Mercedes-AMG GT R Pro: 1e rij-indruk

Een GT ombouwen tot racer - gaat dat goed?

Mercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R ProMercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R Pro karoussel
Mercedes-AMG GT R Pro interieur
Mercedes-AMG GT R Pro interieur
Mercedes-AMG GT R Pro v8 motor
Mercedes-AMG GT R Pro v8 motor
Mercedes-AMG GT R Pro diffuser koolstofvezel
Mercedes-AMG GT R Pro interieur
Mercedes-AMG GT R Pro interieur
Mercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R ProMercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R Pro
Mercedes-AMG GT R Pro karoussel
Mercedes-AMG GT R Pro interieur
Mercedes-AMG GT R Pro interieur
Mercedes-AMG GT R Pro v8 motor
Mercedes-AMG GT R Pro v8 motor
Mercedes-AMG GT R Pro diffuser koolstofvezel
Mercedes-AMG GT R Pro interieur
Mercedes-AMG GT R Pro interieur
Mercedes-AMG GT R Pro

TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Mercedes-AMG GT R Pro. In de komende editie van het magazine vind je het volledige testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: Mercedes-AMG GT
Uitvoering: R Pro
Locatie: Hockenheim, Duitsland
Weersomstandigheden: Fris, droog en zonnig

Strepen! Daar gaat ie sneller van, toch?

Ja, en er zijn andere snelheidsverhogende middelen toegediend. De voornaamste veranderingen zijn: een betere verhouding tussen vermogen en gewicht, een geoptimaliseerde ophanging, meer neerwaartse druk en meer lichtgewicht onderdelen. De GT R Pro zou de Nürburgring in 7 minuten en 4,63 seconden aankunnen. Terwijl de langzamere R dat in 7 minuten en 10,92 seconden doet.

Wat is er dus anders aan de GT R Pro?

In principe is dit de GT voor op het circuit. Hoewel een 1.500 kilo wegende monsterlijke über-coupé niet je eerste keus zou zijn, moet je niet vergeten dat AMG al 160 raceteams erg tevreden maakte met podiumplekken. Het doel van de GT R Pro is dus om het gat tussen dagelijkse auto’s en raceauto’s te verkleinen. Hoewel hij het in beide omgevingen goed doet, blijft de focus op het circuit gericht.

Dat is een mooie verandering, hoe rijdt ie?

We zijn op Hockenheim, dus we kunnen niet zeggen hoe hij aanvoelt op de ‘Ring. Op dit circuit is hij zeker machtig. De hoeveelheid grip van dit ding is ongelofelijk. Waar je het meest van opkijkt is hoe de GT R Pro krappe bochten in schiet met minimale onderstuur. En dat in combinatie met ontzagwekkende stabiliteit en balans op hoge snelheden.

De GT R Pro heeft een extra 99 kilo aan neerwaartse druk bij een snelheid van 250 km/u en dat is te voelen als je stuurt. Voor 585 pk heeft deze supercoupé ongelofelijk veel zelfvertrouwen. Je kunt veel harder en veel later een bocht in schieten – de koolstofvezel remmerij helpt ook een handje.

Niet meer vermogen?

Nee, als je een probleem hebt met de twin-turbo 4,0-liter V8, of met 585 pk en 700 Nm, dan kun je beter ver weg van hier gaan. De zeventrapsautomaat voelt haast mechanisch aan (en dat is fijn) en je zult zeer zelden de verkeerde versnelling kiezen als je afstormt op een bocht.

Moet je de Mercedes-AMG GT R Pro laten staan?

AMG’s waren altijd effectieve, maar in veel gevallen lompe apparaten. Tegenwoordig zijn ze iets genuanceerder.  Auto’s als de 600LT en de 911 GT3 voelen iets dynamischer en laten zich iets meer op de limiet berijden, maar de GT R Pro biedt weer bakken met plezier. De auto is een demonstratie wat je kunt doen met een GT-chassis. Het is een erg lastige keuze.

Er zullen slechts 750 stuks van de GT R Pro gemaakt worden met een vanaf prijskaartje van omgerekend 218.000 euro (exclusief belastingen). En dan moet je nog beginnen aan het koolstofvezel pakket, de keramische remmen en het circuit-pakket die een stalen rolkooi, een vierpuntsgordel en een brandblusser bevat. Je bent gewaarschuwd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws