We kennen maar weinig mensen die de hersenen van hun vriendin in het lichaam van hun schoonmoeder zouden transplanteren. Nieuw spul in een oud jasje werkt niet altijd even lekker, maar in dit geval wel. Deze Mercedes-AMG C 63 krijgt een 190E EVO-body.
Piper Motorsport zaagde het plaatwerk van de modernere AMG en bouwde daar de koets van de 190E op. Als je het zo zegt, klinkt het enorm eenvoudig, maar we kunnen je verzekeren dat er meer bij komt kijken. Het project begon al in 2013, toen de C-klasse op de brug werd gezet voor een uitvoerige striptease.
Stellage, diadeem
Met een stellage werd de 190E-koets van zijn oude onderstel af getild en op de verlengde bodemplaat van de C AMG gezet. En toen begon het lastige werk. Alle delen moesten netjes aan elkaar passen en structurele stevigheid bieden. En dat de wind niet permanent op je schenen staat, is ook altijd wel fijn.
De rolkooi van de auto zit geïntegreerd in de stijlen van de nieuwe koets. Relatief veilig, dus. Ook het moderne interieur verhuisde mee. Toen de nieuwbakken Mercedes 190E na al die jaren vorm begon te krijgen, monteerde Piper Motorsport als finishing touch een EVO II-bodykit met wat extra DTM-invloeden op de koets.
De Mercedes-AMG C 63 met 190E EVO-body – of 190E met C 63-ingewanden, wat jij wilt – produceert dankzij een uitstekende klinkende V8 een gezonde 457 pk en 600 Nm koppel. De standaard auto deed ooit een sprintje naar de 100 km/u in 4,5 seconden. Het is lastig inschatten of het resultaat nu lichter of zwaarder is, maar de prestaties zullen niet enorm afwijken, gokken we.
Reacties