
De auto die je wist dat ging komen is dan eindelijk hier: de Mercedes CLA Shooting Brake. De gewone CLA is een paar weken geleden onthuld en onlangs hebben wij de eerste meters ermee kunnen rijden. Uiteraard lees je onze bevindingen in het magazine en op de website. In principe is het de stationwagonversie van de reguliere CLA.
Mercedes doet daarbij iets wat eigenlijk niet hoort: jokken. De CLA is natuurlijk geen ‘coupé’. Het is een vierdeurs sedan. De CLA Shooting Brake is ook geen echte Shooting Brake, maar meer het midden tussen een vijfdeurs liftback en een stationwagon. Het belangrijkste om te onthouden is dat-ie ietsje praktischer is dan de gewone CLA, maar vooral heel erg fraai moet zijn.
De Mercedes CLA Shooting Brake is vooral mooier dan de sedan
Als je een gezin hebt met drie pubers, twee Golden Retrievers en een hoop bagage, moet je kiezen voor een E-Klasse Estate. En als je nog niet die positie in het bedrijf hebt om te mogen leasen: een Skoda Superb Combi. De CLA Shooting Brake is de ideale auto als je net een leuke promotie hebt gemaakt en je eerste echte dikke leaseauto mag uitzoeken. De Shooting Brake kies je dan omdat-ie net wat praktischer is, en – als we subjectief mogen zijn – mooier.

Net als de eerste generatie CLA Shooting Brake heeft ook deze een dikke daklijn die langzaam naar beneden afloopt, wat de auto een dynamische uitstraling geeft. De CLA Shooting Brake is 4,73 meter lang, 1,85 meter breed en 1,47 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,79 meter. Daarmee zoekt Mercedes de grenzen van het C-segment op. De fraaie station groeide namelijk 2 tot 3 centimeter in alle richtingen.
Krapper dan voorheen? Hoe dan?
Je zou verwachten dat de bagageruimte groter is geworden, maar dat is niet het geval. Die krimpt namelijk met 30 liter, naar 455 liter. Als je de banken neerklapt, heb je een ruimte van 1.290 liter. Niet echt overdadig – en 60 liter minder dan voorheen. De reden is natuurlijk dat de CLA Shooting Brake nu een elektrische auto is, en die heeft een accu nodig die veel ruimte inneemt. Eerlijk is eerlijk: Mercedes compenseert het verlies met een behoorlijk bruikbare frunk van 101 liter.
Lees ook: Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen
In technisch opzicht is de Shooting Brake gelijk aan de vierdeurs CLA. De CLA 250+ combineert een relatief bescheiden elektromotor (271 pk) met een onbescheiden accu (85 kWh), en haalt 741 kilometer op een volle lading (volgens de opgave althans). Een CLA 350 met meer vermogen en dezelfde accu komt een paar maanden later. Daarna volgt een CLA 250 met kleinere accu – zonder dat plusje erachter. Benzineversies en hybrides staan ook op de planning.
2 reacties op “Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Mercedes benzinemotor net zo zuinig als een diesel

Elektrische CLA zet record van 3.717 kilometer. Hoe dan?

De nieuwe Mercedes CLA rijdt 750 kilometer ver en laadt in 15 minuten 400 km bij

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Nederlander laat elektrische auto 2,5 (!) week aan de laadpaal staan bij Disneyland – zo hoog was de rekening

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Doorreizen zonder overnachting? Dan moet je in dit Europese land straks wellicht extra betalen

Deze veelgemaakte fout moet je niet maken als je een goede deal wil voor een gebruikte auto

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Kabinet wil tenaamstellingsbelasting heffen op elke auto die op naam wordt gezet

Als het 5 graden is, is het nog 380 km.
Leuke auto maar is toch echt geen shootingbrake. Heeft een paar deuren teveel.