Mercedes-AMG E 43 Estate: 1e rij-indruk

TopGear verdwaalt in de reusachtige Mercedes-AMG E 43 Estate. In het nummer dat halverwege oktober verschijnt, lees je ons complete rijverslag; nu alvast de highlights

Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate
Mercedes-AMG E 43 Estate

Testobject: Mercedes-AMG E 43 Estate
Locatie: Hamburg, Duitsland
Weersomstandigheden: veel te warm voor september

Heb je last van claustrofobie en een hekel aan modieus te laat komen? Dan is hier de Mercedes-AMG E 43 Estate, met 401 pk en maximaal 1.820 liter capaciteit voor alles wat je ook maar wilt meezeulen. En toonaangevende hoofd-en elleboogruimte, ofzo.

Wat hangt daar voor roods in het interieur?

De gordels in de gedistingeerde Mercedes-AMG E 43 Estate zijn rood. Het is als een net maatpak, maar dan met de meest funky sokken die je kunt vinden. Mag tegenwoordig gewoon. Sterker nog, een modieuze man kun je herkennen aan zijn sokken. Dat schrijven de hippe lifestylebladen tenminste. Die informatie staat ergens naast de vijf beste manieren om vet te verbranden.

Daarover gesproken, we rijden dus in een soort lightversie van de E AMG. Minder calorieën, maar ook minder cilinders. Vroeger betekende AMG inherent dat je met acht of meer cilinders kon spelen, maar in de Mercedes-AMG E 43 Estate mag je aan de slag met een biturbo V6. Je moet het dus ook zien als de S-jes van Audi: wel sportief, maar ook geschikt om mee naar een zakelijke afspraak te gaan. In 4,7 seconden zit de E-klasse op 100 km/u. Een volbloed AMG met V8 komt later nog, voor wie graag de illusie wekt dat hij voornamelijk fout geld heeft.

Dezelfde drieliter V6 ligt bijvoorbeeld in de C 43 en de SLC 43. De ingenieurs bij Mercedes hebben alleen de turbodruk wat opgeschroefd, omdat de E-klasse een tikje zwaarlijviger is dan zijn kleinere Brüder. Nee, de AMG-light is niet echt licht: de weegschaal geeft 1.930 kilo aan. Dan voel je je ineens niet zo schuldig meer over die pizza van vrijdag.

Dat gewicht voel je zeker wel?

Uiteraard, maar het kan een stuk erger. Eerder op de dag reden we met de normale versies van de E-klasse, bijvoorbeeld de E350 d. Die weegt ongeveer hetzelfde, maar in de bochten is het een wereld van verschil. Bij de diesel voelde het alsof je 2.500 kilo over de glooiende wegen van Duitsland sleurde. Als je ook maar 5 kilometer harder rijdt dan passagiers comfortabel achten, begint de reguliere E-klasse je aan alle kanten tegen te werken.

De AMG niet. Die voelt zelfs een stuk lichter dan 2 ton en laat zich prima door de krommingen gooien. Een knap staaltje onderstel-afstelling van die AMG-ingenieurs. En als je geluk hebt, beloont de Mercedes-AMG E 43 Estate je met een tevreden knettertje uit de uitlaat. Dat uitlaatgeluid is godzijdank helemaal vrij van toegevoegde smaak- of kleurstoffen. Alles wat je hoort komt vanachter, en niet via de speakers. Hebberig geworden? De Mercedes-AMG E 43 Estate is nu te bestellen bij de dealer, de levering start aan het einde van dit jaar.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken