Bij TopGear kunnen we een gave occasion wel waarderen. We kopen ze immers zelf ook. Of het nu een bijzondere Cadillac is of een Pontiac Trans Sport. Er zijn soms van die auto’s waarbij je dat moment hebt van: ‘je leeft maar een keer, laten we er eentje kopen’. In die categorie van vandaag hebben we de Mercedes CL van de C215-generatie. Dat was altijd een van de fraaiste Mercedessen ooit gemaakt, maar nu zijn ze ook heel erg goedkoop.

Voordat we de prijzen verklappen, even een korte ‘recap’. De Mercedes CL (C215) komt in 1999 op de markt. Het is in principe een S-klasse Coupé. Ze hebben echter wiel de basis iets ingekort en overal is de CL nét geen 5 meter, de S-Klasse is 5,03 meter. Bij introductie kon je hem krijgen als CL500 (306 pk sterke V8), CL 600 (367 pk sterke V12) of CL 55 AMG (360 pk sterke V8). De CL 63 AMG (V12 met 444 pk) is extreem zeldzaam. Het zijn allemaal dikke motoren dus. Ook qua uitrusting is er niets klagen.

Maar wat kost zo’n Mercedes CL (C215) dan?

Nou, je vindt ze al vanaf minder dan 10.000 euro. Nu is dat niet nieuw, want dat was al langer het geval. Dat waren dan wel exemplaren met drie ton op de klok, twijfelachtige upgrades en niet uitgevoerd onderhoud. Volledig gezakt (want defecte hydraulische ophanging) en roestvorming bij de wielkasten. Maar we zien nu ook dat er frisse exemplaren onder de 10.000 euro te vinden zijn. Originele CL’s met relatief weinig kilometers en duidelijk historie.

Mercedes CL 500 (C215) zilver (1999) zijkant links schuin voor bij boot

Als je ietsje meer dan 10.000 euro uitgeeft, komen er zelfs nette CL55 AMG’s en CL600’s in de buurt. Voor 20 mille kun je fraaie exemplaren vinden met minder dan een ton op de klok. Het enige dat buiten beeld blijft, zijn de latere faceliftmodellen. Die zijn ietsje duurder. Onze tip: zoek een zo keurig mogelijk CL 500. Die haalt ook al 250 km/u op de Autobahn in alle rust. Een V12 onderhouden is toch een andere tak van sport en de AMG-versie heeft stiekem best wat unieke onderdelen.

Betekent het dat dit een risicoloze investering is?

Nee, het is heel erg duur om een Mercedes CL rijdend te houden. Maar we gaan iets geks zeggen: doe het nou gewoon. Ja, de CL kan roesten en ja, die hydraulische ophanging heeft ook aandacht nodig (is al gauw 4.000-5.000 euro). Maar die gouwe, oude 5,0-liter V8 is bijna net zo onverwoestbaar als de Lexus V8. En die transmissie is niet bijzonder snel, maar wel gebouwd voor het leven. Dus zoek er eentje waar goed voor gezorgd is en blijf dat doen.

Lees ook: Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Het is de ideale vakantieauto. Want stel je voor. Je hebt een donkerrode CL 500 voor de deur staan. Beige interieur. Meters hout. In de bagageruimte kun je 450 liter aan koffers kwijt. In alle comfort rijd je hiermee naar de Cote d’ Azur. Je doet de raampjes naar beneden (er is geen B-stijl, dus het is helemaal open). Cafe Del Mar op de CD-speler. En zo cruise je lekker van Cannes naar Saint Tropez. Dat is het rijkste gevoel dat je kan hebben, en dat voor het geld van een gebruikte VW Polo.

18 reacties op “Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro”

  1. @Jan, want jij bent véél beter dan mensen van een andere afkomst of die andere keuzes hebben gemaakt (moeten maken) dan jij.
    Fijn dat je de tijd hebt genomen om jouw superieure mening te geven, terwijl daar helemaal niemand om had gevraagd. Jij bent een voorbeeld voor ons allen!!

  2. Met de brandstof accijnzen.
    Pompstationprijzen en de MRT prijzen in de nabije toekomst.zijn 8 cilindemotoren uit den onze. Met andere worden onbetaalbaar en dan heb ik het nog niet over de reparatiekosten van een oude auto.

  3. Mark Megladon dat hout zal ongetwijfeld echt zijn, maar ik bedoel vooral dat het er ontzettend nep uitziet op die foto’s. Dat zal door de epoxylaag komen die S211 Fahrer al noemde.

  4. Zo”n bak moet je ook alleen kopen als je hem kan betalen. Je gaat geen bak kopen als dat betekend dat je je krom moet pezen.En dan bedoel ik niet de aanschafprijs. Onderhoud is vele malen duurder maar dan rij je wel een auto.

  5. E klasse 500 station gehad , eerst flink geïnvesteerd om hem van alle roest te laten herstellen.
    dan denk je kwaliteit te hebben, zo’n dure bak….
    maar schijn bedriegt , er zit zo veel in , dat er ook altijd wel kleine dingetjes mee zijn, en dat gaat en blijft irriteren.
    over rated , under quality .
    * maar het rijdt als een vorst, dát wel *

  6. Geen luchtvering Harry,
    ABC vering, ofwel active body control.
    Dit is een hydraulische systeem.
    Niet zoals een gewone S klasse met luchtvering.

  7. Mercedes en nep hout? Dacht het toch niet! Deze auto was destijds het duurste wat je zo’n beetje bij mercedes kon kopen en daar werd nergens op bespaart

  8. Ik heb er een mooie zilveren CL 500 in rijdende staat staan met een Laurinser pakket…
    Km stand rondt de 124000 denk k zo…
    Alleen zit ik in Suriname.

  9. Heerlijke bak, die ronde koplampen heb ik een zwak voor. (Ik rij zelf een e-klasse met ronde koplampen). Qua onderhoud is veel zelf te doen of bij de beun. Wat je vervangt hoeft daarna vermoedelijk nooit meer. Maar voor de kosten van een focus of golfje kun je dit niet rijdend houden lijkt mij.
    (Het hout lijkt inderdaad nep vanwege de dikke laag epoxy (die vroeg of laat gaat barsten) maar zou echt fineer zijn.)

  10. Is de wegenbelasting en verzekering ook hetzelfde als bij een Ford Focus en een uitlaat en het jaarlijkse onderhoud? Bij die garanties ga ik er morgen ook eentje halen

  11. Is de wegenbelasting en verzekering ook hetzelfde als bij een Ford Focus en een uitlaat en het jaarlijkse onderhoud? Bij die garanties ga ik er morgen ook eentje halen

  12. Deze is zo fout dat ie goed is. Kijk naar dat interieur op foto’s 2 en 3 met de dikke leren zetels en dat verschrikkelijk foute nephout. Daarnaast, wat Yunus zegt, het is een geweldige cruiser. Je zou met deze prijzen toch denken dat alle afschrijving er wel uit is en dat je hiermee een toekomstige klassieker als daily driver kan inzetten.

  13. Ik heb al 4 jaar een cl 600 heb nooit zo weinig problemen gehad met een auto ,en vliegen als een tierelier hij rijd 250 op autobaan ja maar ook om a73;)

  14. Defecte hydraulische ophanging, luchtvering bedoel je.
    Perfect systeem de balgen zijn in een kwartier te vervangen en zijn tegenwoordig al te koop voor 100 euro per stuk aftermarket.

Geef een reactie

(verplicht)