
Mercedes-AMG hanteert een bijzondere strategie als het gaat om de plug-in hybrides. Zo rijdt de stekker-SL net iets meer dan 10 kilometer volledig elektrisch voordat de accu leeg is, en bij de S-klasse van AMG is het niet veel beter. Dat ding opladen is dus praktisch nutteloos. Waarom hebben deze auto’s dan een stekker? De accu en elektromotor zijn er vooral voor meer power. Wil je een praktische PHEV, kun je beter een minder krachtige uitvoering nemen, zoals deze Mercedes-AMG E 53 Hybrid.
Neem maar aan dat er nog een knotsgekke versie met ’63’ in de naam aan zit te komen. Deze krijgt waarschijnlijk ruim 700 pk en een bescheiden actieradius. Wil je nou echt het beste van beide werelden, dus een leuke brandstofbesparing én genoeg vermogen, dan is deze Mercedes-AMG E 53 Hybrid bij voorbaat al de juiste keuze. Hij biedt 585 pk en een elektrische actieradius van zo’n 100 kilometer. Ook leuk: het vermogen komt van een zes-in-lijn.
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
De Mercedes-AMG E 53 Hybrid heeft meer dan genoeg power
De 3,0-liter produceert 330 pk en krijgt hulp van één elektromotor die in de versnellingsbak zit. Het totale koppel is 750 Nm en de 0-100-tijd is in het geval van de sedan 3,8 seconden. Bij de stationwagen duurt het 0,1 seconde langer. De topsnelheid is 280 km/u bij de sedan en 275 km/u bij de Estate. Het is misschien wel de instapper van AMG als het gaat om de E-klasse, maar is er echt iemand die niet genoeg heeft aan bijna 600 pk? Én je kunt de dagelijkse kilometers voordelig elektrisch doen.
Voor de bovenstaande prestaties moet je wel de Race Start-functie hebben, wat weer onderdeel is van het Dynamic Plus-pakket. Anders is ie 0,2 seconde langzamer naar de 100 en is de topsnelheid 250 km/u. Bij dit pakket krijg je daarnaast rode remklauwen met zes zuigers voorin, een elektrisch differentieel áchter en een stuur dat met nappaleer is bekleed. Ook heb je actieve motorsteunen die de auto stijver maken als ze geactiveerd zijn.
De Mercedes-AMG E 53 Hybrid heeft altijd vierwielaandrijving en de achterwielen sturen standaard mee. Daarnaast brengt Mercedes vanbinnen en vanbuiten diverse AMG-logootjes aan en de buitenkant is net even wat sportiever dankzij bredere spatborden vóór en diverse vleugeltjes en dingetjes. De auto staat standaard op 19-inch wielen, maar je kunt gaan voor 20 of 21 inch. De prijzen van de nieuwe AMG zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

Mercedes-AMG E 53 Coupé krijgt een facelift

Mercedes-AMG E 53 Coupé

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Zo vervoer je iets van 500.000 (!) kilo en 65 meter over de Nederlandse wegen

Deze oude bekende vervangt Christian Horner als de baas van Max Verstappen

Waarom je deze week goed moet oppassen als je de Nederlandse grens oversteekt
