
De milieutoppers in Parijs slaken een diepe zucht, want de vijfde twaalfcilinder in het AMG-gamma is een feit. Zet je schrap voor de Mercedes-AMG S 65 Cabrio.
Er valt in de buitencategorie van de V12's weinig eer meer te behalen. Alles moet immers schoner en efficiënter en met een complexe machine als een twaalfcilindermotor ga je er gewoonweg niet komen. En waarom zou je ook, als er zuinigere blokken met minder cilinders zijn die eenzelfde soort krachtsexplosie kunnen leveren. Toch zijn er (niet hier) genoeg mensen te vinden die nog zitten te springen om de prestige en de genoegzaamheid van een V12, en speciaal voor die mensen blijft Mercedes ze bouwen. Waarvoor heel veel hulde.
Hun nieuwste wapenfeit: de S 65 Cabriolet van de AMG-divisie. 630 pk en 1.000 Nm sterk, achterwielaangedreven, bloedjesnel – van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en een top begrensd op 250 of 300 km/u – en met een CO2-uitstoot uit het jaar kruik van 272 g/km. Vies, bah, boe, schande? Welnee. Ten eerste is het best heel netjes voor dit soort prestaties, ten tweede rijden er echt niet genoeg van dit soort auto's rond om een verschil te maken.
Mercedes' snelste vierzits cabrio rolt op sportluchtvering en heeft de gekste zaken aan boord die je maar kunt bedenken. Probeer het maar eens. Verwarmde armsteunen, zeg je? Jep, heeft ie. Z'n dak valt tot 50 km/u te openen en te sluiten in zeventien seconden en je herkent 'm onder andere aan de speciale verchroomde uitlaten. En aan de onmiskenbare V12-roffel, natuurlijk.
Vanaf april 2016 kun je de Mercedes-AMG S 65 Cabrio bestellen. De Nederlandse prijs? Die zal net wat noordelijker liggen dan de 308.500 euro die de Coupé in deze uitdossing moet kosten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
