
Leuk weetje: Mercedes-Benz heeft 2,6 miljoen GLC’s verkocht sinds de lancering, wat betekent dat dit aantoonbaar belangrijker is dan de onthulling van een F1-auto met meer dan 1.000 pk voor op de weg. Maak dus kennis met de nieuwe Mercedes GLC, die alleen als plug-in hybride en mild-hybrid op de markt komt.
De nieuwe Mercedes GLC is langer, lager en heeft meer spoorbreedte dan zijn voorganger (maar hij is niet breder). Nog een leuk weetje: hij is 20 procent aero-efficiënter dan voorheen, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29.
Allemaal viercilinders in de Mercedes GLC
De mild-hybrides (met een geïntegreerde starter-generator en 48V-systeem voor ondersteuning van lage toerentallen) krijgen een 2,0-liter benzinemotor met 200 of 255 pk (GLC 200 en 300) of een 2,0-liter diesel (220 d) met 197 pk.
De plug-in hybrides krijgen dezelfde verbrandingsmotoren – 300 e, 400 e, 300 de – met vergelijkbaar vermogen en krijgen een elektromotor die volledig elektrisch rijden mogelijk maakt. De 300 e krijgt een gecombineerd vermogen van 313 pk en de 400 e krijgt 381 pk. De diesel doet het met 335 pk.
De elektrische actieradius
Mercedes rekent op een actieradius van iets meer dan 100 kilometer in deze Mercedes GLC PHEV’s. Volledig elektrisch haalt de GLC trouwens een topsnelheid van 140 km/u. Elke batterij meet 31,2 kWh en in 30 minuten kun je hem volledig opladen met een optionele 60-kW DC-lader.
Elke nieuwe Mercedes GLC is vierwielaangedreven en krijgt een negentraps automaat. Optioneel is er luchtvering en indien gewenst sturen de achterwielen tot 4,5 graden mee. Met het offroadpakket gaat de hele auto 20 millimeter de lucht in.
Schermen in de Mercedes GLC
Het scherm vóór de bestuurder meet 12,3 inch en het display in het midden is met 11,9 inch een stukje kleiner. Daarnaast installeert Mercedes een enorm scala aan veiligheidssystemen die je helpen de auto heel en op de weg te houden. Totdat je ervoor kiest om van de weg af te gaan, tenminste, want dat zou de Mercedes GLC volgens het merk heel aardig moeten kunnen.
Meer van TopGear


Mercedes-AMG GLC Coupé is AMG’s eerste afgeknotte SUV met hybride power

De Mercedes-AMG GLC krijgt bijna 700 pk en is sneller dan een Porsche

Mercedes GLC 200 4Matic: Moet je een instapper bij Mercedes kopen?

De nieuwe Mercedes GLC Coupé is in elke uitvoering hybride

Mercedes GLC 300 d 4Matic

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Deze Seat-rijder leek heel veel geluk te hebben, maar op het laatst gaat het toch fout op de Nürburgring

Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4
