Natuurlijk, de GLC is de populairste Mercedes wereldwijd, maar de SUV-taart is niet compleet zonder een kers op de top. Die kers is deze krachtige AMG-versie van de Mercedes GLC. En we hebben geluk, want er zitten twee kersen op bovenop de slagroomtaart. De AMG GLC is er in twee smaken die allebei de 2,0-liter viercilinder turbomotor uit Affalterbach gebruiken.

Het instapmodel is de GLC 43 waarbij de viercilinder 421 pk en 500 Nm produceert dat naar alle wielen gaat via een negentraps automaat. De 0-100-tijd is 4,8 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het verbruik is op papier 10 liter per 100 kilometer, maar ervaring leert dat je rechtervoet dit snel verpest.

De sterkste Mercedes-AMG GLC

De Mercedes-AMG GLC die je écht wilt hebben, is de GLC 63 S E Performance. Deze uitvoering krijgt wat hulp van een elektromotor op de achteras. De 4,8-kWh batterij kan opgeladen worden door recuperatie en door een stekker.

Mercedes laat duidelijk merken dat deze batterij er is om extra performance te bieden. Een goede zaak, want puur op elektriciteit kom je er maar 12 kilometer ver mee. Maar toch, je krijgt 680 pk, 1.020 Nm en een 0-100-tijd van 3,5 seconden. Je bent hiermee sneller weg dan de instap-911 van Porsche. Leuk om mee op te scheppen. De topsnelheid is begrensd op 275 km/u.

F1-technologie in de nieuwe AMG GLC

Er is ook wat tovenarij bij de motor. Er zit een kleine elektromotor aan de turbo vast die het turbinewiel laat draaien om turbogat weg te poetsen als er nog niet genoeg uitlaatgassen zijn om de turbo te laten opspoelen. Juist, net als in een F1-auto. Hopelijk gebruiken ze niet de techniek van dit jaar, zullen we maar zeggen.

Beide versies van de Mercedes-AMG GLC krijgen adaptieve demping om de grote SUV onder controle te houden en meesturende achterwielen om de GLC wat wendbaarder laten voelen. Daarnaast zijn er natuurlijk wat AMG-specifieke ontwerpdingetjes. Denk aan wat onderdelen voor het interieur (AMG-vloermatten en -sportpedalen) en wat AMG-schermpjes in het infotainment.

Is de Mercedes-AMG GLC een praktische auto?

Het valt thuis best te verdedigen dat de Mercedes-AMG GLC een praktische optie is. Je krijgt 620 liter bagageruimte in de GLC 43 (1.680 liter met de achterbank naar beneden). De hybride onderdelen in de GLC 63 verkleinen de bagageruimte naar 470 liter of 1.530 liter met de achterbank naar beneden.

De Mercedes-AMG GLC krijgt een lanceringsuitvoering in de vorm van Edition 1 die je de eerste twaalf maanden kunt bestellen. Die uitvoering krijgt 21-inch wielen, een leuke lak en wat extra AMG-details aan de binnen- en buitenkant. Voor meer informatie zoals de prijzen en verkoopdatum moeten we nog even wachten.

Reacties

  • Kees heeft op 18 juli 2023 geschreven:

    Ik heb je glc coupe met amg uitlaten gefotografeerd in Lyon.

    De coupe is er dus ook met AMG

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)