Daar is ie, nummer twee van de acht carrosserievormen van de A-klasse. De Mercedes A-klasse L Sedan (de L staat voor Lang) is er speciaal voor China, waar ze gek zijn op verlengde modellen. Iets met aanzien of compenseren, of zo.

‘Met de wensen van onze Chinese klanten in het achterhoofd ontwikkelden we de Mercedes A-klasse L Sedan voor de lokale markt. Het is het eerste en enige model in het premium C-segment’, zegt Hubertus Troska, boardmember bij Daimler en verantwoordelijk voor de Chinese markt.

Waarom bouwen ze speciaal een A-klasse voor China?

Het land is met 610.000 voertuigen in 2017 de grootste afzetmarkt voor Mercedes en Smart. Dat is een toename van 25,9 procent. Dan kan er wel een sedannetje af, inderdaad. De lengte is in totaal 4.609 millimeter, slechts 8 centimeter korter dan een C-klasse. De wielbasis is 2.789 millimeter – een toename van 60 millimeter ten opzichte van de hatchback.

De Chinezen mogen kiezen tussen de normale A-klasse L Sedan en de Sport Sedan. De tweede heeft sportieve accenten, zoals powerdomes op de motorkap. De wielen verschillen van een nederige 16 inch tot een forse 19 inch in formaat. De kleur Rose Gold staat op de planning.

Krijgen wij ‘m dan helemaal niet?

Nu nog even niet, maar Mercedes meldt dat ze in de tweede helft van dit jaar een versie uitbrengen die inspeelt op de behoeftes van de markten buiten China. We gokken op een niet-verlengde versie. Met iets betere verhoudingen dus. De Audi A3 Limousine kan wel een concurrent gebruiken.

Of nog veel liever zien we een A-klasse-tegenhanger van de Audi RS 3 Limousine. Dus kom op, Mercedes: geef dat ding 450 pk, vierwielaandrijving en een driftmodus en we zijn verkocht.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)