
Dit is niet de nieuwe Mercedes CLA. Er komt er wel eentje, maar dit is hem niet. Dit is de Mercedes A-Klasse Limousine en hij verschijnt aan het einde van dit jaar in Nederland.
In april onthulde het merk al de Mercedes A-Klasse Limousine met lange wielbasis – omdat de Chinezen dol zijn op beenruimte. Voor de rest van de wereld trimt Mercedes 60 millimeter van de wielbasis.
De wielbasis van 2.729 millimeter die wij krijgen, is identiek aan de hatchback die we al kennen. Alles vanaf de B-stijl naar voren, is gelijk aan de A-klasse zonder bil. De bagageruimte meet 420 liter.
De toegevoegde bilpartij doet wonderen voor de aerodynamica. Mercedes claimt dat het de meest aerodynamische serieproductieauto van dit moment is met een Cw-waarde van 0,22. Bij de hatch is dit 0,25. Ter vergelijking: de Alpine A110 doet 0,31.
De Mercedes A-Klasse Limousine is dankzij zijn sedan-vorm nu een kleine S-klasse te noemen. Noem het in de kroeg een XS-klasse. Je krijgt bijvoorbeeld het dubbelloops scherm op het dashboard en een lading rij-assistenten.
Motoren Mercedes A-Klasse Limousine
De S-klasse voor mensen met parkeervrees komt aanvankelijk met twee motoren: de A 200 krijgt 1,3-liter benzinemotor met 163 pk en 250 Nm. Tap je liever diesel? Ga dan voor de 1,5-liter A 180 d met 116 pk en 260 Nm. Zeg het maar: de Mercedes A-Klasse Limousine of de Audi A3 Limousine?
Meer van TopGear


Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Mercedes-AMG A 45 S (facelift) review: Nog altijd de heetste

Mercedes A-klasse review: Is de auto nog steeds een beetje matig?

Mercedes-AMG A 45 S of Audi RS 3 Sportback: welke van de twee is beter?

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje
