
Met de introductie van de nieuwe SLC laat Mercedes zien dat ze de downsizing- en gewichtsbesparing-trends geheel omarmen. Immers, een 'C' op het kofferdeksel weegt minder dan zo'n lompe, ingewikkelde 'K'. Maar er is meer.
Er zijn natuurlijk allerlei motorvarianten, maar de meest interessante – voor ons grote kleuters althans – is de AMG 43. De oude SLK was nog als 55 AMG te krijgen, compleet met massieve atmosferische V8, maar die tijd is nu echt voorbij: de SLC uit Affalterbach wordt uitgerust met een 3,0-liter biturbo V6, 367 pk en 520 Nm sterk. Hij moet daarmee iets inleveren ten opzichte van z'n voorganger, maar hij gaat alsnog van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden, tikt met gemak de begrensde 250 km/u aan en verbruikt gemiddeld slechts 7,8 l/100 km (178 g/km CO2).
De SLC is de eerste zescilinder AMG in lange tijd (de laatste was de C 32 van ruim tien jaar geleden). Hij gooit z'n power via een negentraps automaat naar achter en zal volgens Mercedes aanzienlijk sportiever rijden dan eerdere SLK's, die qua dynamiek nooit extreem hoog scoorden. Nieuwe voor- en achterwielophanging en scherpere besturing moeten daarvoor zorgen. En er is een Handling Package met een sperdifferentieel te krijgen.
Liever een tammere SLC? Dat kan: je kunt kiezen uit drie viercilinder benzinemotoren en één diesel. Allemaal zien ze er fris en fruitig uit, zijn ze veiliger, volgeladen met gadgets en optioneel uit te rusten met led-koplampen. Het stalen klapdak, sinds jaar en dag een selling point van Mercedes' kleinste roadster, bleef uiteraard gehandhaafd.
Vanaf midden januari is de nieuwe SLC te bestellen, de prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Mercedes 450 SLC met een Supra-motor

Mercedes-AMG SLC 43

Mercedes SLC 180

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
