
De milieutoppers in Parijs slaken een diepe zucht, want de vijfde twaalfcilinder in het AMG-gamma is een feit. Zet je schrap voor de Mercedes-AMG S 65 Cabrio.
Er valt in de buitencategorie van de V12's weinig eer meer te behalen. Alles moet immers schoner en efficiënter en met een complexe machine als een twaalfcilindermotor ga je er gewoonweg niet komen. En waarom zou je ook, als er zuinigere blokken met minder cilinders zijn die eenzelfde soort krachtsexplosie kunnen leveren. Toch zijn er (niet hier) genoeg mensen te vinden die nog zitten te springen om de prestige en de genoegzaamheid van een V12, en speciaal voor die mensen blijft Mercedes ze bouwen. Waarvoor heel veel hulde.
Hun nieuwste wapenfeit: de S 65 Cabriolet van de AMG-divisie. 630 pk en 1.000 Nm sterk, achterwielaangedreven, bloedjesnel – van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden en een top begrensd op 250 of 300 km/u – en met een CO2-uitstoot uit het jaar kruik van 272 g/km. Vies, bah, boe, schande? Welnee. Ten eerste is het best heel netjes voor dit soort prestaties, ten tweede rijden er echt niet genoeg van dit soort auto's rond om een verschil te maken.
Mercedes' snelste vierzits cabrio rolt op sportluchtvering en heeft de gekste zaken aan boord die je maar kunt bedenken. Probeer het maar eens. Verwarmde armsteunen, zeg je? Jep, heeft ie. Z'n dak valt tot 50 km/u te openen en te sluiten in zeventien seconden en je herkent 'm onder andere aan de speciale verchroomde uitlaten. En aan de onmiskenbare V12-roffel, natuurlijk.
Vanaf april 2016 kun je de Mercedes-AMG S 65 Cabrio bestellen. De Nederlandse prijs? Die zal net wat noordelijker liggen dan de 308.500 euro die de Coupé in deze uitdossing moet kosten.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie
