De milieutoppers in Parijs slaken een diepe zucht, want de vijfde twaalfcilinder in het AMG-gamma is een feit. Zet je schrap voor de Mercedes-AMG S 65 Cabrio.

Er valt in de buitencategorie van de V12's weinig eer meer te behalen. Alles moet immers schoner en efficiënter en met een complexe machine als een twaalfcilindermotor ga je er gewoonweg niet komen. En waarom zou je ook, als er zuinigere blokken met minder cilinders zijn die eenzelfde soort krachtsexplosie kunnen leveren. Toch zijn er (niet hier) genoeg mensen te vinden die nog zitten te springen om de prestige en de genoegzaamheid van een V12, en speciaal voor die mensen blijft Mercedes ze bouwen. Waarvoor heel veel hulde.

Hun nieuwste wapenfeit: de S 65 Cabriolet van de AMG-divisie. 630 pk en 1.000 Nm sterk, achterwielaangedreven, bloedjesnel – van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en een top begrensd op 250 of 300 km/u – en met een CO2-uitstoot uit het jaar kruik van 272 g/km. Vies, bah, boe, schande? Welnee. Ten eerste is het best heel netjes voor dit soort prestaties, ten tweede rijden er echt niet genoeg van dit soort auto's rond om een verschil te maken.

Mercedes' snelste vierzits cabrio rolt op sportluchtvering en heeft de gekste zaken aan boord die je maar kunt bedenken. Probeer het maar eens. Verwarmde armsteunen, zeg je? Jep, heeft ie. Z'n dak valt tot 50 km/u te openen en te sluiten in zeventien seconden en je herkent 'm onder andere aan de speciale verchroomde uitlaten. En aan de onmiskenbare V12-roffel, natuurlijk.

Vanaf april 2016 kun je de Mercedes-AMG S 65 Cabrio bestellen. De Nederlandse prijs? Die zal net wat noordelijker liggen dan de 308.500 euro die de Coupé in deze uitdossing moet kosten.

Reacties