
De milieutoppers in Parijs slaken een diepe zucht, want de vijfde twaalfcilinder in het AMG-gamma is een feit. Zet je schrap voor de Mercedes-AMG S 65 Cabrio.
Er valt in de buitencategorie van de V12's weinig eer meer te behalen. Alles moet immers schoner en efficiënter en met een complexe machine als een twaalfcilindermotor ga je er gewoonweg niet komen. En waarom zou je ook, als er zuinigere blokken met minder cilinders zijn die eenzelfde soort krachtsexplosie kunnen leveren. Toch zijn er (niet hier) genoeg mensen te vinden die nog zitten te springen om de prestige en de genoegzaamheid van een V12, en speciaal voor die mensen blijft Mercedes ze bouwen. Waarvoor heel veel hulde.
Hun nieuwste wapenfeit: de S 65 Cabriolet van de AMG-divisie. 630 pk en 1.000 Nm sterk, achterwielaangedreven, bloedjesnel – van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en een top begrensd op 250 of 300 km/u – en met een CO2-uitstoot uit het jaar kruik van 272 g/km. Vies, bah, boe, schande? Welnee. Ten eerste is het best heel netjes voor dit soort prestaties, ten tweede rijden er echt niet genoeg van dit soort auto's rond om een verschil te maken.
Mercedes' snelste vierzits cabrio rolt op sportluchtvering en heeft de gekste zaken aan boord die je maar kunt bedenken. Probeer het maar eens. Verwarmde armsteunen, zeg je? Jep, heeft ie. Z'n dak valt tot 50 km/u te openen en te sluiten in zeventien seconden en je herkent 'm onder andere aan de speciale verchroomde uitlaten. En aan de onmiskenbare V12-roffel, natuurlijk.
Vanaf april 2016 kun je de Mercedes-AMG S 65 Cabrio bestellen. De Nederlandse prijs? Die zal net wat noordelijker liggen dan de 308.500 euro die de Coupé in deze uitdossing moet kosten.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Gaat de populairste benzinesoort in Duitsland verdwijnen vanwege het klimaat?

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop maar je mist wel iets belangrijks
