
Mercedes-AMG is nog niet klaar met het uitbrengen van nieuwe modellen. Nu is de beurt aan de Mercedes-AMG GLC 43, de versie met zescilinder. Zowel de SUV als de Coupé laat zijn opgefriste gezicht zien.
Kenners spotten direct de vernieuwde – en redelijk kolossale – grille tussen nieuw vormgegeven koplampen. Nieuwe dorpelverbreders moeten zowel de SUV als de Coupé ‘optisch verlagen’ en langer doen lijken. Een nieuwe achterbumper met ronde dubbele uitlaatsierstukken is ook present. Nieuwe achterlichten maken het ververste voorkomen van de Mercedes-AMG GLC 43 af.
Prestaties van de Mercedes-AMG GLC 43
Het vermogen van de 3,0-liter V6 is gegroeid met 23 pk tot 390 pk en het maximumkoppel bedraagt nu 520 Nm. Vanuit stilstand sprinten naar de 100 km/u doe je met zowel de SUV als de Coupé in 4,9 seconden. De topsnelheid van de nieuwe GLC is begrensd op 250 km/u. Meer vermogen betekent in dit geval dus niet een snellere 0-100-sprinttijd. De vorige versie van de Mercedes-AMG GLC 43 deed die sprint namelijk ook in 4,9 seconden.
Ook vanbinnen kregen de SUV en Coupé een opfrisbeurtje. Meer schermen, de nieuwste variant van het MBUX-infotainmentsysteem en allerhande AMG-applicaties die rondetijden en G-krachten met je delen. Een gloednieuw stuurwiel topt de boel af. Op dit kekke nieuwe stuurtje vind je een touchpad waarmee je alle schermen kunt bedienen. Eenmaal achter het stuur, hoef je het stuurwiel in deze jongen nooit meer los te laten.
Geen driftmodus
Zoals het een echte AMG betaamt kun je álles instellen. Van de stijfheid van de ophanging tot de motor en versnellingsbak. Of er een speciale funbutton is om de uitlaat net effe wat baloriger te maken, weten we niet. Wat we wel weten: de nieuwe Mercedes-AMG GLC 43 ontbeert een driftmodus. Gelukkig is de 4Matic zo ingesteld dat 69 procent van het vermogen naar de achterwielen gaat. In vochtige omstandigheden zal ‘ie heus een stapje opzij willen doen. Als jij dat blieft.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes-AMG GLC Coupé is AMG’s eerste afgeknotte SUV met hybride power

De Mercedes-AMG GLC krijgt bijna 700 pk en is sneller dan een Porsche

Mercedes GLC 200 4Matic: Moet je een instapper bij Mercedes kopen?

De nieuwe Mercedes GLC Coupé is in elke uitvoering hybride

De nieuwe Mercedes GLC is er alleen nog maar als hybride

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

BMW X3 M50 is bijna de perfecte daily, op één ding na (review)

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
