Deze versie ken je waarschijnlijk niet. Alle interesse voor snelle 190’s spitste zich toe op de 190E 2.3-16 en de 190E 2.5-16, maar die hadden viercilinders van Cosworth en niet van AMG (hoewel AMG er races mee reed). Maar na de Cosworth-auto, en na het verschijnen van de BMW E30 M3, besloot AMG een snelle, luxe 190 met een zescilinder te bouwen. Dat werd de 190E 3.2. Ze verkochten er slechts 200 stuks van, al was het de eerste AMG die met een garantie van Mercedes kwam.
Hij heeft aluminium velgen en een dikke bodykit, en een AMG-stuur binnenin, maar verder is het gewoon een van veel opties voorziene, chique Duitse sedan uit de jaren tachtig. En helaas rijdt ie ook zo. Dit is geen auto voor het circuit.
We zijn nog vriendelijk…
Het zebrano-hout en het gladde leer op de stoelen verraden dat al. De twaalfkleps motor kan voorbij de 6.000 tpm maar heeft daar geen zin in. Hij voelt wat kortademig aan, en de zompige viertraps automaat zuigt de levendigheid uit ‘m. De specificaties zeggen 234 pk en geven een tijd op van 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat zal dan wel zo zijn, en dan zeggen we het nog best vriendelijk.
In de bochten rolt ie als een boot. De besturing is zacht en sloom. Het voelt alsof je in de bochten de letters van de zijvlakken van de banden af schuurt. Je lijn in de bochten met het gas proberen aan te passen is eigenlijk tijdverspilling. Misschien is ie leuker op de Autobahn, als je Duitse hardrock draait in de cassetterecorder en hard meezingt.
Specificaties Mercedes 190E 3.2
Motor: 3.205 cc, zescilinder, 234 pk, 317 Nm
Aandrijving: achterwielen, 4v automaat
Prestaties: 0-100 km/u in 7,7 s, top 245 km/u
Gewicht: 1.400 kg
Prijs: n.b.
Bekend door: z’n bijnaam ‘Baby Hammer’ en het niet voldoen aan de verwachtingen
Reacties