190E EVO-body

Homologatie-speciaaltjes willen je garage vullen

Brabus 3.6S: het enige exemplaar is te koop

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
