
Schreeuwerig, vierkant en dorstig – alles wat de Mercedes G-klasse wél is, is deze nieuwe Mercedes EQE SUV niet. Bijna alles, want beide modellen zijn wat aan de zware kant én ze komen als AMG. Zoals verwacht komt de EQE SUV qua formaat en prijs net onder de EQS SUV en je mag hem zien als de hoge EQE (zonder SUV-toevoeging).
De Mercedes EQE SUV komt als achterwielaangedreven 350+ en als vierwielaangedreven 350 4Matic en 500 4Matic. De vierwielaandrijvers hebben twee elektromotoren, één per as. De eerste twee hebben 292 pk en de laatste 408 pk. Dan zijn er nog de Mercedes-AMG EQE SUV 43 en 53. Deze hebben respectievelijk 476 en 687 pk.
Actieradius Mercedes EQE SUV
De minst krachtige uitvoering met achterwielaandrijving, de EQE SUV 350, komt het verst met een actieradius van maximaal 590 kilometer. Bij de 350 4Matic gaat daar 40 kilometer van af en bij de 500 nog eens zo’n 10 kilometer. Bij de AMG’s is de actieradius ongeveer 480 kilometer, al red je dat natuurlijk nooit als je hem ook als AMG gebruikt.








De 0-100-tijd van de krachtigste Mercedes-AMG EQE SUV 53 is 3,5 seconden met een topsnelheid van 240 km/u. Dat is als je het AMG Dynamic Plus-pakket neemt. Anders is ie in beide gevallen iets langzamer. De 0-100-tijd van de EQE SUV 43 is 4,3 seconden. De sprinttijden van de andere versies zijn nog niet gecommuniceerd.
Wat is het verschil met de EQS SUV?
Hij is natuurlijk iets kleiner (de wielbasis is met 9 centimeter gekrompen), maar het belangrijkste is dat er bij de EQE SUV geen optie is voor zeven zitplaatsen, wat bij de EQS wel het geval is. In vergelijking met de sedan-EQE mis je zo’n 70 kilometer actieradius door de hogere vorm en het extra gewicht. Wel heb je achterin wat meer hoofdruimte.
Het enorme Hyperscreen dat de Mercedes EQS introduceerde, is optioneel ook te bestellen bij de Mercedes EQE SUV. Hierbij wordt het volledige dashboard (om te zien) één groot scherm. Vink je de optie niet aan, dan krijg je gewoon twee schermen. Andere opties zoals meesturende achterwielen zijn ook te bestellen.
Prijs Mercedes EQE SUV
De prijs van de Mercedes EQE SUV is nog niet bekend. In het geval van de EQS Limousine kost de EQS SUV zo’n 10.000 euro meer. Dat zou betekenen dat je rekening moet houden met een prijs van ruim 80.000 euro voor deze EQE SUV, maar dat horen we vanzelf.
3 reacties op “Deze Mercedes EQE SUV is het tegenovergestelde van een G-klasse”
Laat een antwoord achter aan Erik Reactie annuleren
Meer van TopGear


BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Mercedes EQE SUV review: Rijdt de hoge EQE net zo fijn als de sedan?

Mercedes komt met een abonnement (van ruim 1.100 euro per jaar) op meer vermogen

Mercedes-AMG EQE 43 review: Hoe rijdt de elektrische instapper van AMG?

De Mercedes-AMG EQE 53 is de tweede elektrische AMG

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Waarom het beter is om iets harder te rijden met een elektrische auto richting je vakantie

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)

Zo weet je alle over de GP Oostenrijk 2025 in minder dan 120 seconden

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer

De Mercedes EQE 350+ is in NL niet verzekerbaar. Een auto van deze prijsklasse heeft een volgsysteem nodig van klasse 4. Mercedes levert klasse 3. Je kunt na de verkoop, want ze vertellen je daar niets over tijdens de verkoop onderhandelingen, een klasse 4 systeem extern laten inbouwen tegen enkele duizenden Euro’s plus een dag in de werkplaats. Zo’n systeem moet zijn goedgekeurd door een aantal instanties en moet elk jaar gekeurd worden.
Verzekeringen die 3 jaar de aanschafprijs beloven zijn ook gelimiteerd in de maximum teruggave; bijv. de ANWB geeft een maximum van €75k. Anderen garanderen niet meer dan €100k. Dus opgelet! Ik noem het onverzekerbaar.
Ik snap de prijs even niet. De EQS 450+ Luxery line kost € 126.000 terwijl de EQS SUV 450+ Luxery line kost € 120.000. Dit is dus € 6000 mindser ipv € 10000 meer!
Ik zou dus verwachten dat de EQE SUV zo’n € 80.000 kost. Waar zit mijn fout?
Mercedes heeft alles wat Tesla maakt inmiddels volledig overbodig gemaakt omdat ze (véééél) betere elektrische auto’s maken tegen een lagere prijs.