Wat je hierboven in de galerij ziet, is onberispelijk voorbeeld van de Mercedes-Benz E 201 190E 2.5-16V Evo II – waarschijnlijk een van de coolste sportsedans ooit gemaakt. Die discussie zou anders zijn als er van de oude BMW M3 (E30) ook een sedan-versie zou zijn. Zoals je waarschijnlijk wel hebt opgemerkt aan de titel of aan de kentekenplaat, staat deze schoonheid te koop. Een Duitse dealer genaamd Mechtronik verleidt je om drie ton uit te geven. En waarom zou je ook niet?
Deze 190 E zag voor het eerst de schijnwerpers op de Autosalon van Genève in 1990, één jaar na de Evo I. Van beide auto’s waren er 502 geproduceerd, waarin een getunede 2,5-liter versie van de Cosworth-motor lag. De Evo II claimde de prijs voor de begeerlijkste van de twee met zijn dikkere aeropakket en 235 pk. De circuitprestaties maakte de 190 E onsterfelijk. In 1992 pakten de DTM-racers van Mercedes de eerste, tweede en derde plaats in het kampioenschap, ondanks veel meer teams met BMW M3’s.
Kunnen we hem alsjeblieft een keer lenen?
Het is eigenlijk een DTM-auto waarmee je over de Autobahn mag scheuren. Hij ziet er niet alleen heel gaaf uit, de Evo II heeft een gelimiteerde slip-differentieel, een coulantere toerenbegrenzer en een dogleg-vijfversnellingsbak. Alsof dat niet genoeg was, heeft Mercedes hem voorzien van een snellere stuuroverbrenging, grotere remmen, een grotere spoorbreedte en een stijvere ophanging dan ooit tevoren op een W201-variant.
Dus, laten we teruggaan naar dit exemplaar dat van jou kan zijn. Hij heeft een belachelijk lage kilometerstand van 13.126 kilometer en heeft het grootste gedeelte van zijn leven doorgebracht in een stalling. Gelukkig werd hij om de zoveel tijd uit zijn schuur gehaald door zijn Duitse eigenaar. Dat is Hans Jürgen Tiemann, coureur en ondernemer die in de jaren negentig zijn eigen raceteam leidde.
Volgens Mechatronik liet Hans zijn monteurs deze Evo II professioneel onderhouden, omdat deze toch in de garage naast zijn DTM-raceauto stond. Iemand drie ton over, toevallig?
Reacties