
Bij TopGear kunnen we een gave occasion wel waarderen. We kopen ze immers zelf ook. Of het nu een bijzondere Cadillac is of een Pontiac Trans Sport. Er zijn soms van die auto’s waarbij je dat moment hebt van: ‘je leeft maar een keer, laten we er eentje kopen’. In die categorie van vandaag hebben we de Mercedes CL van de C215-generatie. Dat was altijd een van de fraaiste Mercedessen ooit gemaakt, maar nu zijn ze ook heel erg goedkoop.
Voordat we de prijzen verklappen, even een korte ‘recap’. De Mercedes CL (C215) komt in 1999 op de markt. Het is in principe een S-klasse Coupé. Ze hebben echter wiel de basis iets ingekort en overal is de CL nét geen 5 meter, de S-Klasse is 5,03 meter. Bij introductie kon je hem krijgen als CL500 (306 pk sterke V8), CL 600 (367 pk sterke V12) of CL 55 AMG (360 pk sterke V8). De CL 63 AMG (V12 met 444 pk) is extreem zeldzaam. Het zijn allemaal dikke motoren dus. Ook qua uitrusting is er niets klagen.
Maar wat kost zo’n Mercedes CL (C215) dan?
Nou, je vindt ze al vanaf minder dan 10.000 euro. Nu is dat niet nieuw, want dat was al langer het geval. Dat waren dan wel exemplaren met drie ton op de klok, twijfelachtige upgrades en niet uitgevoerd onderhoud. Volledig gezakt (want defecte hydraulische ophanging) en roestvorming bij de wielkasten. Maar we zien nu ook dat er frisse exemplaren onder de 10.000 euro te vinden zijn. Originele CL’s met relatief weinig kilometers en duidelijk historie.

Als je ietsje meer dan 10.000 euro uitgeeft, komen er zelfs nette CL55 AMG’s en CL600’s in de buurt. Voor 20 mille kun je fraaie exemplaren vinden met minder dan een ton op de klok. Het enige dat buiten beeld blijft, zijn de latere faceliftmodellen. Die zijn ietsje duurder. Onze tip: zoek een zo keurig mogelijk CL 500. Die haalt ook al 250 km/u op de Autobahn in alle rust. Een V12 onderhouden is toch een andere tak van sport en de AMG-versie heeft stiekem best wat unieke onderdelen.
Betekent het dat dit een risicoloze investering is?
Nee, het is heel erg duur om een Mercedes CL rijdend te houden. Maar we gaan iets geks zeggen: doe het nou gewoon. Ja, de CL kan roesten en ja, die hydraulische ophanging heeft ook aandacht nodig (is al gauw 4.000-5.000 euro). Maar die gouwe, oude 5,0-liter V8 is bijna net zo onverwoestbaar als de Lexus V8. En die transmissie is niet bijzonder snel, maar wel gebouwd voor het leven. Dus zoek er eentje waar goed voor gezorgd is en blijf dat doen.
Lees ook: Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek
Het is de ideale vakantieauto. Want stel je voor. Je hebt een donkerrode CL 500 voor de deur staan. Beige interieur. Meters hout. In de bagageruimte kun je 450 liter aan koffers kwijt. In alle comfort rijd je hiermee naar de Cote d’ Azur. Je doet de raampjes naar beneden (er is geen B-stijl, dus het is helemaal open). Cafe Del Mar op de CD-speler. En zo cruise je lekker van Cannes naar Saint Tropez. Dat is het rijkste gevoel dat je kan hebben, en dat voor het geld van een gebruikte VW Polo.