De auto die je wist dat ging komen is dan eindelijk hier: de Mercedes CLA Shooting Brake. De gewone CLA is een paar weken geleden onthuld en onlangs hebben wij de eerste meters ermee kunnen rijden. Uiteraard lees je onze bevindingen in het magazine en op de website. In principe is het de stationwagonversie van de reguliere CLA.

Mercedes doet daarbij iets wat eigenlijk niet hoort: jokken. De CLA is natuurlijk geen ‘coupé’. Het is een vierdeurs sedan. De CLA Shooting Brake is ook geen echte Shooting Brake, maar meer het midden tussen een vijfdeurs liftback en een stationwagon. Het belangrijkste om te onthouden is dat-ie ietsje praktischer is dan de gewone CLA, maar vooral heel erg fraai moet zijn.

De Mercedes CLA Shooting Brake is vooral mooier dan de sedan

Als je een gezin hebt met drie pubers, twee Golden Retrievers en een hoop bagage, moet je kiezen voor een E-Klasse Estate. En als je nog niet die positie in het bedrijf hebt om te mogen leasen: een Skoda Superb Combi. De CLA Shooting Brake is de ideale auto als je net een leuke promotie hebt gemaakt en je eerste echte dikke leaseauto mag uitzoeken. De Shooting Brake kies je dan omdat-ie net wat praktischer is, en – als we subjectief mogen zijn – mooier.

Mercedes CLA Shooting Brake grijs (2025) zijkant rechts schuin achter

Net als de eerste generatie CLA Shooting Brake heeft ook deze een dikke daklijn die langzaam naar beneden afloopt, wat de auto een dynamische uitstraling geeft. De CLA Shooting Brake is 4,73 meter lang, 1,85 meter breed en 1,47 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,79 meter. Daarmee zoekt Mercedes de grenzen van het C-segment op. De fraaie station groeide namelijk 2 tot 3 centimeter in alle richtingen.

Krapper dan voorheen? Hoe dan?

Je zou verwachten dat de bagageruimte groter is geworden, maar dat is niet het geval. Die krimpt namelijk met 30 liter, naar 455 liter. Als je de banken neerklapt, heb je een ruimte van 1.290 liter. Niet echt overdadig – en 60 liter minder dan voorheen. De reden is natuurlijk dat de CLA Shooting Brake nu een elektrische auto is, en die heeft een accu nodig die veel ruimte inneemt. Eerlijk is eerlijk: Mercedes compenseert het verlies met een behoorlijk bruikbare frunk van 101 liter.

Lees ook: Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

In technisch opzicht is de Shooting Brake gelijk aan de vierdeurs CLA. De CLA 250+ combineert een relatief bescheiden elektromotor (271 pk) met een onbescheiden accu (85 kWh), en haalt 741 kilometer op een volle lading (volgens de opgave althans). Een CLA 350 met meer vermogen en dezelfde accu komt een paar maanden later. Daarna volgt een CLA 250 met kleinere accu – zonder dat plusje erachter. Benzineversies en hybrides staan ook op de planning.

4 reacties op “Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt”

    • Toont toch alleen maar aan dat een brandstof auto zo achterlijk inefficient is dat er grotendeels warmte word opgewekt waarmee het interieur verwarmt kan worden zonder verbruik toename.

      Nee zonder dollen, de accu werkt natuurlijk een stuk minder efficient in de kou maar je snap zelf toch ook wel dat innovatie een lang process is… We moeten ergens beginnen. En dan is je fictieve 380km alsnog meer dan voldoende voor de gemiddelde.

      En nee ik rijd niet elektrisch en zal dat ook niet zo snel doen.

Laat een antwoord achter aan Trevor Reactie annuleren

(verplicht)