Mercedes-AMG heeft gereageerd op de kritiek dat het merk er niet in slaagt een bredere doelgroep te bedienen dankzij het beperkte aantal modellen. Ze willen criticasters nu de mond snoeren door toe te treden tot de voor hen nog onbekende wereld van de hybride prestatie-SUV-coupés. De allereerste Merc in dit segment is deze Mercedes-AMG GLC Coupé. Hij is groot, krachtig en eigenlijk toch iets dat je al vaker hebt gezien.

‘Met de nieuwe Mercedes-AMG GLC Coupé richten we ons op klanten die op zoek zijn naar een sportieve lifestyle en een dynamisch design in combinatie met indrukwekkende prestaties’, zegt AMG-baas Michael Schiebe. Ah ja, zulke types. Die prestaties moeten voortkomen uit ‘de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder motor ter wereld’, aldus Mercedes. Dezelfde motor lag ook al in AMG GLC SUV.

Motoren en specificaties

Om precies te zijn vinden we deze motor in de GLC 63 S E Performance. De 2,0-liter turboviercilinder produceert in zijn eentje 476 pk. Wanneer de elektromotor te hulp schiet, leveren ze samen een vermogen van 680 pk. Het maximale koppel is 1.020 Nm. Maar de Mercedes-AMG GLC Coupé is er in twee smaken: de GLC 43 krijgt dezelfde viercilinder benzinemotor, maar dan met een kleinere turbo en zonder heftige hybridehulp. De instapper krijgt 421 pk en 500 Nm koppel mee. Via een dynamo kan er nog eens 14 pk en 50 Nm bij komen.

Mercedes-AMG GLC Coupé (2023)

Beide auto’s krijgen vierwielaandrijving. Daarmee schiet de GLC 63 in 3,5 seconden naar de 100 km/u en de GLC 43 in 4,8 seconden. De topsnelheden zijn begrensd op respectievelijk 275 km/u en 250 km/u. Doe je het wat rustiger aan in de sterkste versie? Dan kun je tot 12 kilometer elektrisch rijden. Vinden je buren vast fijn bij het vertrek naar het werk. Of zouden ze die viercilinder toch al niet horen?

De techniek achter de Mercedes-AMG GLC Coupé

Automobilisten die op zoek zijn naar een sportieve lifestyle en indrukwekkende prestaties, wie kent ze niet, zullen opgelucht ademhalen wanneer ze horen dat de GLC Coupé een AMG-automaat met negen versnellingen krijgt. Voor stoplichtsprintjes kun je schakelen naar een rijmodus met de naam ‘Race Start’ en er is een overvloed aan hulpmiddelen om de bijna twee ton zware SUV-coupé aan te scherpen.

We noemen AMG Ride Control met stalen veren en verstelbare dempers die je in drie standen kunt zetten (Comfort, Sport en Sport+). Verder noemen we de actieve rolstabilisatie, drietraps snelheidsgevoelige stuurbekrachtiging en meesturende achterwielen. Natuurlijk is er nog meer specifiek AMG-spul aan boord, zoals de remmen, de uitlaat en ‘het dynamische design’. Het AMG-ontwerp vind je terug in de grote luchtinlaten voorop, de wielkasten, zijskirts, grote wielen en achterbumper met ‘diffuserlook’.

Het interieur van de Mercedes-AMG GLC Coupé

Vanbinnen gaat het performance-feestje door met een stuur, pedalen, vloermatten, instaplijsten en optionele stoelen van AMG. Verder is er een boel leer, het MBUX-infotainment van Mercedes en zelfs een ‘Track Pace’ datalogger voor op het circuit, die bij de 63 S E Performance standaard wordt gemonteerd. Maar natuurlijk.

Mercedes presenteert zoals gebruikelijk eerst een Edition 1. Deze versie krijgt speciale lak en wat exclusieve kenmerken, zoals de wielen, remklauwen, interieurafwerking en ga zo maar door. Er is nog niets bekend over de prijzen van de auto’s, maar we vermoeden dat ze behoorlijk populair gaan zijn. Het is immers wel de allereerste hybride prestatie-SUV-coupé van Mercedes.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)