In led’jeswereld val je als merk wel een beetje buiten de boot als je grote über-coupé nog ouderwetse gloeilamp-stadslichtjes heeft. Daarom vond Mercedes het hoog tijd om de CL van een milde facelift te voorzien.

Ze legden daarbij meteen de lat een stukje hoger: we zien aan de voorkant niet twee, maar vier led-stripjes. We zijn benieuwd wie er als eerste met een complete sliert kerstlampjes komt, maar tot die tijd voert Mercedes het veld aan.

Omdat ze toch bezig waren, heeft het merk meteen maar de motoren wat milieuliever gemaakt. De CL500 was tot nu toe een vieze kar, maar mag zich tegenwoordig tot de BlueEfficiency-familie rekenen. Hij kreeg een nieuwe 4,6-liter grote V8 met twee turbo’s en start/stop, goed voor 435 pk en een indrukwekkend gemiddeld verbruik van 9,5 l/100 km. De CO2-uitstoot ligt ruim 60 gram lager, op 224 g/km. Bovendien is de auto weer een stukje sneller: van 0 naar 100 gaat ie nu in 4,9 seconden, tegen 5,4 voor zijn voorganger.

Daarboven staat de twaalfcilinder CL600, met 517 pk en een 0-100-tijd van 4,6 seconden, maar het echte werk begint natuurlijk bij de CL63 AMG. Die zal later gepresenteerd worden, en hoewel hij in naamgeving niet verandert, krijgt hij wel degelijk een kleinere turbomotor gebaseerd op de CL500-krachtbron. Ach, als het uitlaatgeluid er maar niet minder bruut om wordt, zijn wij blij.

Reacties