Mercedes-AMG E 63 S: 1e rij-indruk

TopGear stapt zojuist uit de Mercedes-AMG E 63 S – met 612 pk en driftmodus. In ons komende nummer het complete testverslag; nu alvast de highlights

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+
Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Testobject: Mercedes E-klasse
Uitvoering: AMG E 63 S
Locatie: Algarve-circuit en omgeving, Portimão, Portugal
Weersomstandigheden: 15 graden, zon en soms een beetje regen

Wat hebben we hier – de zoveelste bandenvernietigingsmachine van AMG?

Dat zou je denken, maar nee. Tenminste – niet tenzij jij hem er specifiek toe aanzet.

Leg uit.

AMG’s mogen dan de reputatie hebben kwispelende loltrappers te zijn waarmee geen serieuze rondetijd op een circuit valt neer te zetten, maar dat staat op het punt om te veranderen. Deze Mercedes-AMG E 63 S is de eerste van een nieuwe generatie die het zat is om om de oren gereden te worden door BMW M’s en Audi RS’en. Deze E, met 571 pk in de standaard- en 612 pk in de S-versie, komt namelijk altijd met 4Matic+. Dat is Mercedes’ nieuwe 4WD-systeem dat de aandrijfkracht volledig variabel over de voor- en achterwielen kan verdelen.

Is dat niet saai? AMG’s horen niet saai te zijn.

Dat heb je goed. Daarom bouwden de ingenieurs een modus in om de voorwielaandrijving geheel uit te schakelen, zodat je kortstondig weer een ouderwetse, achterwielaangedreven sloper tot je beschikking hebt.

Geniaal!

Precies. En er is meer, want Mercedes besteedde ook extra veel aandacht aan de voorwielophanging en stuurinrichting. De 4,0-liter V8 werd zuiniger gemaakt met (onmerkbare) cilinderuitschakeling en nieuwe twin-scroll turbo’s. De gloednieuwe negentraps automaat is in staat om, als het moet, versnellingen over te slaan. En elke Mercedes-AMG E 63 S krijgt standaard air body control, dat de carrosserie vlak en stabiel houdt in bochten. Het resultaat is verbluffend. Echt, we raakten verslaafd.

Is die Mercedes-AMG E 63 S soms de nieuwe maatstaf onder de supersedans of zo?

Dat zou zomaar kunnen. We reden de über-E door de heuvels van Portugal en op het Algarve-circuit in Portimão. Hij blies ons omver met z’n snaarstrakke besturing, z’n levendige weggedrag en z’n uitstekend gebalanceerde vierwielaandrijving, die je op een voetcommando bochten uit sleurt zonder een hint van onderstuur. Op de snelweg is ie stil en comfortabel, op het circuit (of overal waar je hem maar ertoe aanspoort) klinkt ie als een opstijgende Spitfire. Z’n interieur is wonderschoon, z’n on-board systemen uitgekiend, en hij reduceert alles en iedereen tot pulp met z’n prestaties. Of is 0-100 km/u in 3,4 seconden niet snel genoeg voor je familiesedan?

Klinkt indrukwekkend. Wat mag ie kosten?

Dat is nog niet bekend, maar de vorige E 63 S 4Matic stond voor ruim 165.000 euro in de Nederlandse showrooms, dus reken op iets in die orde van grootte. Een schijntje, eigenlijk, voor de allesdecimerende kracht én veelzijdigheid die je ervoor terugkrijgt. De volgende M5 en RS6 mogen flink aan de bak.

Video?!

Jazeker: we reden met de Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ over het Algarve-circuit in Portugal achter DTM-legende Bernd Schneider in een AMG GT aan. Speakers open!

Onze volledige rijtest van de nieuwe Mercedes-AMG E 63 S lees je in TopGear nummer 139, dat vanaf 15 december in de winkel ligt.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken