
Schreeuwerig, vierkant en dorstig – alles wat de Mercedes G-klasse wél is, is deze nieuwe Mercedes EQE SUV niet. Bijna alles, want beide modellen zijn wat aan de zware kant én ze komen als AMG. Zoals verwacht komt de EQE SUV qua formaat en prijs net onder de EQS SUV en je mag hem zien als de hoge EQE (zonder SUV-toevoeging).
De Mercedes EQE SUV komt als achterwielaangedreven 350+ en als vierwielaangedreven 350 4Matic en 500 4Matic. De vierwielaandrijvers hebben twee elektromotoren, één per as. De eerste twee hebben 292 pk en de laatste 408 pk. Dan zijn er nog de Mercedes-AMG EQE SUV 43 en 53. Deze hebben respectievelijk 476 en 687 pk.
Actieradius Mercedes EQE SUV
De minst krachtige uitvoering met achterwielaandrijving, de EQE SUV 350, komt het verst met een actieradius van maximaal 590 kilometer. Bij de 350 4Matic gaat daar 40 kilometer van af en bij de 500 nog eens zo’n 10 kilometer. Bij de AMG’s is de actieradius ongeveer 480 kilometer, al red je dat natuurlijk nooit als je hem ook als AMG gebruikt.








De 0-100-tijd van de krachtigste Mercedes-AMG EQE SUV 53 is 3,5 seconden met een topsnelheid van 240 km/u. Dat is als je het AMG Dynamic Plus-pakket neemt. Anders is ie in beide gevallen iets langzamer. De 0-100-tijd van de EQE SUV 43 is 4,3 seconden. De sprinttijden van de andere versies zijn nog niet gecommuniceerd.
Wat is het verschil met de EQS SUV?
Hij is natuurlijk iets kleiner (de wielbasis is met 9 centimeter gekrompen), maar het belangrijkste is dat er bij de EQE SUV geen optie is voor zeven zitplaatsen, wat bij de EQS wel het geval is. In vergelijking met de sedan-EQE mis je zo’n 70 kilometer actieradius door de hogere vorm en het extra gewicht. Wel heb je achterin wat meer hoofdruimte.
Het enorme Hyperscreen dat de Mercedes EQS introduceerde, is optioneel ook te bestellen bij de Mercedes EQE SUV. Hierbij wordt het volledige dashboard (om te zien) één groot scherm. Vink je de optie niet aan, dan krijg je gewoon twee schermen. Andere opties zoals meesturende achterwielen zijn ook te bestellen.
Prijs Mercedes EQE SUV
De prijs van de Mercedes EQE SUV is nog niet bekend. In het geval van de EQS Limousine kost de EQS SUV zo’n 10.000 euro meer. Dat zou betekenen dat je rekening moet houden met een prijs van ruim 80.000 euro voor deze EQE SUV, maar dat horen we vanzelf.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “Deze Mercedes EQE SUV is het tegenovergestelde van een G-klasse”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Mercedes EQE SUV review: Rijdt de hoge EQE net zo fijn als de sedan?

Mercedes komt met een abonnement (van ruim 1.100 euro per jaar) op meer vermogen

Mercedes-AMG EQE 43 review: Hoe rijdt de elektrische instapper van AMG?

De Mercedes-AMG EQE 53 is de tweede elektrische AMG

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mercedes EQE 350+ is in NL niet verzekerbaar. Een auto van deze prijsklasse heeft een volgsysteem nodig van klasse 4. Mercedes levert klasse 3. Je kunt na de verkoop, want ze vertellen je daar niets over tijdens de verkoop onderhandelingen, een klasse 4 systeem extern laten inbouwen tegen enkele duizenden Euro’s plus een dag in de werkplaats. Zo’n systeem moet zijn goedgekeurd door een aantal instanties en moet elk jaar gekeurd worden.
Verzekeringen die 3 jaar de aanschafprijs beloven zijn ook gelimiteerd in de maximum teruggave; bijv. de ANWB geeft een maximum van €75k. Anderen garanderen niet meer dan €100k. Dus opgelet! Ik noem het onverzekerbaar.
Ik snap de prijs even niet. De EQS 450+ Luxery line kost € 126.000 terwijl de EQS SUV 450+ Luxery line kost € 120.000. Dit is dus € 6000 mindser ipv € 10000 meer!
Ik zou dus verwachten dat de EQE SUV zo’n € 80.000 kost. Waar zit mijn fout?
Mercedes heeft alles wat Tesla maakt inmiddels volledig overbodig gemaakt omdat ze (véééél) betere elektrische auto’s maken tegen een lagere prijs.