
Mercedes-AMG is nog niet klaar met het uitbrengen van nieuwe modellen. Nu is de beurt aan de Mercedes-AMG GLC 43, de versie met zescilinder. Zowel de SUV als de Coupé laat zijn opgefriste gezicht zien.
Kenners spotten direct de vernieuwde – en redelijk kolossale – grille tussen nieuw vormgegeven koplampen. Nieuwe dorpelverbreders moeten zowel de SUV als de Coupé ‘optisch verlagen’ en langer doen lijken. Een nieuwe achterbumper met ronde dubbele uitlaatsierstukken is ook present. Nieuwe achterlichten maken het ververste voorkomen van de Mercedes-AMG GLC 43 af.
Prestaties van de Mercedes-AMG GLC 43
Het vermogen van de 3,0-liter V6 is gegroeid met 23 pk tot 390 pk en het maximumkoppel bedraagt nu 520 Nm. Vanuit stilstand sprinten naar de 100 km/u doe je met zowel de SUV als de Coupé in 4,9 seconden. De topsnelheid van de nieuwe GLC is begrensd op 250 km/u. Meer vermogen betekent in dit geval dus niet een snellere 0-100-sprinttijd. De vorige versie van de Mercedes-AMG GLC 43 deed die sprint namelijk ook in 4,9 seconden.
Ook vanbinnen kregen de SUV en Coupé een opfrisbeurtje. Meer schermen, de nieuwste variant van het MBUX-infotainmentsysteem en allerhande AMG-applicaties die rondetijden en G-krachten met je delen. Een gloednieuw stuurwiel topt de boel af. Op dit kekke nieuwe stuurtje vind je een touchpad waarmee je alle schermen kunt bedienen. Eenmaal achter het stuur, hoef je het stuurwiel in deze jongen nooit meer los te laten.
Geen driftmodus
Zoals het een echte AMG betaamt kun je álles instellen. Van de stijfheid van de ophanging tot de motor en versnellingsbak. Of er een speciale funbutton is om de uitlaat net effe wat baloriger te maken, weten we niet. Wat we wel weten: de nieuwe Mercedes-AMG GLC 43 ontbeert een driftmodus. Gelukkig is de 4Matic zo ingesteld dat 69 procent van het vermogen naar de achterwielen gaat. In vochtige omstandigheden zal ‘ie heus een stapje opzij willen doen. Als jij dat blieft.
Meer van TopGear


Mercedes-AMG GLC Coupé is AMG’s eerste afgeknotte SUV met hybride power

De Mercedes-AMG GLC krijgt bijna 700 pk en is sneller dan een Porsche

Mercedes GLC 200 4Matic: Moet je een instapper bij Mercedes kopen?

De nieuwe Mercedes GLC Coupé is in elke uitvoering hybride

De nieuwe Mercedes GLC is er alleen nog maar als hybride

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa
