
Schreeuwerig, vierkant en dorstig – alles wat de Mercedes G-klasse wél is, is deze nieuwe Mercedes EQE SUV niet. Bijna alles, want beide modellen zijn wat aan de zware kant én ze komen als AMG. Zoals verwacht komt de EQE SUV qua formaat en prijs net onder de EQS SUV en je mag hem zien als de hoge EQE (zonder SUV-toevoeging).
De Mercedes EQE SUV komt als achterwielaangedreven 350+ en als vierwielaangedreven 350 4Matic en 500 4Matic. De vierwielaandrijvers hebben twee elektromotoren, één per as. De eerste twee hebben 292 pk en de laatste 408 pk. Dan zijn er nog de Mercedes-AMG EQE SUV 43 en 53. Deze hebben respectievelijk 476 en 687 pk.
Actieradius Mercedes EQE SUV
De minst krachtige uitvoering met achterwielaandrijving, de EQE SUV 350, komt het verst met een actieradius van maximaal 590 kilometer. Bij de 350 4Matic gaat daar 40 kilometer van af en bij de 500 nog eens zo’n 10 kilometer. Bij de AMG’s is de actieradius ongeveer 480 kilometer, al red je dat natuurlijk nooit als je hem ook als AMG gebruikt.








De 0-100-tijd van de krachtigste Mercedes-AMG EQE SUV 53 is 3,5 seconden met een topsnelheid van 240 km/u. Dat is als je het AMG Dynamic Plus-pakket neemt. Anders is ie in beide gevallen iets langzamer. De 0-100-tijd van de EQE SUV 43 is 4,3 seconden. De sprinttijden van de andere versies zijn nog niet gecommuniceerd.
Wat is het verschil met de EQS SUV?
Hij is natuurlijk iets kleiner (de wielbasis is met 9 centimeter gekrompen), maar het belangrijkste is dat er bij de EQE SUV geen optie is voor zeven zitplaatsen, wat bij de EQS wel het geval is. In vergelijking met de sedan-EQE mis je zo’n 70 kilometer actieradius door de hogere vorm en het extra gewicht. Wel heb je achterin wat meer hoofdruimte.
Het enorme Hyperscreen dat de Mercedes EQS introduceerde, is optioneel ook te bestellen bij de Mercedes EQE SUV. Hierbij wordt het volledige dashboard (om te zien) één groot scherm. Vink je de optie niet aan, dan krijg je gewoon twee schermen. Andere opties zoals meesturende achterwielen zijn ook te bestellen.
Prijs Mercedes EQE SUV
De prijs van de Mercedes EQE SUV is nog niet bekend. In het geval van de EQS Limousine kost de EQS SUV zo’n 10.000 euro meer. Dat zou betekenen dat je rekening moet houden met een prijs van ruim 80.000 euro voor deze EQE SUV, maar dat horen we vanzelf.
3 reacties op “Deze Mercedes EQE SUV is het tegenovergestelde van een G-klasse”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Mercedes EQE SUV review: Rijdt de hoge EQE net zo fijn als de sedan?

Mercedes komt met een abonnement (van ruim 1.100 euro per jaar) op meer vermogen

Mercedes-AMG EQE 43 review: Hoe rijdt de elektrische instapper van AMG?

De Mercedes-AMG EQE 53 is de tweede elektrische AMG

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Statiegeld op blikjes is irritant, maar het kan ervoor zorgen dat jij straks goedkoop op waterstof rijdt

Politie plaatst nieuw soort camera op viaducten, maar hier word jij wel blij van

Veel automerken hebben het zwaar in Europa, behalve merken uit één land (en dat is slecht nieuws)

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De Mercedes EQE 350+ is in NL niet verzekerbaar. Een auto van deze prijsklasse heeft een volgsysteem nodig van klasse 4. Mercedes levert klasse 3. Je kunt na de verkoop, want ze vertellen je daar niets over tijdens de verkoop onderhandelingen, een klasse 4 systeem extern laten inbouwen tegen enkele duizenden Euro’s plus een dag in de werkplaats. Zo’n systeem moet zijn goedgekeurd door een aantal instanties en moet elk jaar gekeurd worden.
Verzekeringen die 3 jaar de aanschafprijs beloven zijn ook gelimiteerd in de maximum teruggave; bijv. de ANWB geeft een maximum van €75k. Anderen garanderen niet meer dan €100k. Dus opgelet! Ik noem het onverzekerbaar.
Ik snap de prijs even niet. De EQS 450+ Luxery line kost € 126.000 terwijl de EQS SUV 450+ Luxery line kost € 120.000. Dit is dus € 6000 mindser ipv € 10000 meer!
Ik zou dus verwachten dat de EQE SUV zo’n € 80.000 kost. Waar zit mijn fout?
Mercedes heeft alles wat Tesla maakt inmiddels volledig overbodig gemaakt omdat ze (véééél) betere elektrische auto’s maken tegen een lagere prijs.