TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes CLS – de Mercedes-AMG CLS 53, om precies te zijn. In ons volgende nummer lees je het uitgebreide rijverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Mercedes CLS
Uitvoering: AMG CLS 53 4Matic+
Locatie: Barcelona en omstreken
Weersomstandigheden: droog maar fris
Zo, dat ziet er… anders uit
Dat klopt. Mercedes’ hoofd design Gorden Wagener heeft met deze nieuwe CLS een bewuste keuze gemaakt om het design wat te versimpelen. Er is een generatie Mercedessen geweest die zichzelf qua vormgeving nogal oppompte. Kijk bijvoorbeeld naar de flanken en achterste wielkasten van de vorige CLS. Dit is een soort reset; terug naar minder lijnen, puurdere vormen.
Is z’n rijgedrag zo gladjes als z’n uiterlijk?
Dat kun je wel zeggen. De nieuwe Mercedes CLS – die om onduidelijke redenen niet aan de nieuwe naamgevingsstrategie van het merk voldoet; dan had hij CLE moeten heten – is één en al behaaglijkheid en verwennerij. De luchtvering vangt je op als een waterbed, de stoelen bewegen hun bolsters om je op je plek te houden. De adaptieve cruisecontrol gebruikt de navigatie om af te remmen voor bochten en bebouwde kommen. De ventilatieopeningen geven licht en je kunt de hele auto, inclusief kleur, geur en geluid, naar je stemming instellen. Het is een soort met leer en aluminium ingelegde zielmassage.
Maarre, jullie zeiden iets over AMG?
Juist. Tegelijk met de introductie van de standaard CLS – die zes-in-lijnmotoren krijgt, en straks een viercilinder benzine – komt AMG namelijk met de CLS 53 4Matic+. Waarom dat vreemde getal? Omdat ie geen V8 heeft, zoals de 63, en geen ‘normale’ turbo-zescilinder, zoals de 43. In plaats daarvan heeft ie wat Mercedes een ‘geëlektrificeerde’ motor noemt: een 3.0 zes-in-lijn met turbo én elektrische supercharger. Daarnaast heeft ie mild hybrid-techniek aan boord – Mercedes’ EQ Boost dynamo/startmotor-combinatie, goed voor een zetje van 16 kW en 250 Nm – en een 48-volt elektrisch systeem. Als klap op de vuurpijl heeft ie dezelfde volledig variabele vierwielaandrijving als de door ons zo geliefde E 63, maar dan zonder instelbare driftmodus.
Noem eens wat cijfers
435 pk, 520 Nm, van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden. Behoorlijk snel, niet ongelóóflijk snel; wat ongetwijfeld betekent dat er nog een heter 63-model aan zit te komen.
Hoe rijdt het?
Heerlijk. De AMG CLS 53 is speels in z’n weggedrag, met korte en krachtige besturing en een voorspelbare balans. De vierwielaandrijving assisteert tijdig als het glad is, en in Sport+ spant het onderstel z’n spieren en zwelt het motorgeluid aan tot een heftige blèr met geplop en gepop als je het gas loslaat. Een turbogat? Dat moet je met een loep zoeken.
Wanneer kan ik de nieuwe Mercedes CLS proberen?
Deze maand arriveert de auto bij de dealers, als CLS 350 d, CLS 400 d en CLS 450. De AMG volgt later, net als de viercilinder instapper. De Nederlandse prijzen beginnen vooralsnog bij 93.242 euro voor de CLS 350 d.
Video: Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+
Blaas een stukje met ons mee in de CLS 53 op de schitterende wegen van Montserrat, net buiten Barcelona.
Lees de volledige rijtest van de nieuwe Mercedes CLS in TopGear Magazine 154 – vanaf 15 maart in de winkel!
Mark heeft op 2 maart 2018 geschreven:
Hij klinkt wel goed, maar misschien is dat kunstmatig via de luidsprekers. Het uiterlijk vind ik minder, lijkt nu op een veel goedkopere CLA van voren en de achterkant is zeer gekunsteld met dat belachelijke spoilertje.De eerste en tweede generatie hadden meer allure.