
Hetzelfde AMG-model, maar dan met minder cilinders, minder cilinderinhoud en minder vermogen klinkt niet als een recept voor succes. AMG’s moeten juist tenminste acht cilinders hebben met zoveel mogelijk pk’s, toch? Kortgeleden bewees Mercedes-AMG het tegendeel. Hopelijk kan de sportieve Mercedes-divisie dit trucje herhalen met de nieuwe Mercedes-AMG GT 43.
Met de referentie naar kortgeleden doelen we op de Mercedes-AMG SL 43. Dit is het goedkopere, zwakkere en tragere broertje van de SL 55 en SL 63. Afgaande op de cijfertjes zou je bijna denken dat de V8-motor van de 63 letterlijk doormidden is gehakt. In plaats van een 4,0-liter biturbo-V8 heeft de 43 een 2,0-liter viercilinder met één turbo.
De viercilinder is prettiger dan de V8
Tijdens onze rijtest met de SL 43 kwamen we erachter dat de kleinere motor vele malen lekkerder reed dan de V8-uitvoering, dankzij het lagere gewicht. Normaal gesproken zouden we je niet aanbevelen om een TopGear-artikel nog een keer te lezen, maar in dit geval… Met dat stuk in het achterhoofd is het een goede zet van Mercedes-AMG om de GT ook een viercilinder te geven.
De Mercedes-AMG GT 43 krijgt dezelfde motor als die in de AMG A 45 S ligt. Daardoor heb je 412 pk en 500 Nm tot je beschikking. Net een tandje sterker dan de SL 43 die het met 381 pk moet doen. Een sprintje van 0 naar 100 km/u in de GT is na 4,6 seconden klaar en de topsnelheid is 280 km/u. Het vermogen gaat via een negentraps automaat naar de achterwielen.
De onderhuidse techniek van de AMG GT
De GT krijgt stalen veren met aluminium schokdempers en een multi-link ophanging op de vooras. Optioneel kun je er actieve demping, meesturende achterwielen, een elektronisch differentieel, actieve aero en een achtervleugel op laten zetten. De GT 43 staat standaard op 19-inch wielen, maar die wil Mercedes best vervangen voor 20- of 21-inch wielen, tegen een meerprijs.
Wat de Mercedes-AMG GT met viercilinder gaat kosten, is nog niet bekend. Net als bij de SL zal de 43-versie een stuk betaalbaarder zijn dan de variant met een achtcilinder. Voor de SL met viercilinder betaal je minimaal 178.161 euro en voor de versie met V8-motor 290.128 euro. De PHEV-versie is 25k goedkoper. In Nederland betaal je voor de AMG GT 63 minimaal 298.901 euro waarvan een ton aan BPM. De belasting zal wel wat milder zijn bij de Mercedes-AMG GT met een viercilinder.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Waarom het een goede zaak is dat de Mercedes-AMG GT een viercilinder krijgt”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Mercedes presenteert de snelst accelererende AMG ooit gemaakt

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Één 4 cilinder… Pffff echt triestig…
het gaat hier van kwaad naar erger dit motorblokje zal dan ook eens zo snel rot versleten zijn geef mij maar een dikke V8 met het fantastisch ruig V8 geluid…
V8 power Rules…