De opvolger van iedereens favoriete over-the-top, 'ach wat kan mij het allemaal ook schelen' snelheids- en luxemobiel – de Mercedes CL 63 AMG – staat klaar om volgende maand in New York z'n debuut te maken. Zoals je weet voegt Mercedes, in tegenstelling tot haar concurrenten, de modellijnen van haar coupés en sedans juist samen. Daarom mogen we bij dezen aankondigen: de Mercedes S 63 AMG Coupé.

De übercoupé is lichter geworden – zo'n 65 kilo, dankzij een lithium-ion accu, gesmede AMG-velgen en (optionele) keramische remmen – en hij levert meer kracht dan ooit: 585 pk en 900 Nm uit de bekende 5,5-liter biturbo V8. Dat zijn 41 pk en 100 Nm meer dan de CL 63 AMG had, alsof het daarmee behelpen was. Toch is de S 63 zuiniger dan zijn voorganger; hij zou gemiddeld slechts 10,1 l/100 km doen.

Voor het eerst kun je de grote tweedeurs Merc ook met 4Matic-vierwielaandrijving bestellen, en dat lijkt ons met al dat koppel geen overbodige luxe (al zullen onze bandenleveranciers en ene J. Clarkson dat niet per se met ons eens zijn). Die versie komt standaard met luchtvering, terwijl je op de achterwielaangedreven auto Mercedes' unieke Magic Body Control geleverd krijgt – compleet met curve tilting-functie, die de carrosserie in de bocht doet meehellen als een obese motorfiets.

Oh, je wilt de prestaties weten? Die kun je krijgen, maar alleen als je stevig zit: deze rollende woonkamer van aluminium en nappaleer gaat van 0 naar 100 km/u in 4,3 seconden, of zelfs in 3,9 seconden als alle vier de wielen worden aangedreven. Drie-komma-negen! De topsnelheid van beide versies is uiteraard begrensd op 250 km/u, maar daar kan, AMG kennende, vast wel wat aan gedaan worden.

Vanaf september wordt de S 63 AMG Coupé geleverd, maar hij is al deze zomer te bestellen. De prijzen zijn nog niet bekend.

Reacties