
Met de introductie van de nieuwe SLC laat Mercedes zien dat ze de downsizing- en gewichtsbesparing-trends geheel omarmen. Immers, een 'C' op het kofferdeksel weegt minder dan zo'n lompe, ingewikkelde 'K'. Maar er is meer.
Er zijn natuurlijk allerlei motorvarianten, maar de meest interessante – voor ons grote kleuters althans – is de AMG 43. De oude SLK was nog als 55 AMG te krijgen, compleet met massieve atmosferische V8, maar die tijd is nu echt voorbij: de SLC uit Affalterbach wordt uitgerust met een 3,0-liter biturbo V6, 367 pk en 520 Nm sterk. Hij moet daarmee iets inleveren ten opzichte van z'n voorganger, maar hij gaat alsnog van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden, tikt met gemak de begrensde 250 km/u aan en verbruikt gemiddeld slechts 7,8 l/100 km (178 g/km CO2).
De SLC is de eerste zescilinder AMG in lange tijd (de laatste was de C 32 van ruim tien jaar geleden). Hij gooit z'n power via een negentraps automaat naar achter en zal volgens Mercedes aanzienlijk sportiever rijden dan eerdere SLK's, die qua dynamiek nooit extreem hoog scoorden. Nieuwe voor- en achterwielophanging en scherpere besturing moeten daarvoor zorgen. En er is een Handling Package met een sperdifferentieel te krijgen.
Liever een tammere SLC? Dat kan: je kunt kiezen uit drie viercilinder benzinemotoren en één diesel. Allemaal zien ze er fris en fruitig uit, zijn ze veiliger, volgeladen met gadgets en optioneel uit te rusten met led-koplampen. Het stalen klapdak, sinds jaar en dag een selling point van Mercedes' kleinste roadster, bleef uiteraard gehandhaafd.
Vanaf midden januari is de nieuwe SLC te bestellen, de prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Mercedes 450 SLC met een Supra-motor

Mercedes-AMG SLC 43

Mercedes SLC 180

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten
