Mercedes laat nooit een niche ongemoeid en schenkt ons daarom de Mercedes-AMG GLC 63. En de GLC 63 Coupé. En ook de S-versies van beide. De Mercedes-AMG GLC 63 is de grote broer van de C-klasse van AMG. Zoals de naam al doet vermoeden gebruikt de kleinste SUV van Mercedes dezelfde 4,0-liter V8. In de, eh, normale GLC 63 produceert de achtcilinder 476 pk en 650 Nm. Daarmee schiet de SUV in 4,0 seconden naar 100 km/u. De GLC 63 S krijgt 510 pk en 700 Nm. De sprint naar 100 km/u eindigt iets eerder: 3,8 seconden. De topsnelheid is voor alle versies gelimiteerd op 250 km/u. Een automatische negentrapsautomaat stuurt het vermogen naar alle wielen. Het slimme aandrijfsysteem heeft een lichte voorkeur voor de achterwielen, zodat het rijgedrag wat speelser wordt. In Dubai zullen ze niet blij zijn met de ontbrekende driftknop. De klep in de uitlaat opent bij bepaalde rijmodi. Plofjes on demand, dus. Bij het selecteren van een andere rijmodus, past de standaard luchtvering zich aan naar de behoefte van de bestuurder.

Wat is er er aan de voorkant van de Mercedes-AMG GLC 63 aan de hand?

Huh? Oh, de grille. De nieuwste AMG is de eerste Mercedes – op de GT na – die de nieuwe Panamerica-grille aangemeten krijgt. Dit ga je voortaan terugzien op meer AMG-modellen. In juni mag je naar de dealers om je order te plaatsen. De marktlancering begint in september dit jaar. Bij de lancering kun je kiezen voor een nog smakelozere Edition 1, met een mattgrijze lak en oranje strepen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)