Het is grappig om te zien hoe een praktisch en doelgericht werkpaard de meest nutteloze auto ter wereld kan voortbrengen. De G-klasse met drie assen bestaat namelijk al sinds 2008 en dient in militair outfit onder meer het Australische en Zweedse leger. Ruim zeven jaar geleden kwam AMG op het lumineuze idee om hun 5,5-liter V8 in het legervoertuig te leggen en hem te verkopen aan mensen met diepe zakken, hoge garages en uitstekende parkeervaardigheden. En één van deze ruim 100 Mercedes-AMG G 63 6×6 staat nu te koop in Nederland.

Net als het militaire origineel krijgt deze mega-G aandrijving op alle zes wielen, een lage gearing voor terreingebruik, verhoogde assen, vijf differentieelsloten en een systeem waarbij met een druk op de knop van binnenuit de bandenspanning in de 37 inch grote wielen kan worden aangepast aan de ondergrond. Hadden we al gezegd dat de G 6×6 groot is? Hij meet 5,85 meter in de lengte en 2,3 meter in de hoogte. Is dat groot of niet? Hij weegt daarbij 3.850 kilo.

Hij komt best vooruit, want voorin staat de 540 pk sterke 5,5-liter V8-biturbo van de G 63 te stampen. Die heeft kracht genoeg om deze nachtmerrie-met-ster in zeven seconden naar de honderd te laten blazen. Het zal ons benieuwen of de 762 Nm koppel voldoende is voor een zeswiel-spin. In ieder geval gaat de kracht via de bekende 7-traps bak met dubbele koppeling voor 30 procent naar de vooras, 40 procent komt op de eerste achteras en de achterste wielen krijgen de resterende 30 procent. Het maakt niet uit op welke ondergrond je staat, de acceleratie is enorm.

Let wel dat je dankzij het hoge gewicht minimaal een C1-rijbewijs moet hebben of het C-rijbewijs. Hij staat bij Auto Leitner met zo’n 10.000 kilometer op de teller en hij moet 849.500 euro kosten, zonder Nederlandse platen. De BTW is wel al betaald. Toen ie nieuw was bedroeg het BPM-bedrag zo’n 80.000 euro, dus daar moet nog een deeltje van betaald worden. Of zoek je liever door naar een Brabus-versie?

Reacties

  • JH heeft op 23 december 2019 geschreven:

    6 assen ? Of 6 wielen en 3 assen ?

    • TopGear Redactie heeft op 24 december 2019 geschreven:

      We konden niet kiezen. Aangepast!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)