Het is een van de minst gelukkig overgangen: de C 63 AMG (W205) naar de C63 AMG (W206). Daarmee bedoelen we het model van 2013-2020 en de auto die nu in de showrooms staan te schitteren. Nou ja, schitteren… Ze staan vooral stof te verzamelen. Waar BMW de M3 als warme saucijzenbroodjes over de toonbank laat vliegen, blijft de C 63 achter. Het ontbreken van een V8 is voor veel klanten een dealbreaker.

Het gonst al langere tijd van geruchten dat Mercedes de C 63 toch met een V8 gaat uitrusten. Deze komen overigens niet officieel bij Mercedes zelf vandaan. Nu is dat overigens zelden het geval. Nu hebben we jullie al vaker geïnformeerd over een achtcilinder in de C 63. Onlangs heeft Mercedes aangegeven nog flink te investeren in dure modellen met een V8- en zelfs V12-motor.

Oké, maar hoe zit het nu?

We beginnen met het slechte nieuws: officieel komt de V8 er niet voor de C 63. Mercedes heeft een hoop tijd en geld in de auto geïnvesteerd en voor een V8 kan Mercedes bijna opnieuw beginnen. Aan Motor1 laat Mercedes-AMG weten dat er geen V8 voor de C 63 komt. Wel dat er meer achtcilinders aan komen.

Wil je een Mercedes-AMG van vergelijkbaar formaat met meer cilinders, dan kun je kiezen voor de CLE 53 AMG (zes-in-lijn met 435 pk). Binnenkort verschijnt de CLE 63 AMG, en die krijgt wél een V8. Hoewel Mercedes de CLE positioneert tussen de C- en E-klasse, is het gewoon een C-klasse coupé. In technisch opzicht zou de V8 dus gewoon passen.

De V8 past dus wel degelijk in de C 63

Dat het past, blijkt uit het feit dat de Oostenrijkse tuner VOK het al heeft gedaan. Die hadden het geweldige idee om de viercilinder en de elektromotoren eruit te halen en de boel te vervangen voor een 4,0-liter V8. Houd er wel rekening mee dat dit geen eenvoudige ingreep is. Let op: de conversie is absoluut niet goedkoop, als die al voor consumenten beschikbaar komt.

Lees ook: AMG neemt alle twijfel weg: ‘De V8 keert niet terug in de C- en E-klasse’

Mercedes-Benz rapporteerde een daling van 25 procent in de verkoop van elektrische modellen in 2024. Vanwege soepeler geworden wetgeving wereldwijd blijft Mercedes voorlopig V8- en V12-motoren produceren. Daar is nog een andere reden voor en dat is geld. Of beter gezegd: marge. Die is op een duur model aanzienlijk groter dan op een instapper met viercilinder.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *