
Mercedes-AMG is nog niet klaar met het uitbrengen van nieuwe modellen. Nu is de beurt aan de Mercedes-AMG GLC 43, de versie met zescilinder. Zowel de SUV als de Coupé laat zijn opgefriste gezicht zien.
Kenners spotten direct de vernieuwde – en redelijk kolossale – grille tussen nieuw vormgegeven koplampen. Nieuwe dorpelverbreders moeten zowel de SUV als de Coupé ‘optisch verlagen’ en langer doen lijken. Een nieuwe achterbumper met ronde dubbele uitlaatsierstukken is ook present. Nieuwe achterlichten maken het ververste voorkomen van de Mercedes-AMG GLC 43 af.
Prestaties van de Mercedes-AMG GLC 43
Het vermogen van de 3,0-liter V6 is gegroeid met 23 pk tot 390 pk en het maximumkoppel bedraagt nu 520 Nm. Vanuit stilstand sprinten naar de 100 km/u doe je met zowel de SUV als de Coupé in 4,9 seconden. De topsnelheid van de nieuwe GLC is begrensd op 250 km/u. Meer vermogen betekent in dit geval dus niet een snellere 0-100-sprinttijd. De vorige versie van de Mercedes-AMG GLC 43 deed die sprint namelijk ook in 4,9 seconden.
Ook vanbinnen kregen de SUV en Coupé een opfrisbeurtje. Meer schermen, de nieuwste variant van het MBUX-infotainmentsysteem en allerhande AMG-applicaties die rondetijden en G-krachten met je delen. Een gloednieuw stuurwiel topt de boel af. Op dit kekke nieuwe stuurtje vind je een touchpad waarmee je alle schermen kunt bedienen. Eenmaal achter het stuur, hoef je het stuurwiel in deze jongen nooit meer los te laten.
Geen driftmodus
Zoals het een echte AMG betaamt kun je álles instellen. Van de stijfheid van de ophanging tot de motor en versnellingsbak. Of er een speciale funbutton is om de uitlaat net effe wat baloriger te maken, weten we niet. Wat we wel weten: de nieuwe Mercedes-AMG GLC 43 ontbeert een driftmodus. Gelukkig is de 4Matic zo ingesteld dat 69 procent van het vermogen naar de achterwielen gaat. In vochtige omstandigheden zal ‘ie heus een stapje opzij willen doen. Als jij dat blieft.
Meer van TopGear


Mercedes-AMG GLC Coupé is AMG’s eerste afgeknotte SUV met hybride power

De Mercedes-AMG GLC krijgt bijna 700 pk en is sneller dan een Porsche

Mercedes GLC 200 4Matic: Moet je een instapper bij Mercedes kopen?

De nieuwe Mercedes GLC Coupé is in elke uitvoering hybride

De nieuwe Mercedes GLC is er alleen nog maar als hybride

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Opel heeft nu een auto met AWD die sneller is dan de legendarische Opel Calibra Turbo 4×4

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

Dit gaat er volgende maand veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al lang hebt)

In deze stad in Nederland kun je het goedkoopste tanken (bij meerdere tankstations)

Waarom het U-bordje langs de snelweg je veel reistijd kan schelen

Waarom hoor ik tegenwoordig het piepje van de Flitsmeister niet meer? Zo zet je hem weer aan

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)
