
Schreeuwerig, vierkant en dorstig – alles wat de Mercedes G-klasse wél is, is deze nieuwe Mercedes EQE SUV niet. Bijna alles, want beide modellen zijn wat aan de zware kant én ze komen als AMG. Zoals verwacht komt de EQE SUV qua formaat en prijs net onder de EQS SUV en je mag hem zien als de hoge EQE (zonder SUV-toevoeging).
De Mercedes EQE SUV komt als achterwielaangedreven 350+ en als vierwielaangedreven 350 4Matic en 500 4Matic. De vierwielaandrijvers hebben twee elektromotoren, één per as. De eerste twee hebben 292 pk en de laatste 408 pk. Dan zijn er nog de Mercedes-AMG EQE SUV 43 en 53. Deze hebben respectievelijk 476 en 687 pk.
Actieradius Mercedes EQE SUV
De minst krachtige uitvoering met achterwielaandrijving, de EQE SUV 350, komt het verst met een actieradius van maximaal 590 kilometer. Bij de 350 4Matic gaat daar 40 kilometer van af en bij de 500 nog eens zo’n 10 kilometer. Bij de AMG’s is de actieradius ongeveer 480 kilometer, al red je dat natuurlijk nooit als je hem ook als AMG gebruikt.








De 0-100-tijd van de krachtigste Mercedes-AMG EQE SUV 53 is 3,5 seconden met een topsnelheid van 240 km/u. Dat is als je het AMG Dynamic Plus-pakket neemt. Anders is ie in beide gevallen iets langzamer. De 0-100-tijd van de EQE SUV 43 is 4,3 seconden. De sprinttijden van de andere versies zijn nog niet gecommuniceerd.
Wat is het verschil met de EQS SUV?
Hij is natuurlijk iets kleiner (de wielbasis is met 9 centimeter gekrompen), maar het belangrijkste is dat er bij de EQE SUV geen optie is voor zeven zitplaatsen, wat bij de EQS wel het geval is. In vergelijking met de sedan-EQE mis je zo’n 70 kilometer actieradius door de hogere vorm en het extra gewicht. Wel heb je achterin wat meer hoofdruimte.
Het enorme Hyperscreen dat de Mercedes EQS introduceerde, is optioneel ook te bestellen bij de Mercedes EQE SUV. Hierbij wordt het volledige dashboard (om te zien) één groot scherm. Vink je de optie niet aan, dan krijg je gewoon twee schermen. Andere opties zoals meesturende achterwielen zijn ook te bestellen.
Prijs Mercedes EQE SUV
De prijs van de Mercedes EQE SUV is nog niet bekend. In het geval van de EQS Limousine kost de EQS SUV zo’n 10.000 euro meer. Dat zou betekenen dat je rekening moet houden met een prijs van ruim 80.000 euro voor deze EQE SUV, maar dat horen we vanzelf.
3 reacties op “Deze Mercedes EQE SUV is het tegenovergestelde van een G-klasse”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Mercedes EQE SUV review: Rijdt de hoge EQE net zo fijn als de sedan?

Mercedes komt met een abonnement (van ruim 1.100 euro per jaar) op meer vermogen

Mercedes-AMG EQE 43 review: Hoe rijdt de elektrische instapper van AMG?

De Mercedes-AMG EQE 53 is de tweede elektrische AMG

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

De Mercedes EQE 350+ is in NL niet verzekerbaar. Een auto van deze prijsklasse heeft een volgsysteem nodig van klasse 4. Mercedes levert klasse 3. Je kunt na de verkoop, want ze vertellen je daar niets over tijdens de verkoop onderhandelingen, een klasse 4 systeem extern laten inbouwen tegen enkele duizenden Euro’s plus een dag in de werkplaats. Zo’n systeem moet zijn goedgekeurd door een aantal instanties en moet elk jaar gekeurd worden.
Verzekeringen die 3 jaar de aanschafprijs beloven zijn ook gelimiteerd in de maximum teruggave; bijv. de ANWB geeft een maximum van €75k. Anderen garanderen niet meer dan €100k. Dus opgelet! Ik noem het onverzekerbaar.
Ik snap de prijs even niet. De EQS 450+ Luxery line kost € 126.000 terwijl de EQS SUV 450+ Luxery line kost € 120.000. Dit is dus € 6000 mindser ipv € 10000 meer!
Ik zou dus verwachten dat de EQE SUV zo’n € 80.000 kost. Waar zit mijn fout?
Mercedes heeft alles wat Tesla maakt inmiddels volledig overbodig gemaakt omdat ze (véééél) betere elektrische auto’s maken tegen een lagere prijs.