De Mercedes-AMG GT Black Series kent maar één doel: de grenzen opzoeken van wat een auto met een kenteken kan doen. En waar Mercedes een stap te ver ging, daar verzonnen ze iets om het toch legaal te krijgen. De koolstofvezel splitter was bijvoorbeeld te lang en niet toegestaan voor straatgebruik, daarom maakte AMG hem handmatig inschuifbaar. De Black Series is niet voor niets de extreemste badge van AMG. De AMG GT Black Series, die een paar dagen geleden nog lekte, is het zesde model in de bloedlijn.
‘Een Black Series is altijd een tweezitter met een hardtop’, zegt Jörg Letzel, productmanager bij de GT Black Series. ‘De GT R Pro was gebaseerd op de GT R, maar zoals je merkt zit er geen R in de naam van de Black Series [hij bedoelt een losse R, red.]. Het is een compleet ander model dat vertegenwoordigt wat technisch mogelijk is. Het toppunt van wat kan met een circuitauto, maar wel eentje die de openbare weg op kan.’
Specificaties Mercedes-AMG GT Black Series
In de lange neus vinden we de 4.0 V8 met dry-sump van Mercedes, maar niet zoals we hem kennen. AMG monteerde een lichtere, vlakke krukas. Dat is het type dat je normaal in hoogtoerige Italiaanse supercars vindt (oké, en in de Shelby Mustang GT350R). De vlakke krukas verandert de volgorde waarin de zuigers bewegen (de ontstekingsvolgorde is 1-8-2-7-4-5-3-6) en daarmee het geluid. Wees er zeker van dat de biturbo V8 klinkt alsof Zeus in een kwade bui de hemel openbreekt na een iets te pittige Mexicaanse maaltijd.
De V8 produceert mede dankzij de nieuwe krukas 730 pk en 800 Nm en schakelen doet een negentraps automaat. De 0-100-tijd is een kleine 3,2 seconden. De 0-200-tijd ligt net onder de 9 seconden en een Nürburgring-tijd moet nog volgen. Durft iemand te wedden tegen de Aventador SVJ? Wij niet, om eerlijk te zijn. De topsnelheid is trouwens 325 km/u. De Mercedes-AMG GT Black Series weegt 1.540 kilo, wat 35 kilo minder is dan de GT R Pro.
AMG installeert een schroefset onder de Black Series, maar dan zonder de handmatige draaiknop op de dempers om de hardheid te verstellen. In de AMG GT Black Series zijn de dempers elektronisch geregeld. De hoek van de voorwielen en de hardheid van de stabilisatoren zijn handmatig te verstellen. De banden komen van Michelin en zijn van het type Pilot Sport Cup 2 R. De grille is groter dan die van de GT3-racer en daaronder zit uiteraard die instelbare splitter. Oh, en vergeet niet even uitgebreid naar de spoiler te kijken.
Onbeperkte oplage
Verder monteert het merk dunner glas, koolstofvezel stoelen en veel koolstofvezel aan de buitenkant van de Mercedes-AMG GT Black Series. De serieuze circuitdagrijder kan kiezen voor een titanium rolkooi, vierpuntsgordels en een brandblusser. De oplage van de Mercedes-AMG GT Black Series is niet beperkt, maar ze bouwen hem maar een beperkte periode. De prijzen voor Nederland zijn onbekend, maar zorg dat je minimaal 300.000 euro op de bank hebt staan, dan heb je een mooi beginnetje.
Reacties