
De milieutoppers in Parijs slaken een diepe zucht, want de vijfde twaalfcilinder in het AMG-gamma is een feit. Zet je schrap voor de Mercedes-AMG S 65 Cabrio.
Er valt in de buitencategorie van de V12's weinig eer meer te behalen. Alles moet immers schoner en efficiënter en met een complexe machine als een twaalfcilindermotor ga je er gewoonweg niet komen. En waarom zou je ook, als er zuinigere blokken met minder cilinders zijn die eenzelfde soort krachtsexplosie kunnen leveren. Toch zijn er (niet hier) genoeg mensen te vinden die nog zitten te springen om de prestige en de genoegzaamheid van een V12, en speciaal voor die mensen blijft Mercedes ze bouwen. Waarvoor heel veel hulde.
Hun nieuwste wapenfeit: de S 65 Cabriolet van de AMG-divisie. 630 pk en 1.000 Nm sterk, achterwielaangedreven, bloedjesnel – van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en een top begrensd op 250 of 300 km/u – en met een CO2-uitstoot uit het jaar kruik van 272 g/km. Vies, bah, boe, schande? Welnee. Ten eerste is het best heel netjes voor dit soort prestaties, ten tweede rijden er echt niet genoeg van dit soort auto's rond om een verschil te maken.
Mercedes' snelste vierzits cabrio rolt op sportluchtvering en heeft de gekste zaken aan boord die je maar kunt bedenken. Probeer het maar eens. Verwarmde armsteunen, zeg je? Jep, heeft ie. Z'n dak valt tot 50 km/u te openen en te sluiten in zeventien seconden en je herkent 'm onder andere aan de speciale verchroomde uitlaten. En aan de onmiskenbare V12-roffel, natuurlijk.
Vanaf april 2016 kun je de Mercedes-AMG S 65 Cabrio bestellen. De Nederlandse prijs? Die zal net wat noordelijker liggen dan de 308.500 euro die de Coupé in deze uitdossing moet kosten.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Met deze briljante camper kun je gewoon de campings overslaan

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)
