
Met de introductie van de nieuwe SLC laat Mercedes zien dat ze de downsizing- en gewichtsbesparing-trends geheel omarmen. Immers, een 'C' op het kofferdeksel weegt minder dan zo'n lompe, ingewikkelde 'K'. Maar er is meer.
Er zijn natuurlijk allerlei motorvarianten, maar de meest interessante – voor ons grote kleuters althans – is de AMG 43. De oude SLK was nog als 55 AMG te krijgen, compleet met massieve atmosferische V8, maar die tijd is nu echt voorbij: de SLC uit Affalterbach wordt uitgerust met een 3,0-liter biturbo V6, 367 pk en 520 Nm sterk. Hij moet daarmee iets inleveren ten opzichte van z'n voorganger, maar hij gaat alsnog van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden, tikt met gemak de begrensde 250 km/u aan en verbruikt gemiddeld slechts 7,8 l/100 km (178 g/km CO2).
De SLC is de eerste zescilinder AMG in lange tijd (de laatste was de C 32 van ruim tien jaar geleden). Hij gooit z'n power via een negentraps automaat naar achter en zal volgens Mercedes aanzienlijk sportiever rijden dan eerdere SLK's, die qua dynamiek nooit extreem hoog scoorden. Nieuwe voor- en achterwielophanging en scherpere besturing moeten daarvoor zorgen. En er is een Handling Package met een sperdifferentieel te krijgen.
Liever een tammere SLC? Dat kan: je kunt kiezen uit drie viercilinder benzinemotoren en één diesel. Allemaal zien ze er fris en fruitig uit, zijn ze veiliger, volgeladen met gadgets en optioneel uit te rusten met led-koplampen. Het stalen klapdak, sinds jaar en dag een selling point van Mercedes' kleinste roadster, bleef uiteraard gehandhaafd.
Vanaf midden januari is de nieuwe SLC te bestellen, de prijzen zijn nog niet bekendgemaakt.
Meer van TopGear


Mercedes 450 SLC met een Supra-motor

Mercedes-AMG SLC 43

Mercedes SLC 180

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Dit type autoband ziet er cool uit, maar is altijd gevaarlijk (zelfs de duurdere merken)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt
