Mercedes heeft zijn nieuwe C-klasse Combi nog niet eens in de winkel staan, maar er is al wel een tunert die zich erop heeft uitgeleefd. Carlsson deed zijn best om de C-klasse Estate – de naam Combi mag niet meer van de makers – meer vermogen te geven, en pakte en passant ook de buitenkant aan.
 
We zullen het vooral hebben over de technische vooruitgang die Carlsson boekte, want uiterlijk bleef de dadendrang beperkt tot nieuwe lichtmetalen velgen die nauwelijks in de wielkasten passen, een paar aerodynamische aanpassingen en een wat luxer interieur. 

Onder de motorkap wordt het pas echt interessant. Dieselfans – zo die bestaan – kunnen hun hart ophalen, want door een ander motormanagement heeft Carlsson het vermogen en koppel van alle dieselmotoren met 20 procent kunnen verhogen. Daarmee gaat het vermogen van de viercilinder TDI met 34 pk omhoog naar 204 pk, terwijl het koppel van 400 Nm aanzwelt tot 480 Nm.

 
De V6 van de C320 CDI krijgt er 42 pk bij, zodat het totale vermogen nu 269 pk bedraagt. Het ontzaglijke koppel van 612 Nm is al beschikbaar vanaf 1.600 toeren. Zo mogelijk nog mooier is de 3,5-liter V6 benzinemotor. Daarvoor ontwikkelde Carlsson een kit die het vermogen op 295 pk brengt. Dat geeft de C-klasse Estate een topsnelheid van 270 km/u, terwijl de sprint van 0 tot 100 km/u nog maar zes seconden in beslag neemt. En dat is 0,4 seconden sneller dan de standaard versie.
 
We zullen voor het gemak maar niet informeren naar de gevolgen die al dit geknutsel heeft gehad voor de co2-uitstoot. De ongekietelde versies van de nieuwe Benz staan in december bij de dealer, prijzen beginnen bij 39.900 euro.
 

Reacties