TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes-Benz GLA. In het komende nummer het hele verhaal, hier vast de eerste indrukken.

Testobject: Mercedes GLA
Uitvoering: 250 4Matic, 220 CDI en 45 AMG Edition 1
Locatie: Málaga, Spanje
Weersomstandigheden: droog, ondanks wind een nadrukkelijk aanstormende lente

Wat reden we?
De nieuwe Mercedes GLA, de vierde telg van de familie die zijn basis vindt in de A-klasse. Na de A, de B en de CLA is het nu de beurt aan een soort midi-crossover-SUV'tje. Of zo.

Beviel het?
Welzeker! Het is een leuk en apart ding om te zien; kleiner dan je op grond van de foto's misschien zou verwachten en ook lager dan concurrenten als de Audi Q3 en BMW X1. Het is ook een leuk en apart ding om te rijden. Hij is bijzonder comfortabel, niet overdreven ruim maar ruim genoeg, en als je een uitvoering met 4Matic-vierwielaandrijving neemt, kun je er nog een serieus stukje mee ploegen en klauteren ook – er is meer dan voldoende elektronica aanwezig om dat niet dramatisch te laten aflopen. De afwerking is (natuurlijk) uitstekend, en je kunt gerust een middagje uittrekken voor het vinden van de juiste interieur- en exterieurkleuren en om te kunnen kiezen uit alle afwerkingsmaterialen en opties.

Nog bijzonderheden?
Het bijzonderst is zonder meer de 45 AMG-versie, die in twee verschijningsvormen komt: de 'gewone', nog redelijk bescheiden vormgegeven versie, en de 'limited edition' (want maar één jaar leverbare) Edition 1 (foto 6), die met spoilers en stickers juist volkomen over de top is. Dat 'over de top' zou je terecht ook kunnen denken van het vermogen, want 360 pk is verschrikkelijk veel voor een autootje van dit soort modale afmetingen. Vierwielaandrijving en een enorme berg (deels uitschakelbare) elektronica zorgt er echter voor dat alles uiterst beheersbaar blijft. Om 100 km/u te rijden heb je maar 4,8 seconden nodig, de top is elektronisch begrensd op 250 km/h. In de Sport-stand gorgelt en gromt de motor er lustig op los, heb je daar genoeg van, dan blijft in de Comfort-stand alles keurig binnen de perken. Dat Comfort geldt overigens niet voor de vering, want die is in alle standen werkelijk knalhard.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Ook hier volgt de GLA de A-klasse. Naast de al genoemde AMG's komen er dus een 200 en 250 benzine (respectievelijk 156 en 211 pk) en een 200 en een 220 CDI (136 en 170 pk). Al dat spul staat in maart bij de dealer. Op termijn komt er ook nog een 180 benzine – leuk voor de bijtellers want 20 procent. De Nederlandse prijzen beginnen bij 35.350 euro voor de instap-200 benzine – voor de topper, de 220 CDI 4Matic Prestige, ben je zomaar 54.990 kwijt. De prijzen voor de AMG's zijn nog niet bekend, maar als je de lijn met de gewone A-klasse doorzet, zou die ergens rond de 62 mille moeten gaan kosten.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Het is een apart ding, die GLA. Het is welbeschouwd meer een hatchback met een hoop babbels dan een echte kleine SUV, maar daarmee onderscheidt hij zich des te meer van de concurrentie. Hij rijdt een stuk comfortabeler dan de gewone A-klasse en is daarbij ook stiller. En als je het ons vraagt, ziet hij er nog eens lekkerder uit ook. Hij kon het nog wel eens erg goed gaan doen, deze GLA.

Reacties