De Mercedes-AMG V12 gaat verdwijnen

Er mag zachtjes geweend worden

Foto('s): Daimler AGmercedes-amg v12
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG S 65 V12 badge logo
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG S 65 V12
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG S 65 V12 badge logo velg rem
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG S 65 V12
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG S 65 V12
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG S 65 V12 badge logo
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG S 65 V12 badge logo
mercedes-amg v12
Mercedes-AMG S 65 V12 badge logo
Mercedes-AMG S 65 V12
Mercedes-AMG S 65 V12 badge logo velg rem
Mercedes-AMG S 65 V12
Mercedes-AMG S 65 V12
Mercedes-AMG S 65 V12 badge logo
Mercedes-AMG S 65 V12 badge logo

Oké, we kunnen wel extreem rouwig gaan doen, maar ging er echt nog iemand 335.981 euro betalen voor een Mercedes-AMG S 65? Lever liever 18 pk in en haal de gewelddadige S 63 voor 100.000 euro minder. In Nederland was de fijne V12 helaas al niet meer levensvatbaar.

AMG-baas Tobias Moers bevestigde aan het Australische GoAuto dat de Mercedes-AMG V12 rustig aan uitgefaseerd gaat worden. De focus komt te liggen op de 4,0-liter V8, die een scheutje strijdlustigheid krijgt van een elektromotor. Een Mercedes-AMG G 65 van de nieuwste generatie zal er dus ook niet komen.

Geen Mercedes-AMG V12 voor Pagani?

Toch doet het een beetje pijn. Niets loopt immers zo soepel als een volumineuze V12. En haast niets klinkt beter als je besluit de uitlaat te wisselen voor een minder gedempt exemplaar. En wat zal de keuze betekenen voor Pagani? Over de opvolger van de Huayra is nog niets bekend, maar een V12 klinkt dan ook minder plausibel.

Overigens betekent de beslissing van AMG niet direct dat Maybach de V12 ook uit het gamma gooit. Maar met een belangrijke markt als China, waar elektrificatie zeer belangrijk is, achten wij de kans groot dat de 6,0-liter niet nog eeuwen meegaat.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken