
Mercedes-AMG hanteert een bijzondere strategie als het gaat om de plug-in hybrides. Zo rijdt de stekker-SL net iets meer dan 10 kilometer volledig elektrisch voordat de accu leeg is, en bij de S-klasse van AMG is het niet veel beter. Dat ding opladen is dus praktisch nutteloos. Waarom hebben deze auto’s dan een stekker? De accu en elektromotor zijn er vooral voor meer power. Wil je een praktische PHEV, kun je beter een minder krachtige uitvoering nemen, zoals deze Mercedes-AMG E 53 Hybrid.
Neem maar aan dat er nog een knotsgekke versie met ’63’ in de naam aan zit te komen. Deze krijgt waarschijnlijk ruim 700 pk en een bescheiden actieradius. Wil je nou echt het beste van beide werelden, dus een leuke brandstofbesparing én genoeg vermogen, dan is deze Mercedes-AMG E 53 Hybrid bij voorbaat al de juiste keuze. Hij biedt 585 pk en een elektrische actieradius van zo’n 100 kilometer. Ook leuk: het vermogen komt van een zes-in-lijn.
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
-
Foto: © Mercedes
De Mercedes-AMG E 53 Hybrid heeft meer dan genoeg power
De 3,0-liter produceert 330 pk en krijgt hulp van één elektromotor die in de versnellingsbak zit. Het totale koppel is 750 Nm en de 0-100-tijd is in het geval van de sedan 3,8 seconden. Bij de stationwagen duurt het 0,1 seconde langer. De topsnelheid is 280 km/u bij de sedan en 275 km/u bij de Estate. Het is misschien wel de instapper van AMG als het gaat om de E-klasse, maar is er echt iemand die niet genoeg heeft aan bijna 600 pk? Én je kunt de dagelijkse kilometers voordelig elektrisch doen.
Voor de bovenstaande prestaties moet je wel de Race Start-functie hebben, wat weer onderdeel is van het Dynamic Plus-pakket. Anders is ie 0,2 seconde langzamer naar de 100 en is de topsnelheid 250 km/u. Bij dit pakket krijg je daarnaast rode remklauwen met zes zuigers voorin, een elektrisch differentieel áchter en een stuur dat met nappaleer is bekleed. Ook heb je actieve motorsteunen die de auto stijver maken als ze geactiveerd zijn.
De Mercedes-AMG E 53 Hybrid heeft altijd vierwielaandrijving en de achterwielen sturen standaard mee. Daarnaast brengt Mercedes vanbinnen en vanbuiten diverse AMG-logootjes aan en de buitenkant is net even wat sportiever dankzij bredere spatborden vóór en diverse vleugeltjes en dingetjes. De auto staat standaard op 19-inch wielen, maar je kunt gaan voor 20 of 21 inch. De prijzen van de nieuwe AMG zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De duurste auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller is deze bijzondere Mercedes

De beste auto ooit gebouwd kun je vanaf nu belastingvrij rijden in Nederland

Eenhoorn voor lange afstanden: de Mercedes E 300 de 4Matic Estate All-Terrain is een diesel-PHEV

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

Mercedes-AMG E 53 Coupé krijgt een facelift

Mercedes-AMG E 53 Coupé

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland
