
Hetzelfde AMG-model, maar dan met minder cilinders, minder cilinderinhoud en minder vermogen klinkt niet als een recept voor succes. AMG’s moeten juist tenminste acht cilinders hebben met zoveel mogelijk pk’s, toch? Kortgeleden bewees Mercedes-AMG het tegendeel. Hopelijk kan de sportieve Mercedes-divisie dit trucje herhalen met de nieuwe Mercedes-AMG GT 43.
Met de referentie naar kortgeleden doelen we op de Mercedes-AMG SL 43. Dit is het goedkopere, zwakkere en tragere broertje van de SL 55 en SL 63. Afgaande op de cijfertjes zou je bijna denken dat de V8-motor van de 63 letterlijk doormidden is gehakt. In plaats van een 4,0-liter biturbo-V8 heeft de 43 een 2,0-liter viercilinder met één turbo.
De viercilinder is prettiger dan de V8
Tijdens onze rijtest met de SL 43 kwamen we erachter dat de kleinere motor vele malen lekkerder reed dan de V8-uitvoering, dankzij het lagere gewicht. Normaal gesproken zouden we je niet aanbevelen om een TopGear-artikel nog een keer te lezen, maar in dit geval… Met dat stuk in het achterhoofd is het een goede zet van Mercedes-AMG om de GT ook een viercilinder te geven.
De Mercedes-AMG GT 43 krijgt dezelfde motor als die in de AMG A 45 S ligt. Daardoor heb je 412 pk en 500 Nm tot je beschikking. Net een tandje sterker dan de SL 43 die het met 381 pk moet doen. Een sprintje van 0 naar 100 km/u in de GT is na 4,6 seconden klaar en de topsnelheid is 280 km/u. Het vermogen gaat via een negentraps automaat naar de achterwielen.
De onderhuidse techniek van de AMG GT
De GT krijgt stalen veren met aluminium schokdempers en een multi-link ophanging op de vooras. Optioneel kun je er actieve demping, meesturende achterwielen, een elektronisch differentieel, actieve aero en een achtervleugel op laten zetten. De GT 43 staat standaard op 19-inch wielen, maar die wil Mercedes best vervangen voor 20- of 21-inch wielen, tegen een meerprijs.
Wat de Mercedes-AMG GT met viercilinder gaat kosten, is nog niet bekend. Net als bij de SL zal de 43-versie een stuk betaalbaarder zijn dan de variant met een achtcilinder. Voor de SL met viercilinder betaal je minimaal 178.161 euro en voor de versie met V8-motor 290.128 euro. De PHEV-versie is 25k goedkoper. In Nederland betaal je voor de AMG GT 63 minimaal 298.901 euro waarvan een ton aan BPM. De belasting zal wel wat milder zijn bij de Mercedes-AMG GT met een viercilinder.
Eén reactie op “Waarom het een goede zaak is dat de Mercedes-AMG GT een viercilinder krijgt”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt

Één 4 cilinder… Pffff echt triestig…
het gaat hier van kwaad naar erger dit motorblokje zal dan ook eens zo snel rot versleten zijn geef mij maar een dikke V8 met het fantastisch ruig V8 geluid…
V8 power Rules…