
Dit komt misschien als een kleine shock, maar de Mercedes CLS bestaat al zeventien jaar. De mensen die dit model ooit als gala-auto gebruikten, zijn nu volwaardig functionerende leden van de maatschappij. De auto die het genre coupé-sedan uitvond, is nu zelf oud genoeg om te leren rijden. Toepasselijk genoeg is de Mercedes CLS facelift voorzien van genoeg rij-assistenten, zodat hij het autorijden daadwerkelijk deels kan overnemen.
Een half miljoen CLS’en
Sinds de lancering in 2004 verkocht Mercedes bijna een half miljoen exemplaren. Vooral in China zijn ze gek op de bijzondere carrosserievorm. De Mercedes CLS facelift die je hier ziet, is dus de vernieuwde versie van de derde generatie. De ontwerpers gingen discreet te werk om de CLS net wat frisser te doen ogen. Op het eerste oog is het lastig te zeggen wat er anders is, maar je ziet wel meteen dát er iets vernieuwd is.
Wat is er veranderd aan de Mercedes CLS facelift?
Vanbuiten pakten ze de grille en de bumpers aan. De onderste opening vóór is breder en de horizontale lamellen in de luchthappers voor de wielen zijn verdwenen. De luchthappers krijgen nu een zwarte omlijsting. De Mercedes CLS facelift krijgt het vernieuwde stuur dat via inductie merkt of je het vasthoudt, en er zijn twee nieuwe soorten hout om uit te kiezen voor het interieur.
De CLS 300 d is nieuw
Het grootste deel van het motoraanbod blijft hetzelfde. Nieuw is een viercilinder dieselmotor met een mild-hybridesysteem. De kleine elektromotor voegt 20 pk toe aan de de 265 pk van de 2,0-liter motor. Voor dieselaars is er ook nog de 220 d met 194 pk en de 400 d met 330 pk. Deze hebben geen hybride hulpjes.
De benzinemotoren
Het aanbod van benzinemotoren is ongewijzigd. De instapper is een CLS 350 met 299 pk, dit is een viercilinder. Daarna is er de 450 met vierwielaandrijving, een zes-in-lijn en 367 pk. De hekkensluiter is de Mercedes-AMG CLS 53 met een zes-in-lijn en 435 pk. De laatste twee hebben allebei een mild-hybride systeem. Een AMG CLS 63 komt er niet, want die taak neemt de GT 63 S 4-door op zich.
Wanneer komt de Mercedes CLS facelift?
De vernieuwde CLS verschijnt in juli bij de Europese dealers. De Nederlandse prijzen van de facelift zijn nog niet bekend, maar hou rekening met prijzen boven de 70.000 euro. De goedkoopste versie was voor de facelift de 220 d met een vanafprijs van 74.388 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit is de foutste AMG met V8 die je nu (voor een prikkie?) kunt kopen

Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake door Pogea (742 pk!)

Nieuwe Mercedes CLS bij Domeinen

Mercedes CLS 450

Mercedes CLS 350 d 4Matic

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
