
Dit komt misschien als een kleine shock, maar de Mercedes CLS bestaat al zeventien jaar. De mensen die dit model ooit als gala-auto gebruikten, zijn nu volwaardig functionerende leden van de maatschappij. De auto die het genre coupé-sedan uitvond, is nu zelf oud genoeg om te leren rijden. Toepasselijk genoeg is de Mercedes CLS facelift voorzien van genoeg rij-assistenten, zodat hij het autorijden daadwerkelijk deels kan overnemen.
Een half miljoen CLS’en
Sinds de lancering in 2004 verkocht Mercedes bijna een half miljoen exemplaren. Vooral in China zijn ze gek op de bijzondere carrosserievorm. De Mercedes CLS facelift die je hier ziet, is dus de vernieuwde versie van de derde generatie. De ontwerpers gingen discreet te werk om de CLS net wat frisser te doen ogen. Op het eerste oog is het lastig te zeggen wat er anders is, maar je ziet wel meteen dát er iets vernieuwd is.
Wat is er veranderd aan de Mercedes CLS facelift?
Vanbuiten pakten ze de grille en de bumpers aan. De onderste opening vóór is breder en de horizontale lamellen in de luchthappers voor de wielen zijn verdwenen. De luchthappers krijgen nu een zwarte omlijsting. De Mercedes CLS facelift krijgt het vernieuwde stuur dat via inductie merkt of je het vasthoudt, en er zijn twee nieuwe soorten hout om uit te kiezen voor het interieur.
De CLS 300 d is nieuw
Het grootste deel van het motoraanbod blijft hetzelfde. Nieuw is een viercilinder dieselmotor met een mild-hybridesysteem. De kleine elektromotor voegt 20 pk toe aan de de 265 pk van de 2,0-liter motor. Voor dieselaars is er ook nog de 220 d met 194 pk en de 400 d met 330 pk. Deze hebben geen hybride hulpjes.
De benzinemotoren
Het aanbod van benzinemotoren is ongewijzigd. De instapper is een CLS 350 met 299 pk, dit is een viercilinder. Daarna is er de 450 met vierwielaandrijving, een zes-in-lijn en 367 pk. De hekkensluiter is de Mercedes-AMG CLS 53 met een zes-in-lijn en 435 pk. De laatste twee hebben allebei een mild-hybride systeem. Een AMG CLS 63 komt er niet, want die taak neemt de GT 63 S 4-door op zich.
Wanneer komt de Mercedes CLS facelift?
De vernieuwde CLS verschijnt in juli bij de Europese dealers. De Nederlandse prijzen van de facelift zijn nog niet bekend, maar hou rekening met prijzen boven de 70.000 euro. De goedkoopste versie was voor de facelift de 220 d met een vanafprijs van 74.388 euro.
Meer van TopGear


Dit is de foutste AMG met V8 die je nu (voor een prikkie?) kunt kopen

Mercedes-AMG CLS 63 Shooting Brake door Pogea (742 pk!)

Nieuwe Mercedes CLS bij Domeinen

Mercedes CLS 450

Mercedes CLS 350 d 4Matic

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden
