
Wat je hierboven in de galerij ziet, is onberispelijk voorbeeld van de Mercedes-Benz E 201 190E 2.5-16V Evo II – waarschijnlijk een van de coolste sportsedans ooit gemaakt. Die discussie zou anders zijn als er van de oude BMW M3 (E30) ook een sedan-versie zou zijn. Zoals je waarschijnlijk wel hebt opgemerkt aan de titel of aan de kentekenplaat, staat deze schoonheid te koop. Een Duitse dealer genaamd Mechtronik verleidt je om drie ton uit te geven. En waarom zou je ook niet?
Deze 190 E zag voor het eerst de schijnwerpers op de Autosalon van Genève in 1990, één jaar na de Evo I. Van beide auto’s waren er 502 geproduceerd, waarin een getunede 2,5-liter versie van de Cosworth-motor lag. De Evo II claimde de prijs voor de begeerlijkste van de twee met zijn dikkere aeropakket en 235 pk. De circuitprestaties maakte de 190 E onsterfelijk. In 1992 pakten de DTM-racers van Mercedes de eerste, tweede en derde plaats in het kampioenschap, ondanks veel meer teams met BMW M3’s.
Kunnen we hem alsjeblieft een keer lenen?
Het is eigenlijk een DTM-auto waarmee je over de Autobahn mag scheuren. Hij ziet er niet alleen heel gaaf uit, de Evo II heeft een gelimiteerde slip-differentieel, een coulantere toerenbegrenzer en een dogleg-vijfversnellingsbak. Alsof dat niet genoeg was, heeft Mercedes hem voorzien van een snellere stuuroverbrenging, grotere remmen, een grotere spoorbreedte en een stijvere ophanging dan ooit tevoren op een W201-variant.
Dus, laten we teruggaan naar dit exemplaar dat van jou kan zijn. Hij heeft een belachelijk lage kilometerstand van 13.126 kilometer en heeft het grootste gedeelte van zijn leven doorgebracht in een stalling. Gelukkig werd hij om de zoveel tijd uit zijn schuur gehaald door zijn Duitse eigenaar. Dat is Hans Jürgen Tiemann, coureur en ondernemer die in de jaren negentig zijn eigen raceteam leidde.
Volgens Mechatronik liet Hans zijn monteurs deze Evo II professioneel onderhouden, omdat deze toch in de garage naast zijn DTM-raceauto stond. Iemand drie ton over, toevallig?
Meer van TopGear


De geweldige HWA Evo is hier: een twinturbo-V6 eerbetoon aan een jaren ’90-held

Een nacht in Tokio met Mick Schumacher en een Mercedes 190 E Evo II

Genietmomentje: Mercedes 190 E 2.3 16 Group A

Mercedes-AMG C 63 krijgt een 190E EVO-body

Homologatie-speciaaltjes willen je garage vullen

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

‘Kan de krachtigere Euro 98-benzine schadelijk zijn voor je (wat oudere) motor?’

Vakantiegangers opgelet: In deze Europese landen pakt de politie je auto af bij te hard rijden

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper
