
Mercedes-AMG hanteert een bijzondere strategie als het gaat om de plug-in hybrides. Zo rijdt de stekker-SL net iets meer dan 10 kilometer volledig elektrisch voordat de accu leeg is, en bij de S-klasse van AMG is het niet veel beter. Dat ding opladen is dus praktisch nutteloos. Waarom hebben deze auto’s dan een stekker? De accu en elektromotor zijn er vooral voor meer power. Wil je een praktische PHEV, kun je beter een minder krachtige uitvoering nemen, zoals deze Mercedes-AMG E 53 Hybrid.
Neem maar aan dat er nog een knotsgekke versie met ’63’ in de naam aan zit te komen. Deze krijgt waarschijnlijk ruim 700 pk en een bescheiden actieradius. Wil je nou echt het beste van beide werelden, dus een leuke brandstofbesparing én genoeg vermogen, dan is deze Mercedes-AMG E 53 Hybrid bij voorbaat al de juiste keuze. Hij biedt 585 pk en een elektrische actieradius van zo’n 100 kilometer. Ook leuk: het vermogen komt van een zes-in-lijn.
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
De Mercedes-AMG E 53 Hybrid heeft meer dan genoeg power
De 3,0-liter produceert 330 pk en krijgt hulp van één elektromotor die in de versnellingsbak zit. Het totale koppel is 750 Nm en de 0-100-tijd is in het geval van de sedan 3,8 seconden. Bij de stationwagen duurt het 0,1 seconde langer. De topsnelheid is 280 km/u bij de sedan en 275 km/u bij de Estate. Het is misschien wel de instapper van AMG als het gaat om de E-klasse, maar is er echt iemand die niet genoeg heeft aan bijna 600 pk? Én je kunt de dagelijkse kilometers voordelig elektrisch doen.
Voor de bovenstaande prestaties moet je wel de Race Start-functie hebben, wat weer onderdeel is van het Dynamic Plus-pakket. Anders is ie 0,2 seconde langzamer naar de 100 en is de topsnelheid 250 km/u. Bij dit pakket krijg je daarnaast rode remklauwen met zes zuigers voorin, een elektrisch differentieel áchter en een stuur dat met nappaleer is bekleed. Ook heb je actieve motorsteunen die de auto stijver maken als ze geactiveerd zijn.
De Mercedes-AMG E 53 Hybrid heeft altijd vierwielaandrijving en de achterwielen sturen standaard mee. Daarnaast brengt Mercedes vanbinnen en vanbuiten diverse AMG-logootjes aan en de buitenkant is net even wat sportiever dankzij bredere spatborden vóór en diverse vleugeltjes en dingetjes. De auto staat standaard op 19-inch wielen, maar je kunt gaan voor 20 of 21 inch. De prijzen van de nieuwe AMG zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

Mercedes wil van zijn taxi-imago af: aandeel keldert

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

Mercedes-AMG E 53 Coupé krijgt een facelift

Mercedes-AMG E 53 Coupé

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
